2016. december 12., hétfő

Kápolna a hegyen

Ez egy régebbi túránk volt.Néhány évvel ezelőtt sűrűn jártam erre a vidékre,de akkor még ugye nem blogoztam,így nem is kerülhetett be a dolog egy nem létező blogba...Mielőtt belevágnék,egy fontos infó: sajnos az én képeim valahol a múlt ködében elvesztek.Néhány ottragadt egy bizonyos minden előzmény nélkül megszünő fotótárhely oldalon.Így most ezek a képek amik e bejegyzésemben szerepelnek nem saját fotók!Mivel azonban mégis kell valamivel illusztrálnom a túrát, így a képek forrása az internet,google...

Szóval valamelyik év őszén vágtunk bele ebbe a túrába.Érdekes volt,mert délután 1 körül indultunk,így félő volt,hogy az egyre korábban bekövetkező sötétedés még a hegyen ér.Azonban ezt kompenzálva az út elejének nagy részét autóval tettük meg.Felvittek minket a Karancs hegy oldalán jódarabon amíg még betonút volt a piros háromszög jelzés. majd 3km-et.Tehát lényegében onnan inditottuk a túrát ahol a betonút véget ért...Innen a piros3 jelzés normál turistaútként folytatta útját a Karancs csúcsára.

A betonút felfelé
Meredek emelkedő következett a csúcs felé ami olyan 2,5km-re lehetett még.Hatszáz méteren elértünk egy elágazáshoz,balra vezetett az út a kis Margit kápolnához a Kápolna-hegyre.Jobbra pedig fel a Karancs csúcsra.Úgy döntöttünk felmegyünk és majd visszatérünk a kápolnához.Innen már nem volt veszélyes az út a csúcsra,hamarosan fel is értünk.A Karancs csúcsa 729 méter magasan van,az utóbbi időkben ez volt a legmagasabb pont ahol jártam.A csúcson egy teljesen jó állapotú kilátó állt néhány centiméterrel a magyar-szlovák határtól,az ugyanis itt húzodott...A kilátóról fenséges panoráma nyillik a világ egyik legszebb tájára.

Kilátás a Karancsról
Látni a közeli településeket:Salgótarjánt,Somoskőújfalut,stb. a várakat a Salgót a Somoskőit,a környező és a távoli hegyeket,pl. akár a Kékestetőt és persze látni Felvidék tájait is.Pazar!
Hát innen indultunk akkor vissza a Kápolna-hegyre ahonnan kilátás nem volt,de érdekesség és látnivaló bőven.A sárga jelzés mentén feltünő kis kápolna pompás látvány.Az embert szó szerint jó érzés ragadja magával ezen a helyen.

A kápolna
A monda szerint az épületet IV.Béla lánya,Árpádházi Szent Margit építtette.Béla király nem vette komolyan az Európa ellen készülödő tatár veszélyt,pedig az egyik legnagyobb hadsereg tört az országunkra.A magyar sereg Muhinál vereséget szenvedett és a királynak menekülnie kellett.Útja során eljutott a Karancs és a Medves erdeibe is.A Kápolna-hegy egy kis időre menedéket nyújtott neki.A néphagyomány szerint ennek emlékére építtette lánya Margit a kápolnát.
Másik változat szerint IV.Béla volt az építtető és lányáról,Margitról nevezte el.

A kápolnát valójában Antiochiai Szent Margitnak szentelték,ennek ellenére nem lehetetlen,hogy IV.Béla volt az építtető.

A romos épületet az 1990-es évek elején felújították.A közelmúltban azonban megdöbbentő módon leégett..szerencsére újra felújították.Napjainkban búcsújáró hely,de a túrázók kedvenc célpontja is.

Kápolna belül
A kápolna belül ízlésesen berendezve különféle szent képekkel,tárgyakkal és amikor mi ottjártunk vendégkönyv is volt amibe természetesen írtunk.(ez nem tudom a tűzvészben megmaradt-e?).A kápolna oldalában feszület van rajta megkapó felíratok,a kápolna előtt pedig egy kis harang.Kicsit arébb meg egy Trianoni emlékmű,úgy gondolom ennél tökéletesebb helyet nem is lehetett volna találni neki.Az emlékmű aljában pedig ahova egy kis dombocskán jutunk le,egy valami szoba szerüség...egy odú,benne emeletes ágyak,priccsek...mondhatni remete-lak,de akár a megfáradt túrázó is lepihenhet itt...

Felírat a kápolna melleti feszületen

Az odú az emlékmű alatt
A szívet melengető hely után elindultunk lefelé a hegyről,annál is inkább mivel fenyegetett a besötétedés esélye.Lefelé a sárga majd a piros jelzés vezetett.Rendkivül rosszul voltak felfestve a jelzések és rendkivül meredek volt lefelé az út.Gyors tempót dikdáltunk mivel a rosszul és ritkán felfestett jelzések sötétben aligha észrevehetőek...fenállhat az eltévedés esélye.Végül is sötétedés előtt kicsivel kiértünk az erdőből Salgótarján városába.Az egész nem volt egy nagy táv főleg,hogy kocsival felvittek egy darabon,de a terep meredeksége fel és lefelé is nehézzé tette a túrát nem beszélve a gyenge jelzésekről,de megérte.Nagyon szép helyen voltunk ismét.

A meredek és egyre sötétülő erdő...
A túránk távja nagyjából 8-9km lehetett komoly szintkülömbséggel.Ez néhány éve történt nem emlékszem pontosan,de vagy 2010-ben vagy 11-ben.Azóta nem jártam erre sajnos,de jövőre tervezünk erre a vidékre is túrát,ha Isten is megsegit akkor talán a kápolnát is megnézhetjük újra.

Túránk útvonala vastag pirossal jelölve