2016. december 10., szombat

A Rácalmási-Nagysziget déli részének felfedezése

A Rácalmási-szigeten már rengetegszer jártunk.
Igen ám,de mindig csak az északi részén,elérkezett az idő,hogy felfedezzük a jóval nagyobb déli részt is.Erre keresve sem találtunk volna megfelelőbb időpontot egy verőfényes decemberi napnál amikor még a hömérséklet is nulla fok felett van,nem is kevéssel.A Rácalmási-sziget maga az érintetlen paradicsom.Már írtam róla ebben a blogomban (lásd: Tarkabarka sziget c.bejegyzésem).A szigeten körbevezet egy jelzéssel ellátott tanösvény.Ameddig a déli részen nem jártuk,azthittük ez a tanösvény és a jelzés csak a sziget északi részén halad körbe,de szerencsére nem.A déli részt is bejárja.Így a december ellenére egy jól játható út köszöntött ránk a szigeten,elindultunk hát...

Jól járható jelzéssel ellátott út a sziget déli részén
A Rácalmási-sziget nagyjából észak-dél irányba hát mit is mondjak,mivel hivatalos adatot eddig sehol sem találtam róla így csak saccolok,szóval olyan 4 - 4.5 km lehet.Kelet-myugati szélessége a legszélesebb ponton meg kb.1,2km lehet.A szigetre bevezet egy híd,ám ez a híd ha a szigetet vesszük dél-észak irányba akkor a szigetnek kb. a 3/4-nél van.A hídról levezető út a választóvonal,innentől balra a sziget északi része,jobbra pedig a déli része van.Ha innen számoljuk akkor az északi rész észak felé kb.1,8km lehet a déli rész pedig délre 3.5 - 4 km.
A hídról lejövet jobbra azaz délre fordultunk.Meglepően jól járható piros sáv jelzésű út vezetett délre.Persze itt-ott akadt kisebb-nagyobb sár,de az út minősége szinte kifogástalan volt.A Rácalmási Kis-Duna ág mellett haladva mentünk dél felé,az út másik oldalán a télen is gyönyörű erdők...

Az út elfordul kelet - észak-kelet felé
Elöször egy síremlék félére bukkantunk,valószinűleg egy a szigethez kötödő erdész emlékére állították,de pontosan nem tudtuk ki az illető.Aztán következett egy vadászles,amire felmentünk.A Kis-Dunára nem nagyon lehetett kilátni mert az út és a Duna között voltak fák.Az út szinte egyenesen haladt dél felé.A célunk a déli rész megismerése mellett,a sziget legdélibb pontjának elérése volt.Így nyugodtan haladtunk dél felé,kiváncsian vártuk meddig visz az út,hisz az egyértelmünek tűnt,hogy a legdélibb ponthoz nem vezet le.Így is lett.Az út egy ponton elfordult kelet -észak-kelet felé,így egyértelmüvé vált,hogy a szigeten körbevisz.A nyugati oldal után megy tovább a sziget keleti része felé ahol majd északi irányt vesz.Így hát keresve a déli végpontot bementünk a dzsungelbe,a szigeti erdőbe.Nem sokáig örülhettünk,előttünk ugyanis egy a szigetre benyuló dunai holtág állta utunkat.

Szigetre benyuló holtág
A holtág itt-ott kivolt száradva máshol volt benne víz.Letudtunk menni a partjára és...az előző blogbejegyzésemből (A második sziget) már ismert Macskalyuknál találtuk magunkat.Csak most a másik oldalon.Gyönyörü hely volt,láttuk a Második és a Harmadik-sziget északi végeit a Dunai holtágakat...innen jött be a mi kis holtágunk is a szigetre.Azonban ez a kis holtág utunkat állta dél felé...így a part mentén evickéltünk be a sziget belsejébe,bízva abban.hogy egyszer csak véget ér és út nyillik dél felé...Így is lett.A kis öböl végén egy járható útra bukkantunk ami dél felé vezetett!Persze ezen már jelzés nem volt,sebaj elindultunk rajta.Egy újabb öbölhöz értünk ami a Duna főágáról jött be a szigetre.Lenyügözően csodás arcát mutatta a sziget.Ekkor már úgy éreztem nagyon megérte ez a túra is...

