2017. január 15., vasárnap

Túra a Csiki-hegyekben - Sorrento és egyéb csodák

Végre egy igazi téli túra!
Adva hozzá szinte minden.Legfőképp hó!
Időpont 2017 január 14. A meterológia egész héten találgatta milyen idő lesz szombaton,szinte mindent mondtak,de pontos prognózist ezúttal sem tudtak mondani.Teljesen más idő is lett mint amit mondtak.(nem elöször szívattak meg,szerencsére most pozitívan sült el a dolog).Szóval a reggeli órákban érkeztünk meg a csodás Budaörsre.Míg Budapesten érezhető volt némi élénk szél,itt most szélcsend volt.Valahol látszodott az égen a napkorong,de még azért felhős volt az ég.
Terv szerint most egy körtúrát szándékoztunk tenni.Budaörsről a Városházától indulva kapaszkodunk fel a hegyekbe ahol majd elérjük a fantasztikus Sorrento sziklákat,majd Budakeszi árnyékában haladva felmegyünk Csillebércre és ott fordulunk vissza Budaörs irányába egy másik turistaúton.Budaörsre érve pedig megmásszuk az Odvas és a Kőhegyet.
Elindultunk hát.

Kifele Budaörsről
Nem indult jól a túra.Budaörsön a jelzések.hogy finoman fejezzem ki magam: katasztrófálisan vannak felfestve.Dühitő volt,hiszen egyre több hely,falu és város egyre jobban fejleszti ezeket a dolgokat,addig itt a budaörsiek úgy tűnt beleszarnak.Több helyen is könnyü volt eltévedni hála a jelzések elégtelen felfestésének és az útba igazitó táblák hiányának.Hála rutinunknak mi azért álltuk a sarat,de mondjuk egy nem a túrázás világában élő személy itt alighanem feladta volna..Szóval nem volt egyszerű a kijutás Budaörsről,de aztán az erdőben kinn már megfelelőek voltak a jelzések.
A téli erdő varázslatos volt...

Erdei út,végre hóval
Hamarosan elértük a Budai-hegység fő útját a sárga jelzést.Kitünően járható volt a hó ellenére is.Ez a jelzés halad arra tovább a Virág-völgyben majd a Hárs-hegyen a Hármashatárhegy felé.Ja és a Csiki.hegyek.Aki esetleg nem tudná,annak írom:a Csiki-hegyek a Budai-hegység része,annak dél-nyugati részén d-ny - é-k irányba húzodó vonulata.A hegység alighanem legszebb és legkevésbé látogatott része!Ami nem baj,mert így még érintetlen és tiszta!Nincs szemét eldobva meg ilyesmi...A szép erdei út egy fenyves erdőhöz ért.Itt már ezerrel sütött a nap és érezni lehetett az élénk szelet.A fenyvesek közt zúgó szél hangja lenyügöző volt...
Innen pár méterre elértük Sorrento szikláit.

Sorrento sziklái

Sziklacsoport a Csiki-hegyekben
Sorrento szikláit a Csiki-hegyekben találjuk a sárga jelzés mentén.Alig látogatják... ez egy sziklacsoport a hegyoldalban a fenyves erdő közepén.Az olaszországi Sorrento tengerpart szikláiról kapták a nevüket,ki tudja miért,de szerintem jó elnevezés.Rendkivül látványos hely az út mellett a másik oldalon a szakadék!Több méter magas sziklák egy csoportban,egy-kettő pedig külön kicsivel arébb.Elcsodálkoztunk itt ezen a szépségeken majd az egyik szikla tövében a széltől védve megkajáltunk.Aztán indultunk tovább a sárgán.Kellemes szakasza következett a túrának,az út a hegy széléről enyhén haladt lefelé,közben a Budakeszi hétvégi telkek mellett az erdőben ment.Nem soká elértünk egy kereszteződést a sárga balra fordult.Búcsút vettünk tőle mi pedig egyenesen a sárga+ -on mentünk mostmár felfelé Csillebércre.
Csillebérc nem kicsi csalódást okozott,legalábbis az a része amelyet érintett a sárga+ jelzés.Nem volt itt igazán semmi ami úgy érdekes lehetett volna,így hamarosan le is tértünk a piros jelzésre ez kivezetett innen és már visszafele mentünk Budaörsre.Rendkivül szép szakasza volt a túrának,a téli erdő erre a legszebbik arcát mutatta.

