2016. december 30., péntek

Keresztül a Kelet-Mecseken

A 2016-os év utolsó bejegyzése mi másról is szólhatna,mint az év legklasszabb túrájáról.
Idén ez a túra volt számunkra a No.1.!Hát akkor lássuk a történetét.

A túrát a Mecsek keleti részén található Mecseknádasdról inditottunk.A terv az volt,hogy átszeljük a hegység keleti részét kelet-nyugati irányba.Érinteni fogjuk a Mecsek talán két legszebb völgyét,a béke szigeteit jelentő csodás kis településeket,felmegyünk egy kilátóba is és még sok-sok minden.
Egy augusztusi napon érkeztünk meg Mecseknádasdra,nem volt hőség.Túrázáshoz a nyár ellenére rendkivül kellemes időt fogtunk ki.A piros jelzésen vágtunk neki amely azonban csak a falu határáig vezetett.

Mecseknádasd főtere
A falu végén a hegyen látható volt a Szt.István kápolna,de oda most nem mentünk fel.Letértünk a piros jelzésről és egy darabig az Óbányára vezető aszfaltozott úton mentünk,amely egy-két kilométerig jelzés nélkül maradt,majd bejött útunkba a kék jelzés.Ez vitt tovább.
Talán egy-két korábbi bejegyzésemből már kiderült,hogy a Mecseknek ez a része számomra szinte hazai pálya.Ugye ezen a tájon kezdtem a túrázást és évről évre lejártam ide.Így ezt a túrát lényegébe térképes segítség nélkül is tudtam volna teljesíteni,de ráhagytam Gergő fiamra a dolgot,vezesse ő a túrát kezében a térképpel.Addig is tanulja a dolgot,bár túl sok tanulni valója nem maradt,nagyon vágja a témát amúgy is.

Mecseknádasd,a falu végén
Óbányáig a festői kis falucskáig az aszfaltozott út vezetett,de akadt látnivaló.Rövidesen a Stein malomnál ágazott le az út a Réka-völgybe,itt állt a Skóciai Szent Margit kereszt,felette a hegyen pedig az egykori Réka vár maradványai.
Ugye Edward az Angliából számüzött királyfi István király lányát Ágotát vette felségül.Az ő frigyükből született feltehetőleg ezen a tájon valahol,tán Mecseknádasdon Margit lányuk,aki atyja halála után anyjával visszatért Angliába.Ott Malcom skót király felesége lett.Ő a későbbi skóciai Szent Margit.Az ő emlékére állították fel itt a keresztet.

A Réka várhoz most nem mentünk fel,hosszú volt a túránk,ez most időveszteséget jelentett volna.

A Stein malom és a Réka-völgyi leágazás
Hamarosan beértünk Óbányára.A település már a festői Óbányai-völgy része.Egy utcás zsáktelepülés.Nem lakják kétszázan sem.A zömében német (sváb) nemzetiségű lakosai miatt magyar Svájcként is emlegetik.A zsákutcás falu egyetlen utcájának házai között gyorsfolyású hegyi patak ,az Öreg-patak fut végig.Területén jelzett turistaútak keresztezödnek és itt jutunk be az Óbányai-völgy érdemi részébe is,ezért rendkivül népszerű a turisták körében.A falu takaros kis házai között élmény a séta a főtérnél találjuk a kis templomot ami ottjártunkkor nyitva volt így természetesen megnéztük,
A falu nyugati végén kellemes kis park található egy skóciai Szent Margit szoborral és itt van a két festői pisztrángos tavacska amiket ki tudja miért pár éve bekeritettek...
Ezt nem is kommentálom tovább mert felbasz agyilag...

A kék jelzés visz be az ország de számomra a világ talán legszebb völgyébe ahol...újabb bosszantó dolog fogadja az embert...

