2016. december 28., szerda

Lussonium felfedezése

Eredeti terv szerint december 27-én a Budai-hegységbe mentünk volna túrázni méghozzá a Hármashatárhegyre,de olyan fokú szélviharokat jósoltak előre,hogy módositottunk a terven.Mivel riasztást is kiadtak Pest megyére úgy döntöttünk,hogy akkor egy másik régi tervünket valósítjuk meg:lemegyünk Tolna megyébe és megnézzük milyen Lussonium.
Tolna megyére aznapra nem adtak ki riasztást,persze ez nem zárta ki az erős szelet.
Már reggel negyed9-re megérkeztünk és december 27. ellenére rendkivül kellemes idő fogadott Dunakömlödön.Ezer ágra sütött a nap,a reggel ellenére a hömérséklet is jóval fagypont fölé kúszott.Szél pedig egyenlöre nem is volt.Nekivágtunk hát ennek a nem túl megterhelő túrának.

Dunakömlöd a reggeli napfényben
Érdekes a dolog,mert Dunakömlöd még a Mezőföldön van,viszont itt a táj kezdett dombsághoz hasonlítani.Lossunium is fent volt az egyik domb tetején.Melőtt felmentünk volna ellátogattunk a település templomához a Szent Imre templomhoz.Már ez is fent van egy kisebb dombocskán,így aztán odafent kellemes a kilátás a környékre.Hosszú nem meredek lépcsősor vezet ide fel.A templom előtt egy kilátónak használt kis terasz féle van.Érdemes feljönni annak aki erre jár!Ezután lejöttünk a templomtól és akkor indultunk fel Lossuniumhoz.Elözetes nyomozásaim turistajeleket illentően nem sok jóval kecsegtettek,ráadásul használható turistatérkép sincs a területről,de úgy gondoltunk eltévedni azért nem fogunk.Aztán nem kis meglepetésemre már a falu közepétől teljesen jól felfestett turistajelek fogadtak,számtalan útbaigazitó táblával.Lám így kell ezt csinálni.Piros pont az ittenieknek!

Az erőd kapuja
A piros háromszög jelzés vezetett fel  Lossunimhoz.Dunakömlöd amúgy nem önálló település,bár valaha az volt.Ma Paks része a maga 1300 lakójával.Helyijárat jár ki Paksról.A falucska közvetlen a 6-os út mellett fekszik és itt megy el egy vasútvonal is.Emlékszem még anno,amikor apám a vonatra szoktatott rá,akkor ide jöttünk el elöször valamikor évmilliókkal ezelőtt...Manapság viszont ezen a vasútvonalon már nem járnak vonatok,valamelyik nagytudású kormányunk egyik újabb emberellenes cselekedete volt az itteni vasútvonal megszűntetése.Igy tehát Dunakömlödöt csak közúton tudjuk elérni.A dombok közé befurakodó kis település fő nevezettesége Lossunium az egykori római kori erőd,közvetlen a 6-os út melletti dombtetőn.Az egykori erőd része volt a provincia határát biztosító,védő erdődök sorának amelyek a Duna vonalánál húzodtak.(ennek volt része Dunaújvárosnál Intercisa is).Ebben az erődben lehetett a kaszárnya is,a környék őrtornyaiba innen indultak ki a szolgálatot teljesítő katonák.

Két oldalt a lépcsőkön juthatunk fel
Az erőd feltárása ma is folyik.A kaputól egy hosszú füves fensíkot lát az ember,itt állhattak a külömböző katonai épületek,a fensík végén pedig lehetett a kaszárnya.Ennek nyomai ma is láthatóak,érdemes elsétálnunk a kaputól egészen odáig,itt kivehető az eddigi feltárások eredménye.A kapu amúgy egy fából készült őrtoronyszerű építmény,két oldalról is felmehetünk rá.Érdemes mert a kilátás pazar (lásd:felső kép).Másik irányba pedig láthatjuk a hosszan elnyuló fensíkot.A fensíkon külömböző tájékoztatást adó táblák sora van,ezekről megtudhatjuk az erőd történetét,a feltárás történetét és minden olyan dolgot ami ehhez kapcsolatos.Az erőd természetesen ingyen látogatható.Mikor mi mentünk egy alsó kapu ugyan zárva volt,de a kapu mellett volt annyi hely,hogy belehetett jönni.Nem tudom mi értelme volt zárni...

