2020. május 21., csütörtök

Rétimajor és a Rétszilasi-tavak

Igazából nem is értem miért nem fedeztük ezt fel eddig?Miért kerülte el ennyire figyelmünket amikor számtalanszor elmentünk már mellette plussz ráadásul itt van tőlünk nagyjából 25km-re!Vonatban elmenve is láttam én már többször,hogy van ott valami tó,vagy tavak,na de álmomban sem gondoltam,hogy van ott vagy húsz tó is!Igen ezek a rétszilasi-tavak amelyet eddig szinte figyelemre sem méltattam.Mondhattam talán egyszer-egyszer ahogy mentünk ott el vonattal,hogy egyszer majd eljöhetünk ide is,de aztán ez mindig elfelejtödőtt.Pedig a dunaújvárosi vonat is megáll itt,át sem kell szállni.
A Rétszilasi vasútállomás mellett gyakorlatilag centiméterekkel ott van Magyarország egyik legnagyobb tórendszere!
A minap ahogy a Tolnai-hegyhátba tartottunk,Manó barátom hívta rá fel a figyelmemet,gondoltam utána nézek.
Amit találtam attól ledöbbentem.... 

A Rétszilasi-tavak.Középen alul Rétimajor,jobbra a Bp-Pécs vasútvonal,tán a Rétszilasi állomás is kivehető
Hivatalos források így írnak a helyről:
A Rétszilasi-tavak Természetvédelmi Terület Magyarország védett természeti területeinek egyike a  Közép-Dunántúlon. A Sárvíz völgyének középső részén.Sáregres mellett már tavak találhatóak, megközelíthető észak felé haladva Szabadbattyán felé indulva.
Rétimajortól 6 kilométer Rétszilas északi tavait lehet felkeresni, mesterséges tavak Rétimajornál is folytatódnak még Sáregres irányából. A Budapest-Pécs vasútvonalon,illetve a Dunaújváros - Rétszilas -Szekszárd vasútvonalon  is megközelíthető,Rétszilas vasútállomáshoz esik a legközelebb.
A Magyar Televízió által forgatott  Tüskevár című 17 részes sorozatot ezen a területen, Rétimajor nádasaiban forgatták.(ez nekem azért furcsa mert úgy tudtam Tassnál és a Kisbalatonnál készült a sorozat).
Rétimajor a tórendszer közepén
A  Mezőföld északi részén, a csatornák Szabadbattyán felőli oldalán kiterjedt vízfelület volt.Soponya,Káloz településeknél megerősödött a nádas, erdős terület, az építőipar örömére. A Sió és a Sárvíz visszahúzódott. Helytartótanács  1771-ben megvizsgáltatta a vízi területeket, majd a Siót - ami Siófok, Simontornya és Szekszárd települések mentén folyik - megtoldotta Sióagárdig, hogy összeérjen a Sárvízzel. Az Árpád-kori települések mind megmaradtak. A dunántúli sárrét 1601 október 15-én csata helyszíne volt. Nagy létszámú török csapatok ellen a néhány ezres magyar sereg, a német és a francia lovasok mellett háborúzott.
A szövetséges keresztény csapatok helyt álltak. Nádasdy Ferenc, Thurzó György, ifjú Batthyány Kristóf híres magyarok, akik részt vettek a csatában.
A rétszilasi halastavakat 1996-ban sorolták be a tájvédelmi körzetek közé. A Malom-csatorna és a Nádor-csatorna mellett található. Az itt megfigyelhető védett állatok között megtalálható a gulipán.fekete gólya, a halászsas és a vidra. Rovarokban is gazdag az itteni élővilág, mert futrinkaféléket,imádkozó sáskákat,szitakötőket, bábrabló rovarokat egyaránt lehet találni.
Gazdag élővilág a tavakon
A kb.húsz kisebb-.nagyobb tó központi része maga Rétimajor,ami gyakorlatilag egy szigetet képez a tórendszer közepén (ha nem is mértani pontosággal a közepén).A helynek van külön közösségi és weboldala is,ám azokon magát Rétimajort ismertető leírást én nem találtam.Amit viszont megtudtam,itt Rétimajorban szálloda,halászcsárda és múzeum is münködik!
A majorba kitünő utak vezetnek be.Az egész tórendszer elsődleges funkciója természetesen a horgászat,de kirándulni is lehet,sőt vitorlázni és motorcsónakázni is!Ám a szolgáltatások természetesen nem ingyenesek.Az,hogy ha én csupán természetet járni akarok itt kell-e fizetni még nem tudom.Rétimajor a Rétszilasi vasútállomástól csupán pár perc gyalog is!Több híresség is lejár ide a fényképeket böngészve pl.Erdei Madár Zsolt,vagy Cseh László...
Rétimajor
Nos hát adva van tehát egy új hely ami egy kitünő kiránduló célnak tűnik és ha minden jól alakul akkor még az idén fel is keresek.A többi aztán majd akkor kiderül.Ezen leírtak amit nagy hirtelenjében találtam a helyről.A terület nagyságáról egyenlőre nem találtam infót,amit letudok olvasni a térképről,hogy nagyjából 8-10km észak-dél irányban és kb.1km széles.Nagyságrendileg húsz tó (plusz-minusz 1-2% lehet) alkotja,a tavak között is ellehet járni,jól járható utak vannak.Valamint itt megy el Sárvíz nevezető csatorna is.
Hát minden másról majd ha eljöttem ide.
Hamarosan!
Eddig fel nem fedezett csoda városunk közelében

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése