2016. december 3., szombat

Az álmok végén:Somoskő

A helyzet úgy hozta,hogy az elmúlt években jópárszor jártam itt és mindannyiszor meggyőzödtem róla,hogy ez a világ egyik legszebb vidéke.Somoskő egy apró kis település a szlovák-magyar határnál,sőt nem is önálló település,hiszen lényegében Salgótarján része,vagy ha úgy tetszik városrésze.A települést és a környéket maga a Somoskői vár teszi még látványosabbá.A dolog szomorú része az,hogy a határ a település felső részén húzodik,de a vár alatt.Így az egykori magyar vár,ma már Szlovákia tulajdona.Annak ellenére,hogy ott van a faluban közigazgatásilag a szlovák Siatorska Bukovinkához tartózik.Nem is volt mindig egyszerű dolog magyar oldalról felmenni a várba,hiszen határon drótkerítés volt a kapuban meg határőr állt,így csak útlevéllel volt látogatható.Szerencsére a két ország uniós tagsága óta minden gond nélkül látogatható.A kerités megszünt és határőr sincs már.Mivel elég sokszor voltam itt most csak egy álltalános túra leírást írok,nagyjából ez igaz volt minden túránkra.

Somoskő látképe a Salgó várból,távolban a Tátra
Somoskő főteréről egy kisebb kapaszkodó a várhoz felmenni.A vár alatt még magyar oldalon is akad bőven látnivaló.Egy ligetes rész van itt,ha jól emlékszem Petőfi ligetnek hívják.Vannak itt padok asztalok,lehet sütkérezni,főzöcskézni akár.Ezenkivül vannak itt emlékművek,pl.a 13 Aradi vértanú gyönyörü emlékműve és van Trianoni emlékmű is.Van itt egy kis vármakett kiállítás na és itt van a híres Petőfi kunyhó is,ami a költő 1845-ös ide látogatásának emlékét őrzi.A liget felett pedig magasodik a romjaiban is impozáns szépségű vár.

A Petőfi kunyhó és a vár
A kunyhó felett van az országhatár amit határkővek jeleznek.Jól járható gyalogút vezet fel a várhoz,ahova legutóbbi ott jártamkor forinttal és euróval is fizethettünk a belépésért.Nem nagy összeg,aki ide jön ne hagyja ki!A vár történetére most külön nem térek ki,reményeink szerint jövünk ide 2017-ben,majd akkor bővebben fogok róla írni.A várból gyönyörű a kilátás a szélrózsa minden irányába,az ép és a csonka torony is kilátóként funkciónál.Délre Magyarországra tekinthetünk,míg északra Szlovákia tájait látjuk.Vagy ha úgy jobban tetszik,mert nekem is jobban tetszik így:Felvidék tájai bontakoznak ki a szemünk elé és a Medves fensíkjai amik nem ismernek határokat...

Határkő itt-ott utunk mentén
Miután kigyönyörködi az ember magát nagyon is érdemes továbbmenni a vár mögötti úton,hiszen az igazi látványosságok csak most jönnek!Ha jól emlékszem itt már jelzett turistaút vezet mégpedig a piros sáv (ha nem tévedek).Lefelé megyünk a hegy ami a Várhegy,északi oldalán és hamarosan elérjük az egészen elképesztő szépségű bazaltorgonát.Ezek a hegyből kihajló 8-9 méter hosszú,keskeny bazaltoszlopok orgonasíp módjára helyezkednek el.Az egykori megszilárdult lávaömlés csodálatos látvány!

A Bazaltorgona
Ezzel még nincs vége a látnivalóknak!Tovább menve az úton a hegyen lefelé pár méter után elérjük a kőtengert!A Kőtenger egy kb. 100x200 méteres bazaltmező ami egyrészt letőredezett vulkáni tufából alakult ki,másrészt a vár építésekor megmaradt kővekből jött lérte.Impozáns látvány ez is az biztos!A kőtengert is átszeli a magyar-szlovák határ,de a nagyobb része sajnos Szlovákiában van.Ha itt még nem élveztünk el a csodás látnivalóktól,érdemes lemennünk teljesen a völgybe.Nagyon szép a táj,útközben még találkozunk egy katonasírral,majd odalenn a Bukovinkai-völgyben a Bukovinkai patak száguldozik.

A Kőtenger
Innen mi többnyire folytattuk a túrát,lehet egy kört csinálni,hogy az ember felmegy a szemközti hegyre a kilátóhoz és a Macskalyuki kőbányához,de vissza is lehet innen fordulni.Ki hogyan gondolja és persze lehet távolabbi túrákat is csinálni.Most én nem írom le a folytatást,hiszen mint írtam 2017-ben visszatérünk ide,majd akkor fogok részletes beszámolóval szolgálni az út további szakaszairól is.Várhatóan 2017 júniusában jövünk újra.

A romjaiban is gyönyörü vár
Visszatérve a várhoz még mindig akad látnivaló,aki úgy gondolja az menjen el a közeli vadasparkba vagy menjen el a piros jelzésen a szemközti Salgó várhoz.Szóval ez most csak egy kis részlet amit leírtam az itteni látnivalókból,hiszen a környék rendkivül gazdag természeti és történelmi értékekben látnivalókban egyaránt.Mindenképp ajánlom azoknak akik még nem jártak erre,hogy jöjjenek el,alighanem óriási élményekben lesz részük.Akkor tehát a részemről meg folytatás júniusban.Remélem nem jön közbe semmi és újra eljutok erre a fantasztikus helyre.