2017. január 8., vasárnap

Túra a Jakab-hegyen

Lehet kicsit furcsának tűnhet,hogy az évezred eddigi leghidegebb napján egy szép tavaszi túráról írok,de a nagy többség úgysem éppen ma olvassa.Meg mint mondottam vala,azidőtájt még nem volt blogom.Szóval a helyszín Pécs,az időpont 2016 április 23.A meterológia bajlós időt jósolt mára,szelek,viharok stb.De elindultunk,hisz majdnem az utsó alkalmom lehet az évben még látni a virágzó medvehagymásokat.Vonattal érkezünk Pécs-Cserkút vasútállomásra,ez túránk kiindulópontja.

Ez a kép fogad a cserkúti állomásnál
A terv az,hogy innen indulva átmegyünk Cserkúton és Kővágószölösön és úgy megyünk fel a hegyre.A hegy amelyen számtalan látnivaló van,próbáljuk sorra venni őket: Jubileumi kereszt,Babás szerkővek,Sasfészek,Zsongorkő,Pálos kolostorrom és még sokminden.Aztán a hegy másik oldalán pedig leereszkedünk az Éger-völgybe.Az első méterek Pécs hétvégi telkes részein vezetnek át,több furcsa utcanévvel is találkozunk.Kiérve innen a Mecsekre nem jellemzően,de itt mégis rosszul és hiányosan felfestett turistajelekre bukkanunk,így kis híján el is tévedünk.Kis időbe beletelik amíg megtaláljuk a megfelelő utat.

Érdekes utcanevek
Aztán már nincs többé bajunk a jelzésekkel,visszaáll minden a szokásos mecseki színvonalra.Az út a közeli Cserkútig már rendkivül élvezetes hisz kelet felé tökéletes a rálátásunk a Jakab-hegy tömbjére.Az idő is remek egyenlöre,semmi nyoma a beígért rossz időnek.Hamarosan el is érjük a rendkivül gyönyörü Cserkútot a Jakab-hegy lábánál található kis falucskát.A fantasztikus Árpádkori templom mellett található padon elfogyasztjuk a reggelinket.Nagyon szép a környezet,maradnánk,de az út elöttünk még hosszú.

A Jakab-hegy tömbje
Cserkút után szinte rögtön elérjük Kövágószölöst.A két település pár méter híján szinte összeér.Nagyon szép és kellemes az a szakasz is ahol még nem érnek össze.Kövágószölös is csodás.Kicsit itt is elidözünk majd indulunk fel a hegyre.A falu határánál egy rendkivül aranyos kis kutya fogad minket.Rohan felénk elsöre egy századmásodpercre még tán meg is ijedünk,de erre semmi okunk,hisz egy rendkivül kedves kis állatkára bukkanunk.Év végén oda is adjuk neki az év állata címet.Kicsit vele is elidözünk majd kezdödik a túra érdemi része.

Gergő fiam a kiskutyával
Erős meredek emelkedö következik a Jubileumi keresztig,de szerencsére nem túl hosszú.Már erdei részen haladunk.A keresztnél érjük el az első kilátópontot és veszünk búcsút a túránkat eddig kisérő piros négyzet jelzéstől.A kereszten a felírat: "Megváltásunk 1000 éves jubileuma emlékére".Innen a piros háromszög jelzés szinten megy az út mellett a legendás Babás szerkövek szolgáltatják az aktuális látnivalót.

Az első kilátópont
A Mecsek hegység déli lejtőjén a vörös színű homokkőből "épült" különös formájú groteszk emberi alakokat idéző,rőt színű sziklacsoport: a Babás szerkővek vonulata magasodik a fák koronája fölé.E különös csengésű név a sziklák bábu szerű alakjára és talán pogány elődeink áldozati helyére (szerkő=oltárkő) utal.Furcsa alakzatukat azonban nem emberkéz formálta.
A természet e csodás müvéhez is füzödik legenda,ezt most nem írom le,hamarosan benne lesz a Mecseki népmondák sorozatomban,de a videóban valamennyire elpróbáltam mondani.

Babás szerkővek a Jakab-hegy oldalában

Az egyik Babás szerkőn
A szerkövek után következik az út legnehezebb szakasza.A kék+ egy rendkivül meredek emelkedön vezet fel a Sasfészek felé,majd a kék háromszög magán a sziklákon át vezet.A nehézség ellenére rendkivül látványos és élvezetes szakasz!
A Sasfészek egy majdnem teljesen függőleges homokkő sziklafal,régen kőbánya volt.A fáktól nem nagyon tudtam megállapitani de 30-40 méter magas biztos lehetett.Mellette a sziklákon át vezetett a jelzés.Aztán hamarsoan elértük az országos kéket és innentől már nem volt több nehézség ezen a túrán.Elég sűrű amúgy erre a turistaút hálózat ha nem akar az ember eltévedni nem árt a fokozotabb figyelem!A kék jelzés már szinten megy és az itt már látható és élvezhető medvehagymák között.

