2017. január 19., csütörtök

Kilátóról kilátóra

Ez még egy ha jól emlékszem 2013-as túránk volt.
Kilátókat terveztünk meglátogatni a Pécs feletti hegyekben,a Közép-Mecsek déli részén.
Vonattal érkeztünk Pécsre a vasútállomásról pedig helyijáratos busszal mentünk fel a Misinára.
Itt áll Magyarország legmagasabb épülete a pécsi Tv-torony.
Én már jártam itt ha jól emlékszem 98-ban,most fiamnak Gergőnek akartam megmutatni eme csodás építményt.A toronyba belépőjegyet kell váltani ami már ekkor 2013-ban sem volt olcsó.Na de nem mindennap jár erre az ember,így ezt most leszurkoltuk és indultunk fel a kilátóba.

A pécsi Tv-torony
A torony kilátó része 25 emelet magasságban (80 méter) van az 535 méter magas Misina hegyen.
A kilátóterasz alatt van még egy szint ami presszóként funkcionál.Már az üvegfalú presszórészből sem rossz a kilátás,de az igazi élmény fentebb van.Fel egy csigalépcső vezet amely éppen levolt zárva.Így a torony megmászása helyett akarva akaratlanul is a kényelmesebb liftes útat választottuk.
A lift kezelője egy marcona úriember volt.Stilusa hagyott némi kívánnivalót maga után.Ugyanis kicsit lekezelően közölte velünk,hogy ott van a lift falán a torony története,ellehet olvasni... Erről eszembe jutott 98-as ittlétem,az akkori lift kezelő útban felfelé személyesen elmesélte a torony történetét dióhéjban...hát változnak az idők...

Lépcső lezárva a tv-toronyban
Odafentről sokkal többet látni mint amit elsőre gondol az ember...persze ehhez megfelelő időjárási körülmények kellenek.Minket e szempontból olyan 70% -os ideális időjárás fogadott,tehát nem láttunk mindent...Leírom mit láttunk,aztán azt is ami még látható ha ideálisak a körülmények.Szóval a kilátóteraszt körbe lehet járni,így körpanoráma fogadja a vándort.Látni lényegében a teljes Mecsek hegységet a közeli Komló városát.Látni a teljes Pécset is.Ellehet látni a Villányi-hegységig is valamint 25-30km-es körzetben számtalan települést,tavat,dombot stb. Amihez az igazán ideális idő kell: látni a Drávát.Aztmondják a Dunát is.Látni a horvát Papuk hegyet valamint a Badacsonyt is!Tehát nem semmi kilátóról beszélünk.Mondom borsos a belépő,de aki erre jár az ne hagyja ki!
Jó egy órát bámészkodtunk itt,elsősorban a kedvencünk azaz a Kelet-Mecsek nyulványaiban gyönyörködtünk.A torony után elindultunk a környék további kilátóit megnézni. a sárga jelzésen

Kis-Tubesi kilátó
Jó egy kilométer múlva a Rotary körsétányt keresztezve értük el a Kis-Tubesi kilátót amely leginkább egy erkélyhez hasonlított.Némileg magasabban van mint a Tv-torony (577m).A nem toronyszerű épitménybe könnyü felmenni és ez a tériszonyosoknak is kellemesebb kilátó lehet.Innen viszont csak dél felé van kilátásunk,elsősorban a városra Pécsre.Persze látni a magunk mögött hagyott Misinát és távolabb a Jakab-hegy tömbjét is.Egy kirándulást ez a kilátó is mindeképp megér!

A Misina a Kis-Tubesről
Folytattuk az utat a Mecsek második legmagasabb csúcsára a 611 méter magas Tubesre.A Kis-Tubestől ez is nagyjából 1km távolságra lehet.Itt áll a János-kilátó amely egy pompás építmény.Csigaszerű feljárat vezet fel a kilátó alsóbb szintjére majd innen csigalépcső a felső részbe.Ebbe a kilátóba ingyen mehetünk fel és hozza ugyanazt az élményt mint a Tv-torony.Amint fentebb a tv-tornyos kilátásról leírtam az igaz erre a kilátóra is.Legfelül ugyan kicsit szűkös a hely,kb.akkora mint a János-hegyi kilátóban Budapesten legfelül.
Remek építmény,érdemes erre tervezni mecseki túrákat!

Talán nem mindenki ismeri ama elhíresült NATO radar ámokfutásszerű történetét.Ugye elsőnek a Zengőre tervezték,de a környezetvédők és a környék lakosai sikeresen megakadályozták ezt,megvédve olyan értékeket is mint a bánáti bazsarózsa.
A kudarc után úgy döntöttek az illetékesek,hogy akkor a Tubesen épitik fel ezt a förmedvényt.Szerencsére itt sem valósult meg a dolog.

Mivel nem soká lesz a híres Zengő-hegyi csata évfordulója ha nem felejtem el majd írok ennek az egésznek a történetéről.Ha meg elfelejtem,akkor majd olyankor ha eszembe jut.

Tubesi kilátó
Szóval mi meg kigyönyörködtünk magunkat a Tubesen,indultunk tovább.Innen lefelé vezetett az út ismét keresztezve a Rotary körsétányt.A Lapishoz értünk amely egy komoly turistaút csomópont.Az ország egyik legsürübb turistaút hálózata van amúgy ezen a környéken.Mi a Sós-hegy felé vettük az irányt ahol egy újabb kilátóra bukkantunk: a Sós-hegyi kilátóra.Ez is egy remek építmény..de jóval alacsonyabban van mint a Tubes.Igy körpanorámát itt nem élvezhetünk,csupán dél felé nyilik kilátásunk.Persze látni a magunk mögött hagyott Tubest.

Sós-hegyi kilátó

Tubes a Sós-hegyi kilátóból
Innen a zöld+ jelzés vezetett le a Remeterétre amely egy kellemes erdei pihenő kis esőbeálló pavilonszerű építménnyel.Sok turistaút fut itt is össze,lehet válogatni bőven!Mi a Kis-Mély-völgy felé vettük az irányt a piros+ -on.A nagyjából 1,8km hosszú völgyön igen kellemes út vezet végig,ráadásul két münködő forrást is találtunk.Nyári hőségkor voltunk itt,a klimája nagyon kellemes volt!Kiérve a völgyből Mecsekszenkút alatt találtuk magunkat,itt fejeztük be a túrát.

Kiérve a Kis-Mély-völgyből
Mi négy kilátót is érintettük,de Pécs környékén még jóval több is van.Néhányról én is írtam már korábbi mecseki bejegyzéseimben.Érdemes erre túrákat tervezni és felkeresni őket,mindegyik maradandó élményben részesiti az erre tévedő túrázókat!

Nem gyalogolhattunk sokat,talán 10km-et,de most nem is ez volt a cél,hanem a kilátók felkeresése.Sajnos mivel ez a kirándulásunk évekkel ezelőtt volt,így videót akkor még nem tudtam késziteni erről a túráról,de elképzelhető,hogy visszatérünk még erre.

A környék rendkivül látványos,élménydús,mindenkinek ajánlom,főleg azoknak akik még nem jártak erre.Azonban kellően készüljünk fel,főleg mert valóban itt van az ország legsűrűbb turistaút hálózata!Könnyü eltévedni!