2016. december 4., vasárnap

Túra Emese álmához

A tél egyik legkellemesebb napján vágtunk neki ennek a nem szokványos túránknak.A túra most nem a hegyekbe és nem is erdőkbe vezetett,de még csak nem is a szigetekre vagy az alföldekre.Úgy döntöttünk végig megyünk a Velencei-tó déli partján Velencétől Dinnyésig,lehetőség szerint minél többször közvetlen a part mellett haladva.Célunk a Dinnyési mini vár park volt ahol a kis várak mellett szerettük volna megnézni az Emese álmát ábrázoló csodás kis szobrot is.Túránkat a Velencei vasútállomástól kezdtük,ragyogó szép téli időben.Nem volt hideg sem 5-6 celsius biztosan lehetett ami délre tovább emelkedett.

Megérkezés Velencére
Mielőtt még elindultunk volna,lementünk a már jól ismert Velence Korzóra ami szerintem a Velencei-tó legjobb strandja.Tél révén csak a hattyúk fürödtek,az viszont volt jó pár.
Innen indultunk aztán a tó déli partján végig.Persze várható volt,hogy nem tudunk mindenhol a parton haladni,hisz elkerített szálloda udvarok vagy zárt strandok miatt nem lehetett mindenhol a tóhoz lemenni.Ilyenkor a parthoz legközelebbi uton haladtunk.Egymást követték a települések,két település között szinte szünet sem volt,teljesen egybe épült a déli part.

Velencefürdő kikötő
Velence után Velencefürdőre értünk ahol valami csónak vagy hajó kikötőhöz vezetett az út.Itt kilehetett menni teljesen a tó mellé.Visszanézve még látszodótt a Velence Korzó a másik irányba meg csodás nádasok pompáztak.Fantasztikus élővilág bontakozott ki a tavon,a nádasdok mellett rengeteg hattyú és kacsa élte mindennapi életét és rengeteg madár féle is járt erre.Itt jó sokáig tudtunk a parton haladni,szép lassan be is értünk így Gárdonyfürdőre majd Gárdonyba.Elhaladtunk a Szerelem-sziget mellett is.

A Szerelem-sziget
A Szerelem-szigetről sajnos semmiféle információt nem találtam,az is lehet,hogy nem is így hívják.Mi így tudtuk,hogy ez a neve.Egy kb.15x35 méteres kis sziget közvetlen a part mellett Gárdonynál.Ha Szerelem-sziget valóban a neve akkor gondolom köze lehet ahhoz,hogy ide járhatnak ki a párocskák romantikázni.Ki tudja.A szigetre vezet egy jól járható járda szerűség a partról.Mi a parton folytattuk az utunkat,hamarosan elértük a Gárdonyi félszigetet ami már komolyabb volt mint a kis Szerelem-sziget.

Körbe a félszigeten

Nudista strand a Gárdonyi félszigeten
A félsziget jó messzire benyúlik a tóba.Szinte csak nádas van rajta ami jól takar...és kell is takarnia,hisz a félszigeten valahol belül egy nudista strandra bukkantunk.Nyáron itt gondolom van élet,most mindenesetre nyugi volt.A félsziget partján egy jól járható járdaút vezet körbe.Nem kis távolság a félszigetet körbejárni,van tán 2km is.Viszont a tóba jócskán benyuló nádas szerü félsziget pompás látvány,amennyiben nem nyáron jövünk ide és nem zavarunk igy senkit,érdemes körbejárni!

Újabb kikötő
A félszigetről leérvén megint valami kikötőben találtuk magunkat.Hajó egy száll sem volt a környezet viszont kellmesenek volt mondható.Már Gárdonyban voltunk.A város érdekességeire most nem koncentráltunk csak a túrára.Majd egyszer visszajövünk még úgy is.Ott a part közelében volt egy szép utca amelybe jócskán bejött a víz.Szép volt,ellaknék abban az utcában.

Utca Gárdonyban....
Ezután jódarabig nem tudtunk kijönni a partra így a strandok,szállodák melletti utcákban haladtunk.Lassan beértünk Agárdra ami amúgy Gárdony része.Láttuk a híres agárdi Pop starndot,szerintem nagyon ócska állapotban...Aztán következett az agárdi kikötő ahol már hajó is volt.Itt horgonyzott a Nadap néven futó személyszállító hajó.Itt tartottunk egy nagyobb pihenőt.A túránk azfaltozott járdákon vezetett végig.Aki túrázig,az tudja,hogy az aszfaltozott út maga a halál.Kikésziti rövidebb távon is az ember lábát.Sokkal jobb erdei utakon túrázni,na de ez a túránk most nem erről szólt.

Világítótoronyszerű csúzda
Agárd után már nem lehetett közvetlen kimenni a partra és Agárd és Dinnyés már nem volt összenőve.Végig sík terep volt,de a lábunkat kicsinálta a járda,így mire megérkeztünk a Dinnyésnél található Makovecz szerű kilátóhoz már igencsak fájt a lábunk.A kilátó érdekessége az,hogy sík terepen épült,így azt gondoltuk sok mindent nem mutat.Ám kellemesen csalódtunk.A kilátóból a Velence tavi madárrezervátumra és nádasvilágra nyillik elsősorban kilátás,de természetesen látszik a tó és a Velencei-hegység is.Érdemes felmenni rá!A közelmúltban értesültem valami rémhírről,hogy leégett egy kilátó Dinnyésen,de szerencsére az nem ez volt.

A kilátó Dinnyésnél
Innen már nagyon közel volt Dinnyés.Nem különösebben nagy a település így hamar rátaláltunk a kis várak parkjára amelynek kapujánál virit az Emese álma szobra.Aki nem tudná annak leírom:Emese (Álmos anyja) az Árpád-házi uralkodócsalád ősanyja.A monda szerint amikor Emese gyermeket várt álmában isteni látomás jelent meg turulmadár képében és mintegy reá szállva teherbe ejtette őt.Emese álmában úgy tünt,hogy méhéből forrás fakad s ágyékából dicső királyok származnak.Emese fiát e csodálatos álomra emlékezve Álmosnak nevezték el.

Emese álma
Természetesen a parkba is bementünk a kis várakat megnézni.De ez már egy másik történet,másik blogbejegyzés lesz...