A kapu a fensíkról

A feltárt kaszárnya maradványai
Találni még itt padokat,asztalokat így aki úgy gondolja piknikezhet is itt.Mi is megreggeliztünk a decemberi tavaszban,aztán folytattuk az utat.Leérve megláttuk a piros és a piros+ jelzést is.A pirosról ugyan volt valami info a neten,de a piros+ -ról semmi.Nem a jelzett piroson akartam haladni,úgy gondoltam majd belevessük magunkat az ismeretlenbe,aztán valamiért mégis a piros mellett döntöttünk,elindultunk hát.Az út átszeli a kis dombságnak ugyan nem nevezhető dombos részt,helyenkét igen látványos helyeken haladva.A terep nem nehéz így aki könnyü túrákra vágyik azoknak ajánlom.Egy pontnál ugyan letértünk róla remélve,hogy valami kilátásunk lesz Paksra.Így is lett.Szép kilátás fogadott minket a városra,de az érdekes az nem ez volt!Ugyanis a messzeségben látni lehetett a Mecseket!Egészen ledöbbentünk... álmunkban sem gondoltuk,hogy Tolna megye majdhogynem északi részéről látni lehet a Mecseket.Legalább 50km-re volt,de lehet 60-ra...mégis jól kivehető volt az álltalunk jól ismert Zengő alakja.Földbe gyökerezett a lábunk a látványtól,egyszerre volt fantasztikus és hihetetlen.Lussoniumért jöttünk,de ez volt a kirándulás fénypontja.

Elöttünk Paks,a távolban a Mecsek,(kicsit rá zoomolva)
Ezután úgy gondoltuk nem megyünk vissza a piros jelzésre hanem maradunk ezen az úton.Nem kellett volna mert ez a semmibe vezetett a felszántott szántóföldekre.Így mégis visszatértünk némi erdei kaland után a pirosra,amelyen aztán hamarosan beértünk Paksra.Itt a szokatlanul szép és kék Duna fogadott meg egy kis templomocska,amelybe belehetett menni,Ez volt 2016-os túrázásaink során a második templom amibe betudtunk menni,pedig láttunk az évben legalább ötvenet,de mind zárva volt...Szép kis templom volt,szépen ápolva,feldíszitve központban egy csillogó karácsonyfával.Az iparosodó Pakson nem ilyesmire számítottunk,de klassz volt.Ezután mivel észrevettük,felmentünk a Gárdonyi kilátóba,amelyról viszonylag jó a kilátás a környékre és a városra.Sőt innen is kitudtuk venni a távolban pompázó Mecsek vonalait!

A kis templomocska

A kék Duna a Gárdonyi kilátóból

Innen még besétáltunk a belvárosba,meglepő volt,hogy az iparvárosban mennyi templom van...a szobrok meg levoltak takarva enyhítendő a fagykárokat.Túránkat a buszpályaudvarnál fejeztük be amely testvérek között sem volt több 10km-nél.
Aki könnyü és rövid túrákra vágyik azoknak ez kincsesbánya.Persze Lussoniumot ne hagyjuk ki!A feltünö Mecsek látványa pedig remélem mindenkiből kiváltja azt a hatást amit belölünk kiváltott.Persze ehhez tiszta idő kell,gondolom rossz időben nem látni el odáig.Szóval kellemes kis túra volt,szél ugyan lett a túra második felében,de ez a szélvihartól még messze volt.Figyelve a késöbbi híradásokat a Budai-hegységben viszont voltak viharos lökések,így jól döntöttünk,hogy ezen a napon ide jöttünk.Aki úgy gondolja nézze meg filmünket ahol részletesen benne vannak a túra eseményei.