Jó ilyen helyen túrázni

Téli erdő a piros jelzésen
Itt útközben sok-sok érdekesség is volt: piktortégla üregek,valami kilátóhoz hasonlítható hangár vagy fogalmunk sincs róla mi,vadászlesek és jó kilátások dél-kelet felé.Aztán ereszkedtünk Budaörsre a város határához érve a jelzések ismét elérték a katasztrófális szintet.Ám a csodáknak nem volt vége.A piros jelzés itt egy völgy félében haladt és balra fent a Sorrento sziklákhoz hasonló képződmények sora állt.Plussz még komoly kőfalak is.Na és a kilátás sem volt semmi.Látni lehetett innen a Kőhegyet és persze a mellettünk lévő Odvast is.

Sorrento tesók

Csodás sziklák Budaörs északi határánál

Nincs tudomásunk róla,hogy lenne valami nevük

Kőfal
Beértünk a városba,de volt még két úticélunk.Az Odvas-hegy a 315 méteres magassága ellenére igen komolynak tűnt.Ezen a hegyen nincsenek erdők,nincsenek fák,csupa meredek sziklás a hegyoldal.Kicsit félve de úgy határoztunk felmegyünk rá.A hegy nyugati oldalán találtunk olyan helyet ahol talán könnyebb volt a feljutás.Elöttünk ment egy család éppen,de hamar feladták.Mi nem fogjuk feladni!Aztán végül is rosszabbra számítottam,de nem volt olyan egetrengetően nehéz a feljutás,de a szél ahogy mentünk felfelé egyre erősebb lett.Ám az út felfelé lenyügöző volt...

Úton felfelé az Odvas-hegyre
A kilátás pedig nem kevésbé.A kopár Odvas hegyről káprázatos körpanoráma jutalmazza azt aki megmássza.Felérve a csúcsra mi is ámultan néztünk körbe.Sajna nagyon-nagy volt a szél odafenn,de ez nem tudta elvenni a kedvünket.Szinte diadal érzetünk támadt,olyan volt mintha a Himaláját másztuk volna meg.A feljutás ide nem könnyü,de csináljátok meg ha erre jártok.Megéri!A nagy szél miatt csak olyan negyedórát töltöttünk fent aztán elindultunl lefelé a hegy másik,azaz keleti oldalán.Hát a lefelé menet cseppet sem könnyebb mint a feljutás.Ám ez olyan hely ami vegyiti a kalandot a gyönyörrel.Csodás környezetben,erős meredek hegyoldalon sziklák között vezetett lefelé a  nem létező út.

Az Odvas-hegy csúcsa
Itt kell lemenni

Lefelé menet
Nem volt egyszerű a lejutás,de hatalmas élmény volt!A meredek hegyoldal a sziklákkal a pompás kilátással...varázslatos kalandot jelentett.Leérve már a városban átsétáltunk a Kőhegyre.Jóval egyszerübb volt mint az Odvas-hegy.Persze ezt is meglehet mászni kalandosan ha úgy akarja az ember.Mi már ekkorra fáradtak voltunk így a hagyományos útvonal mellett döntöttünk.Egy jól járható lépcsősor vezet fel a hegyre.A hegyen pedig sok-sok csoda van!A kis kápolna amelyről már írtam korábban,erről itt olvashattok.A kápolna mellett van itt valami barlangban lévő kiállítás,nagy kökereszt egy nagy sziklán na és pompás kilátás körpanorámával.Varázslatos hely ez is!Ide könnyü feljönni igy ajánlom mindenkinek!Az Odvas-hegy kivette az erőnket így itt annyira már nem időztünk sokat,meg már itt ugye jártunk korábban is.Elindultunk vissza a starthelyre amely ezúttal a végállomás is volt.

Brutálisan szép és kalandos túrával nyitottuk tehát a 2017-es évet.Számos látnivaló és érdekesség kisérte túránkat a csodás téli erdőben.A kezdeti nehézségek ellenére szuper volt a túra.Nagyjából 18km-et tehettünk meg.Nem volt nehéz terep,egyetlen nehézséget az Odvas-hegy jelentette.Azon viszont alaposan ki is fáradtunk,de megérte.Hát reméljük idén sok-sok hasonló csoda vár még ránk.

Úgy látom több képet nem enged feltölteni ez a blog,így a térkép most elmarad.
(a videó második részének végére azért betudtam tenni)