2016. december 13., kedd

Túra a Melegmányiba

A téli hidegben jólesik egy nyári túrára visszaemlékezni.Erre a túrára a nyári forróságban került sor,ám a csodás mecseki erdők klimájában ebből nem sokat lehetett érezni.A hegyen kellemes idő fogadott minket.Túránkat Pécsen a Dömörkaputól inditottuk.Tudni kell,hogy a Pécstől északra eső terület a Mecsekben az ország legsűrűbb turistaút hálózatát rejti magában.Rengeteg erre a jelzéssel ellátott út nem árt fokozotabban figyelni mert könnyen máshol találhatjuk magunkat mint ahova eredetileg szerettünk volna menni.A Dömörkapu az egyik legklasszabb kiindulópont mecseki túráinkhoz,hisz itt sok turistaút fut össze.A jelzések szinte az egész hegységben remekül vannak felfestve.Innen indultunk hát,célunk a Melegmányi-völgy érintésével Mánfa volt ami egy kis falucska a hegység közepén.

Misina sípálya
Sok út közül választhat itt az ember,mi a piros jelzést választottuk.Nem bántuk meg,szép tájakon halad keresztül.Elöször a Misina alatti sípálya ad látnivalót fent a Tv-toronnyal.Másik irányba pedig csodás kilátás fogad minket a Mecsek egy részére.A Mecsek hegység amúgy három részre osztható,Kelet,Közép és Nyugat-Mecsekre.Mi most a hegység középső részén túráztunk.A sípályás rész után nem sokkal érjük el a Kis-rétet ami egy nagyon kellemes erdei pihenő.Voltak is itt bőven,ennek ellenére itt kajáltunk meg aztán folytattuk a túrát.

Kilátás a Mecsekre
Továbbra is a piros sáv vagy ha úgy jobban tetszik a piros csík jelzésen haladtunk a Kantavárig.Itt egy aprócska letérővel tudjuk elérni a Kantavárat a piros L jelzésen,nem nagy kitérő mindenképp megéri megnézni!A Kantavár Pécstől északra található egykori erősség.Nem sok minden maradt meg belőle ami igen az ezen a helyen látható.A vár falainak maradványaiban gyönyörködhetünk itt.A várnak (és sokmindennek itt a Mecsekben) lebilincselően gyönyörü mondája van,szerintem keressetek rá a googleban (Kantavár mondája) mert igen szép és érdekes.Amúgy majd elképzelhető,hogy a blogomban majd foglalkozom ezekkel a lebilincselő mecseki legendákkal,azthiszem majd idővel megosztom mindent egyesével mert nagyon kellemes téma!
A vár után visszatértünk a piros jelzésre,közben még a bőven vízet adó Kantavári-forrásnál oltottuk szomjunkat.A Mecsek amúgy forrásokban is igen gazdag,szinte akármerre túrázunk a hegységben valahol mindig belebotlunk egy bővízű forrásba!

Erdei hangulat a Kantavár környékén
A piros jelzésen hamarosab elértük a Rábay fát.A jellegzetes fa turistautak csomópontjában található,öt út fut itt össze.A fa Rábay Gyula erdőmesterről elnevezett kocsányos tölgy.Rábay volt akinek nevéhez fűzödik a turistautak és a turistaépitmények tervezése és építése.Mi pedig ennél a fánál tértünk le a piros sáv jelzésről ami a Nagy-Mély-völgy felé ment tovább a Melegmányi felé vezető piros+ jelzésre.A terep a Dömörkaputól nem volt nehéz,minimális kellett csak felfelé menni és innen is szinten majd lefelé vezetett tovább az út.Nagyjából két kilométer után érjük el a szintén bőven vízet adó Anyák-kútját.Lényegébe itt kezdödik a Melegmányi-völgy.A Mecsek telis tele szebbnél szebb völgyekkel,sokak szerint ez a Mecsek legszebb völgye.Nálam azért az Óbányai és a Hidasi-völgy szebb (ezekről is lesz majd még szó természetesen a blogomban).Persze rendkivüli szépségű volt ez a völgy is aminek fő látnivalóját hamarosan elértük.A Melegmányi mésztufa vízesés kisértetiesen hasonlít a Bükkben található jól ismert Szalajka-völgyi Fátyol vízeséshez.Ám csak időszakos és ott jártunkkor nem éppen legjobb formáját hozta.Bő vízfolyásnál alighanem felejthetetlen a látvány.A vízesés körül is vannak münködö források:a Melegmányi vagy a Barátság-forrás is bőven adta a vízet.

