2016. december 7., szerda

Visszatérés az Ingókövekhez,nah meg Pátka

Kellemes téli időben indultunk erre a túrára.A terv az volt,hogy hasonlóan a korábbi ingóköves túrámhoz (lásd: Ingó-bingó kövek - A magyar Stonehenge bejegyzésem) Pákozdról indulunk,majd ugyanúgy mint korábban Bella-tó és a kövek következnek.Itt viszont nem térünk vissza Pákozdra mint tettük azt korábbi túránkon,hanem Pátka felé vesszük az irányt a zöld jelzésen.
Elindultunk hát.Ragyogó napsütésben és a tél ellenére 7-8 fokban.

Ingókövek vendéglátóhely Pákozdon
Az Ingókövek vendéglátóhelytől indultunk,ugyanúgy a zöld+ jelzésen amely elvitt a Pákozdtól 1km-re északra található Bella-tóig.A tavacska az azonos nevű patakból táplálkozik.Víze tiszta,a hossza kb.100méter.Ott jártunkkor még nem voltam biztos benne,de utána néztem és írták,hogy bizony szabad benne fürödni.Horgászni viszont tilos.Érdekes története van:

Valamikor réges-régen Béla királyunk (hogy melyik azt nem jegyezte meg a krónika) kiséretével a környéken vadászott.A későbbi tó területe akkor mocsaras lápvidék volt amin átszerettek volna jutni.Átkelés közben a király lováról lefordult és beleesett a vízbe.Nem sérült meg,de ezt az eseményt megtartotta a népemlékezet,mert ettől kezdve nevezték a területet Bella-tónak majd a tóról a patakot Bella-pataknak.

Bella-tó
A Bella-tó után tértünk rá a sima zöld jelzésre,a zöld+ ment tovább észak-nyugat felé és egy későbbi ponton is belemegy ebbe a zöld sáv jelzésbe amin mi most elindultunk észak-kelet felé az Ingókövekhez.A Velencei-hegység lankáin át hamarosan el is értük ezeket a csodás természeti képződményeket.Bár másodszor voltunk itt most is kellemes hatással voltak ránk.

Lankák a Velencei-hegységben
Aki nem járt még a pákozdi ingóköveknél,mindenképp jöjjön el ide egyszer.Nem fog csalódni.Remélem lesznek olyanok is akiknek éppen ez a blog csinál kedvet,hogy ellátogassanak ide...A Velencei-hegység legérdekesebb látnivalója a pákozdi ingókövek varázslatos birodalma (Fejér megye).A Velencei-tó északi partján fekvő Pákozdról egy rövid könnyű körtúra keretében látogatható.Legjellegzetesebb sziklaformációi,a híres Kocka,mely tényleg úgy tűnik,mintha bárki eltudná mozdítani évezredes helyzetéből,a legmagasabb ponton lévő Pogány-kő fantasztikus körpanorámájával,a legimpozánsabb mind közül a hatalmas Pandúr-kő

Pogány-kő

Kilátás a Pogány-kőről.A háttérben a pátkai víztározó és a Vértes

Kocka-kő

Pandúr-kő
Egész jó idő volt az ingóköveknél.Itt pihentünk.A Pogány-kőről fenomenális a kilátás.Persze,hogy ezt élvezni tudjuk ahhoz felkell másznunk a Pogány-kőre,ami nem túl nehéz feladat.Csodálatos a körpanoráma,jól látszik a Velencei-tó,ellenkező irányba pedig Pátka,a víztároló és a Vértes.hegység.Mielőtt folytattuk az utat,a Pandúr-kőhöz még lementünk,ez picit lejebb van,egy apró kitérő csak.Ha körtúrázunk akkor érintjük (lásd: Ingó-bingó kövek - A magyar Stonhenge bejegyzésem).Búcsút vettünk az ingókövektől és mentünk tovább a zöldön.Az út jó darabig a szelíd velencei lankákon át vezetett.Majd egy ponton fordult Pátka irányába,itt már voltak erdők.Pátka előtt jóval a 811-es utat keresztezve értünk ki a Velencei-hegységből.Apró hullámos tájon át értük el a Pátkai-víztározót amely nem kicsi és amelynek víze egészen gyönyörüen kék!

Pátkai-tározó
A Vértestől délre található a Pátkai-tározó,amely Székesfehérvár közelében a  Velence-Vértes kistérségben,Pátka község határában található.A tározó átlagos vízfelülete minimális vízszintnél 130 hektár,az átlagos vízmélysége változó mintegy 1,5 - 2,5 méter között van.Van ahol sekély,van ahol mélyebb.A tározó a Velencei-tó vízszabályozását hivatott biztositani,így előfordulhat a vízkészlet jelentős csökkenése ill. a tározó vízének leresztése.A tározó maximális vízfelülete 310 ha körül van.Horgászparadicsom,de egyes részein tilos horgászni.A településig egy jól járható,de hosszú töltés vezet.Ezen mentünk tovább.

Csodás kék a víz.A háttérben kivehető a Vértes

A töltés,a távolban Pátka

Az első ponttól ahol odaérünk a tározóhoz még majd 2km a település Pátka.Kellemes út ez,java részt a tározó mellett haladva.Pátka egy zsáktelepülés a Zámolyi medence határánál,kb. 1700-an lakják.Mire odaértünk Pátkára rendkivül erős lett a szél.Bár a nap még ragyogott,de így már nem volt olyan kellemes.A hátunk mögött 15km-el és az előttünk tomboló széllel úgy gondoltuk,hogy a falu nevezetességeiről lemondunk.Így a leghamarabb Fehérvárra induló busszal eljöttünk.A túra Pátkáig nagyon kellemes volt,ott a nagy szél beleszólt további terveinke.Bár már csak a falu egy-két nevezetességét néztük volna meg és maximum még a tározó másik végéhez mentünk volna el.

Az,hogy Pátkára visszatérünk-e még valaha természetesen nem zárható ki,de nem valószinű,hiszen vannak más céljaink is.Az Ingókövekhez viszont valószinüleg jönni fogunk még.A túra összeségében kellemes volt,ajánlom mindenkinek.