2017. január 1., vasárnap

Túra a Hármashatárhegyen

Az újév első bejegyzése az óév utolsó túrájáról szól.
Ezúttal a Budai-hegységbe indultunk túrázni,tervünk az volt,hogy Hüvösvölgyből indulunk ahonnan majd a Vadaskert nevezetű részen átvágva megyünk fel a Hármashatárhegyre,majd onnan ereszkedünk le az Árpád-kilátóig és végül a Vaskapu-hegyél fejezzük be a túránkat.Aztán nem egészen így lett,a túrát meghosszabítottuk menet közben nagy-nagy szerencsékre mert nem mindennapi látnivalókban volt részünk.Na menjünk sorjában.

Reggel háromnegyed kilencre érkeztünk meg a Hüvösvölgyi villamos állomásra,a téli december 29-i reggel ellenére rendkivül kellemes jó idő fogadott minket.Ragyogóan sütött a nap is.A sárga jelzésen vágtunk neki,ez a sárga jön a Hárs-hegy felől amelyen már korábban többször is túráztunk.Első tapasztalatok alapján a jelzések rendkivül jól érthetően voltak felfestve.Kellett is mert a jelzett út mellett sok-sok egyéb út is volt a hegyen.

Mátyás király vadaskertjének emlékműve
Elöször a Nyéki.hegyen található Homok-hegyet másztuk meg.A 340méteres magasság nem tett különösebb erő próbára minket.Nem volt meredek emelkedő,sima volt az út felfelé.A fák ugyan eltakarták a kilátást de a téli erdő a napsütésben nagyon szép volt.
Innen aztán lefelé menet következett és egy kereszteződésnél emlékmű,sír és padok voltak.Na meg egy bunker féle valami.Az emlékművön található felírat szerint itt volt Mátyás király vadaskertje.Tehát innen a terület elnevezése.Itt megreggeliztünk majd megnéztük az emlékmű mögötti bunkert.Ez egy a földbe épített beton helyiség volt boltív szerü tetővel.Közepén lehetett talán két méter magas.A szélessége pedig 3,5méter lehetett a mélysége meg 1 méter körül.Fogalmam sincs mi célból épült és mi célt szolgált.Nem volt benne semmi.Talán a háborúhoz lehet köze,nem tudom...Az út másik oldalán pedig egy katonasír volt.

Nyugodj békében katona!
A felírat szerint egy ismeretlen magyar honvéd nyugszik itt aki 1945-ben hunyt el.Nem ez volt az egyetlen katonasír amelyet láttunk túrázásaink során a Budai-hegységben,hisz korábban már láttunk a Normafa közelében is meg a Hárs-hegy lábánál is.Ezután mentünk át a vitorlázórepülő-téren amely cseppet sem emlékeztett repülőtérre...de jó kilátásunk volt a Remetekertváros felé.Itt amúgy jópár jelzéssel ellátott turistaút összefutott és jó sok túrázó is járt erre.Mi még maradtunk a sárga jelzésen amelyen útunk legnehezebb szakasza következett: egy meredek kaptató felfelé az Újlaki-hegyre.Szerencsére nem volt hosszú tán 500 méter.Ahova felértünk ott egy érdekes kőoszlopot találtunk.Erről tudtam mi ez.Az egykori Budapest határát jelző kőoszlopok határát jelző kővek egyike volt ez.A XIX.század közepén idáig terjed a város határa.

Budapest egykori határköve
Innen már simább volt az út,mielött rátértünk volna a kék körtúra jelzésre még egy rövid kitéröt tettünk a sárgán,hogy megnézzük az Albert-emlékműt.Egy sziklába vájt kis táblán volt az úriember neve születési és halálozási éve.Alatta koszorú,zászlók,mécsesek.Nem tudtuk ki ő... de meghitt volt ez is a rengetegben.Az emlékmű feletti szikláról nyilt az első valamire való kilátásunk.A Budai-hegység keleti nyúlványait láttuk.Visszmentünk a kék körre egy látványos köves szakaszon vezetett az út majd hamarosan elértük a 495 méter magas Hármashatárhegyet.Volt itt néhány adótorony egy vadiúj kilátó és csodás kilátás mindenfelé.Na meg rengeteg ember.Megcsodáltuk minden irányba a kilátást,már sok-sok helyet ismertünk fel a környékből.