A Melegmányi-mésztufa vízesés,nem éppen a legjobb formájában
A Melegmányi után mielőtt még folytattuk volna az utat tettünk egy kitérőt az innen leágazó Petnyák-völgybe a zöld sáv jelzésen.Érdemes volt,hisz itt található a Mecsek legnagyobb vízesése az Ágnes-vízesés.Tehát a Melegmányi és az Ágnes-vízesés között mindössze másfél kilométer lehet a távolság,ha erre járunk egyiket se hagyjuk ki!A Petnyák-völgy is csodálatosan szép,mi most csak a vízesésig mentünk,Most 2017-ben fogunk visszatérni és akkor majd teljesen végig járjuk a völgyet.Itt a Petnyák-völgyben már érezni lehetett a nyári forróságot,persze a nap is magasan járt már ekkor.Így a vízesénél gyakorlatilag lezuhanyoztunk.Kellemes frissitő volt és hál isten nem járt erre senki.

Az Ágnes-vízesés a kb.2 méteres magasságával a hegység legnagyobb vízesése.Mondjuk itt nem értettem,mert a Melegmányi mésztufa vízesés magasabb,nagyobb ennél,miért erre mondják,hogy a hegység legnagyobb vízesése.Mindenesetre az Ágnes-vízesés nem időszakos,itt mindig van víz és persze lenyügöző látvány!

Ágnes-vízesés
A vízesés után visszamentünk a Melegmányiba,ahol aztán a völgyből kiérve elértük túránk legnehezebb szakaszát.Rövid,de meredek kaptató vezetett fel a 365méter magas Meleg-mány hegyre.Itt egy vadászház állt majd egy apró kitérővel lementünk még megnézni a Jószerencsét-forrást.Ez sem volt elapadva,de gyengébben folyt mint az eddigiek.Ezután könnyebb út vezetett le Mánfa felé.A piros+ jelzés a Pap erdő mellett elhaladva rövidesen elérte a Mánfai templomot.Hivatalos nevén a Mánfai Sarlós Boldogasszony templom elbújva egy fa alatt is gyönyörü.Ennek is van csodás legendája érdemes utána nézni,de mondom majd inditok egy olyan sorozatot a blogban ami ezekkel a legendákkal fog foglalkozni.A templom Mánfa nyugati végétől kb.600 méterre az országúttól (66-os út) kissé délre festői völgyben található a piros+ jelzés mentén.

Mánfai templom
Természetesen itt is elidöztünk,majd bementünk túránk végállomására Mánfára.Innen már csak az országút mentén tudunk bemenni a faluba,nem árt a fokozotabb figyelem.Útunkba eső első kocsma volt a végállomás ahol természetesen megkellett kostólni a helyi sör csodákat.Túránk kitérőkkel nagyjából 20km volt,nem volt különösebben nehéz,de annál inkább látványos.A kocsma mellett egy buszmegálló is volt,így innen mentünk vissza Pécsre majd onnan haza Dunaújvárosba.A Mecsek most sem okozott csalódást,nekem örök kedvencem.Minden évben visszatérek legalább egy de lehetőség szerint több túrára.Így lesz 2017-ben is,elözetes tervünk szerint a Réka-völgyet nézzük meg majd egy másik túrán pedig ezen a bizonyos Petnyák-völgyön megyünk végig majd Nagy-Mély völgyet szeretnénk bejárni.És ha sikerül még Vékénynél megnéznénk a Csepegő-árkot is.
Rengeteg a csoda ebben a hegységben!Figyeljétek a blogomat,mert lesznek még mecseki bejegyzések!