2016. december 8., csütörtök

A második sziget

December tájékán elsősorban a tél szépségeire számít az ember ha túrázni indul,egy kis hó a fehér táj hívogatóan hathat az emberre.Amikor mi elindultunk erre a túrára mindebből semmit sem láttunk.Tavaszt idéző ragyogó napsütés fogadott és hideg sem volt,a hőmérő a déli órákra a 10 fokot is megközelithette.Elindultunk hát abba a lenyügöző szigetvilágba amelybe már ősszel jártunk (Csodás ősz a szigeteken - blogbejegyzésem).Ugye akkor ősszel annyira levolt apadva a Duna,hogy a holtágakban száraz lábbal mentünk át a környék szigeteire.Kiváncsiak voltunk decemberre mi maradt ebből a rekord apadásból.

Alacsony vízállás a holtágakban
Mint leírtam korábbi blogomban (Csodás ősz a szigeteken) a dunaújvárosi Szalki és a Rácalmási Nagysziget között három kisebb-nagyobb szigetet fedeztünk fel.Mivel nevük nem lévén (vagy nem tudunk róla) elneveztük őket Első-Második-Harmadik szigetnek.Később megtudtuk,hogy a Harmadik-szigetet Pap-szigetnek hívják.Ezt jártuk be ősszel.Az Első-sziget oly kicsi,hogy külön blogbejegyzést nem nagyon érdemel.Decemberben visszatértünk tehát felfedezni a Második-szigetet is.Ez volt a három közül a legnagyobb.Észak-déli irányban talán másfél kilométer is lehetett,a legnagyobb nyugat-keleti szélessége meg 250 méter körül mozgott.Az egész szigetet egy összefüggő erdőség uralta járható út nélkül.A Dunai holtágak decemberben még mindig levoltak alaposan apadva,de szemmel láthatóan azért több volt bennük a víz mint november elején.A lényeg az volt,hogy száraz lábbal még mindig átlehetett rájuk menni!

A Dunai holtág a Második-sziget és a part között
A Második-sziget az Első-szigettől északra helyezkedik el,a két sziget között normál esetben egy kb.10 méter széles dunai holtág van.Most mikor mi ott jártunk ez a holtág 10-es volt ugyan,de nem méterben hanem centiméterben...Így tehát száraz lábbal mentünk át.A part és a Második-sziget között is egy dunai holtág van,valamint a sziget keleti partján is,tehát a Második és a Harmadik-sziget között is.Ezek voltak kiszáradva novemberben.Most úgy tünt ez az állapot olyan 75%-os,tehát nagyrészt most is szárazak a medrek,de itt-ott már van bennük víz.Úgy határoztunk,mivel a Második-szigeten nem volt járható út,ezért ameddig tudunk a sziget nyugati oldalán a mederben megyünk.Ahol pedig majd nem lehet menni,azokon a helyeken bemegyünk a szigeti erdőbe és ha járhatatlan is,valahogy törünk magunknak utat.Így is lett.

A sziget északi vége felé
A mederben kb. a sziget kétharmadáig tudtunk menni.Itt azonban már bőven volt víz a holtágban ezért bekellett mennünk a szigetre az erdőbe.Valóban járhatatlan volt,mégis ahogy utat törtünk magunknak,ahogy evickéltünk az "őserdőben" hatalmas élmény volt!A távolban rókát láttunk elsuhanni és a fák aljában rengeteg rókaodút is találtunk.A sziget a járhatatlansága ellenére is gyönyörü volt.Az igazi csodák azonban a sziget végén vártak minket.

Alakul a táj...
Ahogy közeledtünk a sziget nyugati oldalán a sziget északi végéhez egyre inkább kezdett lenyügözővé válni a táj,mígnem elértünk egy egészen fantasztikus helyre.Akkor még nem tudtuk,de aztán kiderült,hogy ennek a helynek a neve: Macskalyuk.Itt találkoznak a Dunai holtágak és a Dunaújváros és Rácalmás környéki szigetek.Egészen elképesztően szépségű tájon találtuk magunkat...Korábban erről nem nagyon tudtuk,pedig hát itt lakunk innen talán csak olyan 7-8km-re....Itt álltunk a Második-sziget északi végén és...amit láttunk az csoda volt.Az itt-ott félig kiszáradt máshol meg teli holtágak szépsége felülmúlhatatlan volt,a szemközti Rácalmási-Nagysziget is pompázott a téli napsugárban.Kicsit odébb mentünk és láttuk a Rácalmási-sziget legdélibb valamint a Harmadik-sziget legészakibb pontját.Láttuk a Rácalmási-szigetre benyuló holtágakat.Ez a hely óriási hatással volt rám...Tényleg jártam már sok helyen,az ország legszebb kilátópontjain,legszebb völgyeiben,csúcsain stb,de azt nem gondoltam,hogy itthon is van ilyen szép látnivaló....

Macskalyuk - kilátás a Második-sziget északi végéről észak felé...

...kelet felé...

...nyugat felé
Itt elidőztünk kicsit ha már így rabul ejtett a táj szépsége...Látva a Rácalmási-sziget déli csücskét,el is határoztuk,hogy legközelebbi túránk majd oda lesz...(erről majd rövidesen...).Itt a sziget végén a parton állva már igen-igen sáros volt a talaj,így több kilónyi sárral a bakancsunkon elindultunk visszafelé.A visszautat a sziget keleti partján terveztük,lehetőség szerint itt is ahol lehet lemenve a száraz mederbe.Ez volt az a meder a Második és Harmadik sziget között amelyen novemberben is visszamentünk a Haramadik-szigeti túránkról.Igen ám...de ebben most több víz volt mint akkor és több víz volt mint a sziget nyugati partján található holtágban.Így az út nagyrészét a szigeti "őserdőben" tettük meg.Érdekes volt mert itt helyenként voltak járható részek,de voltak teljesen járhatatlanok is.Itt sok időnk elment mikor egy-egy akadályon átküzdöttük magunkat.De érdemes volt,hisz csakúgy mint az őszi szigeti túra ez is egészen fantasztikus volt.

Holtág a Második és a Harmadik-sziget között
Mindez tavaly,tehát 2015 decemberében történt.A környék szigetvilága egészen elképesztően fantasztikus.Szépségére nehéz jelzőket találni.Nagyon örülök,hogy sikerült anno felfedeznünk a rekord apadást,hisz ez nyitott útat a szigetekre.Azóta sem volt ilyen,a Duna mostanság normál vízállású,vagy magas,így ez az út gyakorlatilag lezárult előttünk.Nem tudni lesz-e valaha is lehetőségünk újra átmenni megnézni-e csodákat...így örizzük szívünkben e két túra emlékét,hiszen tényleg csodákat láttunk.Persze mi akárhova megyünk túrázni mindenhol látunk csodákat....