Óbánya temploma

A falu egyetlen utcája
A helyi önkormányzat barmai a völgy elejénél nem kis mértékü tájrombolást hajtottak ugyanis végre.A patakot némileg új mederbe terelték annak alját pedig lebetonozták(!)... ki hallott még ilyent.Mindez állítolag azért,hogy védje Óbányát az esedleges áradásoktól ami errefelé azért elő-elő fordul.A dolog szépséghibája az lett,hogy a faluban egy háromlyukú kis hídnál mindig fennakad a víz az lyukakat elárasztó uszadékok miatt és ilyenkor fél Óbánya víz alá kerül.Ez fenáll áradáskor és nagy esőzések idején is...

Szerencsére pár méter után normalizálódik a völgy és visszakerül minden a helyére.
A völgy kb.3,5km hosszúságban kelet-nyugati irányban húzodik a Kelet-Mecsekben.Egy patak fut végig a völgyön,ez ugyanaz az Öreg-patak amely Óbányán is végigmegy.Rendkivül látványos zubógokat,kis vízeséseket kialakítva.Ezeknek leglátványosabb eleme a Csepegő-szikla és a Ferde-vízesés.A völgy annyira látványos,hogy turisták ezreit vonza ide évente.
A jó levegő és a kellemes klima és a vízesések mellett találunk még itt forrást is és kis erdei pihenőt.
A kék jelzés pedig maga a völgyön végigfutó út.

Egy zubógó az Óbányai-völgyből
Az út a völgy végénél beér Kisújbányára amely szintén megkapó szépségű hely.A kis település Hosszúhetény része és állandó lakosa nincs.Üdülö falu,rendkivül csendes,békés.Hangoskodást csak az ide érkező turistáktól hallani.A falu takaros kis sváb stilusú házai mellett a kicsi nem régiben felújított Szent Imre templom szolgál látnivalóval és persze a települést körülölelő környezet.Nagyon-nagyon érdemes ide mindenkinek ellátogatnia!

A csendes Kisújbánya

A Szent Imre templom
A kék jelzés átmegy a településen és a Cigány-hegy felé veszi az irányt.A falu tulsó végén egy kis vendéglátó helyet találunk.A nevét nem írom le,mert ez itt nem a reklám helye.Mindenki akivel bármi kapcsolatom is volt valaha Kisújbányával kapcsolatban odáig van érte...én megmondom az őszintét.Itt kajáltunk és a kaja fenemód nem ízlett ráadásul csak citromos sörük volt,pedig nagyon vágytam egy igazi jó sörre....szóval lehet én vagyok az egyetlen aki egyenlőre nincs megelégedve ezzel a hellyel.Persze még jövök majd erre,így adok nekik még egy esélyt.

Kisújbánya végén
Az út Kisújbánya után emelkedik.Elérünk egy leágazást ami dél felé a Zengőre vezet,északi irányba viszont fel a közeli Cigány-hegyre amelyen található kedvenc kilátóm.Ha jól emlékszem a sárga és a sárga háromszög jelzés vezet fel,így letértünk a kilátó kedvéért a kékről.Ez a kilátó volt az első amelyen életemben jártam vagy három évtizede már.Akkor máshogy nézett még ki,de közben a közeli fák megnőttek így a kilátót megkellett magasítani.Szerintem jó lett.
Ami viszont nem igazán tetszett az az embertömeg ami van itt.A korábbi években főleg a 80-as és 90-es években akárhányszor jöttünk ide,nem volt itt senki.Manapság pedig óriási tömeg.Ezzel nincs is gond,hiszen látványos hely,de odafenn szűk a hely.Félórát vártunk de odafent két jóképességű a gyerekeikkel nem igazán akart lejönni.Felmentünk hát,hiszen mi buszhoz és vonathoz voltunk kötve,nem nagyon volt időnk órákig itt várni...és videózni is akartunk....ez sem érdekelte őket,elcseveréztek odafenn kis helyet sem bíztosítva nekünk a kilátáshoz így a videóba belehallatszik a hangjuk is...de nem érdekelt,megcsináltuk a videót.Csak hát...beszélgetni lehetett volna lejebb is,hagyni másokat is felmenni,hisz utánunk is voltak...