Dunai holtágak mindenütt a sziget déli részén
Az út nem vezetett tovább,így újra az erdő maradt... mindenfelé benyuló Dunai holtágak amelyek többsége ekkor kivolt száradva,ezek szolgáltak látnivalóval,a déli pontnál is egy hatalmas öböl volt.Elképesztően szép volt a sziget.Aztán végül is egyszer csak ott voltunk a sziget legdélibb pontján!Szinte diadal érzés fogott el,hisz ez megint egy olyan hely lehetett ahol kevesen járnak.Aztán agyalgattam,hogy amennyiben ebben a sok kiszáradt holtágban is lenne víz akkor biza nem ez lenne a sziget legdélibb pontja...olyan változatos itt a táj ezekkel a holtágakkal,hogy vízállástól függő szerintem,hogy melyik a Rácalmási-sziget legdélibb pontja!De most ez volt és ennél nem is láttam,hogy bármi is délebbre érne a szigeten.Úgyhogy az alacsony vízállás megint szerencsét hozott,hisz ha nincs ez,lemaradtunk volna egy csodáról...

A sziget legdélibb pontján
Ezen a legdélibb ponton pihentünk és végigpásztáztuk a kilátást.Nyugat felé a Macskalyuk látszodott.Délre a Harmadik-sziget északi csücske és a Harmadik-Második-sziget közötti holtág.
Dél-kelet felé pedig látni lehetett Dunaújvárost a gabonasilót a Szalki-szigeten,keletre pedig a Duna fő ágát.Rendkivüli szépségű hely volt!Egy órát el is vacakoltunk itt,de aztán ideje volt visszafordulni és hát tél révén hamar sötétedett.Ki akartunk érni még sötétedés előtt,na nem azért mert féltünk,hanem mert a déli rész csodáit észak felé menet is látni akartuk.Innen az az út amin a jelzés volt ami visszavitt északra kb. 1-1.3km-re lehetett.Odáig járható út nem is volt,a szigeti erdő rengetegjében pedig könnyen el is lehetett tévedni....persze nem nekünk,akik élvezik az ilyen helyeket is...Így hamarosan ráleltünk a jelzett útra és elindultunk észak felé a sziget keleti oldalán immár.Egy vadetetőre és újabb vadászlesre akadtunk a gyönyörü erdőben.

Vadászlesek a szigeten
Ezután már lemenőben volt a nap és lassan-lassan ereszkedett a szigetre a köd is.A látvány lenyügöző volt!Így a közeledő sötétség és a leszálló köd ellenére meglepőnek tünt a szembe jövő kirándulók hada..elöször jöttek hárman,aztán egy pár két kutyával.Elértük az utat amely kivitt a hídhoz,tehát itt volt a déli és északi rész "határvonala" a mi utunk ment tovább északra,de innentől már ismerös volt minden.Az északi részt mivel számtalanszor jártunk már arra most kihagytuk (lesz még róla bejegyzés) és elindultunk a híd felé.Ekkora már teljesen leereszkedett a szigetre a köd.Túránkat a hídnál fejeztük be.Emlékezes szép túra volt,nagyon jó ötletnek bizonyult a déli felfedezése.Jól bejártuk és a legdélibb pontra is sikerült eljutni.

Észak felé az út a lemenő nap fényében
Túránk távja mindennel együtt lehetett olyan 10km,semmi szintkülömbség nem volt benne,így bátran ajánlom mindenkinek.Arra viszont nem árt figyelni,hogy magasabb vízállásnál nem az a legdélibb pont ahol mi jártunk,hogy ilyenkor melyik az szinte meghatározhatatlan...de ha csak körbe megyünk a déli részen körbevezető uton akkor is csodás élményekkel lehetünk gazdagabbak!A sziget most sem okozott csalódást,visszatérünk még sokszor.Még vannak a szigeten olyan helyek amik felfedezésre várnak,meg aztán szeretnénk egyszer kijönni olyankor is amikor van bőven hó,vagy amikor éppen hóesés van.Alighanem akkor is fantasztikus...

Túránk utvonala nagyjából a szigeten