Kilátás a Hármashatárhegyről
Felmentünk az új kilátóba is,onnan is szétnéztünk.Sok ember volt fenn a kilátóban,de nem akadályoztak a kilátásban.Innen is sok-sok ismerös helyet láttunk.El is töltöttünk itt vagy félórát majd kicsit lejebbről körbejártuk a kilátót.Rátértünk a kék jelzésre majd rövidesen a zöldre.
Itt haladtunk el a híres ORFK torony alatt ahova gyorsan felmentünk,megnéztük.Semmi extra a torony állt stabilan.Ez volt amúgy a Felső-Kecske-hegy.Ez alatt mentünk tovább a zöldön amely mostmár végig kisérte túránkat.Leértünk a Szépvölgybe ahol egy kutyus követett minket majd elmaradt valahol.

Az új kilátó
Kilátás az új kilátóból
Lassan elértük a Látó-hegyet ahol kisebb sziklalakzatok nyújtottak látnivalót.Majd a hegy másik oldalán rábukkantunk az Árpád-kilátóra amely a kő és várszerü kis épitmény volt.Itt is rengetegen voltak.Felmetünk innen is megcsodálni a kilátást.Nem csalódtunk látszodott fél Budapest.Némi zavaró tényező volt a kilátó alatt épült ház amely elvett egy jó darabot a kilátásból.Itt is elidöztünk majd mivel idővel és erőléttel nagyon jól álltunk úgy döntöttük meghosszabítjuk a túrát.Nagyon-nagyon jó döntésnek bizonyult...

Árpád-kilátó

Kapu a kilátónál
Leértünk a Vaskapu-hegyhez.Eredeti terv szerint itt fejeztük volna be,de mivel a térkép mutatott még esetleges látnivalókat hát a folytatás mellett döntöttünk.Elöször egy kisebb barlanghoz értünk amely zárva volt ugyan,de belehetett lesni.Egy hosszú folyosó vitt befelé ki tudja meddig?Folytatva az utat még mindig a zöldön hamarosan elértük a Kőkaput amely lenyügöző látványosság volt.Egy több méter hosszú sziklafal volt jó 4-5 méter magasságú a hegy oldalában a közepén egy lyukkal.Erről kaphatta a nevét:Kőkapu.Felmentünk,megnéztük minden irányból.Fantasztikus volt!Már megérte a túrahosszabítás!És a csodáknak még nem volt vége...

Kőkapu

Én a Kőkapuban
A Kőkapu után pár száz méterre elértük az Apáthy-sziklát amely szintén fantasztikus volt.
Egy hatalmas szikla fal a hegyen tetjén kilátó szerü képzödménnyel.Ezt is megnéztük közelebbről.Jó volt innen a kilátás!Bár nem veszélytelen.Egy korlát talán elfért volna itt,mert így veszélyes ha az ember nagyon kimegy a szélére.Hát csak csodálkoztunk...és megállapítottuk,hogy egy nagyon frankó látnivalókban gazdag túrán vagyunk,amely sajnos hamarosan véget ért.Innen már Pasaréten át levezető zöld jelzés amely a villamos megállóig vezetett,maradt csak.Lentről is szép volt a látvány a sziklára és a hegyekre.Itt fejeztük be a túrát.

Apáthy-szikla

Lentről az Apáthy-szikla
Valóban egy egészen fantasztikus túrával zártuk a szuper 2016-os évet.Számításaink szerint a túra 21km-es volt,nem éreztük annyinak,nem fáradtunk el.Fura mert máskor jóval rövidebb túrákon is elfáradunk.Lényegében egy kört mentünk mégha nem is ott fejeztük be ahonnan reggel elindultunk,bár nem messze onnan.
Túránk méltó volt az egész 2016-os esztendőhöz amely számunkra minden eddiginél jobb volt túrázás szempontjából.Rengeteg új szebbnél-szebb helyre jutottunk el,sok-sok életre szóló élménnyel lettünk gazdagabbak.Reméljük 2017-ben hasonló vár ránk.