A Cigány-hegyi kilátó
A kilátóról fantasztikus majdnem teljes körpanoráma tárul a vándor szeme elé.A Kelet-Mecsek nagyrészét látni,de látni a középső és nyugati részt is.A Misinát és dél felé a távolban a Villányi-hegységet is.Észak felé a Dobogó tömbje akadályoz a távolabbi kilátásokban,de maga a Dobogó-hegy is nagyon szép.Hát elidöztünk itt amennyire lehetett beszélgetős túratársaiktól,aztán lementünk vissza a kék jelzésre és folytattuk az utat.Nagyjából ezen a ponton járhattunk a túra felénél.

Kilátás a Cigány-hegyről
Visszaérve a kékre mentünk tovább nyugati irányba,de hamarosan újra letértünk róla.Mégpedig azért,hogy elmenjünk Pusztabányára az üveghutáiról híres egykori településre.A zöldön mentünk tovább.Pusztabányán is óriási tömeg volt ezen az augusztusi szombaton.Sütöttek,főztek meg...ordibáltak és hasonlók.Nem tudom milyen rendezvény volt éppen itt,de zavaró volt.Megnéztük az egyik helyreállított üveghuta kemencét azt már mentünk is tovább.A zöld+ -on mentünk le a Hidasi-völgybe ahol visszatértünk a kék jelzésre.

Pusztabánya
A Hidasi-völgyben végre teljes volt a nyugalom.Érdekes mert ez is a Mecsek egyik legszebb völgye és amíg az Óbányai-völgyben több százan voltak,itt nem járt senki.Én persze ennek csak örültem.
Ezt a völgyet kanyargósan szeli át egy patak a kék jelzés pedig jól járhatóan megy végig a völgyön.Itt is vannak zubogók ha nem is olyan sok mint az Óbányai-völgyben,de a völgy igy is csodálatosan szép.Ez a völgy is kb. 3,5km hosszú,fő látványossága pedig a Csurgó.A Csurgó is egy vízesés féle,egy másik patak hat méter magas vízesést képez egy mésztufagáton illetve mohos sziklákon csurog le a Hidasi-völgy patakjába.

Hidasi-völgy
A kék jelzés aztán kiér a völgyből az országútra.Itt halad egy darabig majd lemegy az út mellé és néhány szép zöld réten megy át.A völgy végétől mintegy másfél kilométer még Zobákpuszta,amely a Kelet-Mecsek nyugati határának tekinthető.Ez volt túránk végpontja.A túrát 22km-nek mértük és minden zavaró tényező ellenére rendkivül kellemes volt,átszelte a kedvenc részeimet és új dolgokat is mutatott.Így ez lett számunkra a 2016-os év legjobb túrája,ami nagy szó hisz harminc túrát teljesitettünk az idén.

A Mecsekbe minden évben visszafogunk jönni ezután is,hisz ez a kedvenc hegységünk,sok-sok minden köt ide.Így valószinü blogomban még találkozhattok majd ezekkel a helyekkel újra és újra.Így ami most esetleg kimaradt arról még lesz szó a jövőben,gondolok itt a Ferde vízesésre vagy a Csepegő-sziklára,de a videóban benne vannak ezek is.

Zobákpuszta
A blogomat 2016 novemberében kezdtem,így értelemszerüen nem kerülhetett még bele minden 2016-os túra,hisz válogattam az elöző évekből is.Ez így lesz ezután is,persze úgy,hogy majd az új friss túrák is bekerülnek.Köszönöm mindenkinek aki akár egy mondatot is elolvasott a blogomból és ezúton kívánok mindenkinek nagyon boldog új esztendőt 2017-re!Én folytatom ameddig az erőm és az egészségem engedi.Lesz még miről írni bőven.