Ha virágos az út ne kérdezd hová visz!
Egy apró leágazás erről az útról:ez vezet a Zsongorkőhöz.Ha nem jártál még itt ezt ki ne hagyd!Térj le!Elképesztő csodát fogsz látni!
A Zsongorkő a Mecsek és talán a világ egyik legszebb természetes kilátó pontja a Jakab-hegyen 540 méteres magasságban.Ez a Mecsek legcsodálatosabb pontja!Innen káprázatos panoráma jutalmazza a túrázó kitartását.A vörös homokkő természetes sziklaalakzatot 1892-ben vaskorláttal látta el a Mecsek Egyesület,így gyakorlatilag ez egy kilátó.

Zsongorkő

Zsongorkő közeli

Én a Zsongorkőnél

Gergő a Zsongorkőnél
A hely varázsától szerintem itt földbe gyökerezik az ember lába.Mi is elidöztünk itt egy órát,meg is ebédeltünk a nagyszerű kilátást csodálva.Ehhez is füzödik monda,ezt is elmondtam a videóban.Nehéz szívvel indultunk innen tovább,lehet egyszer eljövök ide úgy,hogy reggel kiülök és csak este megyek el innen.Valóban varázslatos hely!Visszatérve a kékre hamarosan elértünk egy tisztásra amelynek egyik oldalán a pálosok romja állt a másikon pedig maga a Jakab-hegyi kilátó.Ez a kilátó némiképp csalódás.Egy leginkább templomtoronyhoz hasonlítható építmény,felmenni rá csak egy a falba rögzitett függöleges létrán lehet,mivel magas odakell figyelni ha nem akarsz leesni! (igy szerintem baleset veszélyes,nem kicsit....) Aztán odafenn nem jutalmazza a túrázó erőfeszitését olyan csoda mint a Zsongorkőn,kilátás csak észak-kelet felé élvezhető arra sem nagyon.Tehát ha nem vagy gyakorló túrázó én azt mondom ezt a kilátót kihagyhatod!

Pálos kolostorrom
A tisztás másik részén találjuk a Pálos kolostorromot.A romjaiban is gyönyörü épitmény belseje olyan mint egy labirintus,élvezetes móka itt egy kicsit játszani.Innen aztán már lefelé vezet az út hisz elérjük a hegy keleti oldalát.A kék jelzés jól járható nem nagy szögű a lejtés,kellemes szakasza a túrának.A tar vágásoknak köszönhetően pedig itt-ott remek kilátásunk nyilik a Misina-Tubes gerincre.Felesleges itt sietni,kellemes szakasz érdemes élvezni az útszakaszt.

Szemben a Misina-Tubes gerinc
És a csodáknak még nincs vége!Rövidesen elérjük a Szuadó tetőt ahol egy turistaút keresztezödéshez érünk.A kék jelzést keresztezi a piros.Búcsút is veszünk az országos kéktől és pirosra térünk le.Itt három forrás is van a közelben pár méteres körzetben,ám csak egy folyt amikor erre jártunk,de ez az egy is elég volt szomjunk oltására.Aztán még ere bőséges medvehagyma tenger kiséri útunkat szinte innentől már majdnem végig.Élvezzük is!
Az Éger-völgy felett haladunk szinten illetve enyhén lefelé,ez is egy látványos és élvezetes szakasz.Az Éger-völgy is beleillik a csodás mecseki völgyek sorába.Hamarosan leérünk a völgybe a piroson ahol a medvehagymák között csordogáló kis patak még kellemesebbé teszi ezt az egészet.A völgy is jól járható,de erre már rengetegen vannak,a pécsiek szeretnek ide kijönni.

Éger-völgy
Itt-ott kis vízesések is kisérnek minket aztán elérjük a völgy végét ami a völgy eleje,hisz leginkább amabból az irányból jönnek az emberek.Itt találjuk az Éger-völgyi vízesést amit sajnos az ember kicsit átformált így természetes szépségéből sokat vesztett.Az Éger-völgyi tónál végzödik túránk.Kitartott a jó idő végig,ám az igért rossz idő már a kertek alatt van,erősen kezd felhösödni,de ez minket már nem zavar.Ismét egy egészen fantasztikus túrán vagyunk túl.

Éger-völgyi tó
A Jakab-hegy országos átlagban is kiemelkedő látnivalókat nyújt.Szerintem mindenki tervezzen erre túrákat,kirándulásokat.Nagyon sok jelzett út vezet a hegyre vagy érinti éppen,nagyon sok  lehetséges variácó van egy-egy túraútvonal tervezését illetően.Mi nagyjából 18km-et tettünk meg,rendkivül gazdag látnivalók sora kisérte útunkat,lehet akár ezt is utánunk csinálni vagy mást kitalálni.
Tehát mégegyszer:különösen ajánlom mindenki számára a mecseki Jakab-hegyet!