2017. január 22., vasárnap

Kiruccanás Spenótfalvára

Az egyik nyár közepén kerekedtünk fel és mentünk le a közeli Dunaföldvárra.Nem túrát szerveztünk,bár a település lehet majd egy jövőbeli túra kiindulópontja,most csak várost nézni jöttünk.Annál is inkább mert rengetegszer átutaztunk már itt,de sohasem álltunk meg körülnézni.
Most ezt a hiányosságunkat igyekeztünk pótolni.
Dunaföldvárt Spenótfalvaként is szokás emlegetni.Ennek semmi bántó szándéka nincs!A története ennek az elnevezésnek a következő:
Az 1950-es évek Dunaföldvárján tiltott volt a spontán disznóvágás a magánházaknál,azaz engedély kellett hozzá,de vidéken persze megoldották...A feldolgozott húst - kolbászt,sonkát,szalonnát - menetrend szerint induló hajókkal szállították Budapestre,melynek okán el is nevezték ezeket a járműveket kofahajóknak.A kosarakban szállított árult spenótlevelekkel takarták le,hogy a hatóságokat megtévesszék.Mivel a fővárosiak nagyon nehezen jutottak sertéshúshoz,meglehetősen nagy keletje volt a dunaföldvári húsnak.A kofahajók rendszerint telepakolva indultak útnak.A sok spenótos kosár miatt nevezték el Dunaföldvárt Spenótfalvának.

Földvári kálvária
Dunaföldvár ma fontos közlekedési csomópont és amig a közeli Pentele-híd nem éri el neki szánt fontos szerepét addig a Dunántúl kapuja is.Itt találkozik a M6-os sztráda a 6-os,52-es és a 61-es főút,de több mellékút is innen indul ki,pl.Bölcske vagy Mezőfalva irányába.Kiemelkedöen fontos szerepe van az itteni Duna hídnak amely a Beszédes József elnevezést kapta.E két sávos híd tehermentesitésére épült a Pentele.híd,de amig az M8-as sztráda nem épül meg addig ez a híd lesz a fontosabb továbbra is.

Kedves kis város fogaja az ide érkezőt.Rengeteg a templom,van vár,vannak kis hegyek,dombok,van gyógyfürdő,kedves kis belváros,színvonalas autóbusz pályaudvar,ligetes szép dunapart és sziget is.Busszal érkeztünk és a közeli Kálvária-hegy hívogatóan szinte azonnal adta magát.Nem volt kérdéses hova menjünk elöször.Jól járható út vezet fel a hegyre,jelzett út viszont nincs.Profibbaknak eltévedni nem lehet,de a tájokozódni nem tudó emberek is könnyendén feltalálhatnak a hegyre.Érdemes felmenni,innen nyilik a környék legjobb panorámája!

A Beszédes József-híd a Kálvária-hegyről
Majdnem teljes körpanoráma tárul itt az ember szeme elé,de azért mégsem.Dél felé nem igazán lehet kilátni.Látni északra a közeli Dunaújvárost a Pentele.hídat,keletre az Alföld tájait,nyugatra az szeliden lankás Mezőföldet és persze majdnem belátni az egész várost.A hegy amúgy nem magas,sacc/kb, 190 méter körül lehet.Itt van a helyi Kálvária is,tehát akad bőven látnivaló!Odafenn egy kis fensík van,padokkal.Ideális pihenőhely!
Lefelé sem nehéz az út,célszerű másik útat választani nem azt amin feljöttünk.Így érünk le majdnem a hídhoz.Ha már itt voltunk természetesen átmentünk rajta.Erős rajta a forgalom,hisz mint írtam egyenlőre ez a Dunántúl kapuja.A híd rávezet a földvári szigetre,majd lesz még egy kis Duna ág azon folytatódik a híd és úgy ér az Alföldre.A földvári szigeten semmi nincs.Kiaknázatlan terület,most nem fecséreltünk rá időt,de terveink között szerepel majd a sziget felfedezése,bejárása.

Földvári vár
A hídon visszafelé jövet,pompás a rálátás a városra.Látni a vártornyot és sok-sok templomtornyot is,valamint a Kálvária-hegyet természetesen.Visszaérve lementünk a Dunához és észak felé vettük az irányt.Itt a parton találjuk a gyógyfürdöt a halászcsárdát,parkokat,játszótereket,teniszpályákat,emlékmüveket.Kellemes hegy a kikapcsolódáshoz!Ezek bejárása után indultunk fel a várhoz.Hangulatos szűk utcák vezettek fel és a hátsó bejáratnál kötöttünk ki.A földvári vár nem egy nagy eresztés mégis kellemes volt!Innen is van kilátásunk kelet felé,a toronyba is van kilátó.Felmenni nem igazán érdemes,azt a szintet nem hozza mint a szomszédos Kálvária-hegy,ráadásul ez pénzbe is kerül,míg odaát ingyen gyönyörködhetünk...Magába a várba ingyenes a belépő,a toronyba kell fizetni,itt még van valami helytörténeti kiállítás is.

Várudvar és a torony
A várudvarban is ideális a pihenés a egykori várfalak között.Van itt szabadtéri színpad,szobor,vendéglő és pompás várkapu is.Szóval egy kirándulást ez a hely is megér.Mi itt kajáltunk meg aztán még nézelödtünk egy sort.A toronyt kiahagytuk.Hétfői nap voltunk,eleve zárva is volt.(a többi napon nyitva)
A vár után még elindultunk sétálni kicsit,csodás macskaköves utcák sora van erre.A közeli templomokat vettük sorra.Egyik szebb volt mint a másik és volt belölük vagy 6-7!

Várfalak között
Végül a belvárosba jutottunk,sok fagyizó,vendéglátóhely van erre.Vannak ötletes szobrok és több üzlet is.A legvégén nem maradt más a buszpályaudvarra érve felültünk egy hazafele induló buszra.
Mivel mint írtam Dunaföldvár fontos közlekedési csomópont így gondolom sokan átmennek itt.Érdemes néha kicsit megállni a kedves kis városkában és ezt-azt megnézni.Akár egy nagyobb sétára beruházni.Mindenképp ajánlom a Kálvária-hegyet ahonnan a kilátás remek,de jó választás lehet a vár vagy a gyógyfürdő is.De akár egy kellemes fagyizással vagy sörözéssel is eltölthetjük itt az időt.