2017. december 14., csütörtök

Túra a váraljai tavakhoz

Ha akad rendszeres olvasó (esetleg) akkor neki(k) nem kell már bemutatnom Sándort akit csak túraatyámként emlegetek e blog keretein belül.Aki esetleg nem tudná ő a nagybátyám volt és vele túrázgattam 25 éven keresztül főleg a Mecsekben.Sajnos aztán ő elhunyt mostmár közel tíz éve,rengeteg emléket maga mögött hagyva...ez az egyik a sok túrából amit vele tettünk.Egy reggel a Nyárádi kunyhónál köszöntött bennünket (hol máshol?),nem emlékszem milyen évszak lehetett,vagy nyár,vagy tavasz vége.Meglehetősen jó idő volt,napsütés de nem túl meleg.Túrázásra kifejezetten jó idő.

Sokadszorra a blogomban a Nyárádi kunyhó
Tehát a Nyárádi kunyhótól inditottuk a túrát és elöször a sárga kör jelzésre tértünk rá.A kunyhó amúgy ha nem írtam volna korábban,turistaútak csomópontjánál fekszik.Hét felé lehet innen menni túrázni.A sárga körön ritkán indultunk túrázni,elsősorban a közeli forrásokhoz mentünk itt vízet hozni,hiszen mindössze kb.ötszáz méterre van a kunyhótól két forrás is.Most azonban a sárga körön ballagtunk amely a gyönyörü balincai erdőn keresztül vezeti a vándort,ott megy le-fel a dünéken.Páratlan szépségű útvonal!A források után pár száz méterre a Balincai vadászházhoz ér az út.Ez egy hasonló kulcsosház mint a Nyárádi kunyhó.A két kulcsosház távolsága egymástól talán 1km.

A Balincai vadászház
A sárga kör jelzés azonban nem ér véget a Balincai vadászháznál,megy tovább még a mecseki erdőben még olyan 3 km-t,elöbb keresztezi a zöld háromszög jelzésű turistautat,majd beletorkollik a zöld+ jelzésbe,amelyen ha jobbra fordulunk elvisz egészen Óbányára,balra pedig levezet Mázára.Mi most Máza felé fordultunk Sándorral.Valahol megálltunk hiszen az útra hozott söröcskét vétek lett volna hagyni meg melegedni,így ledobtunk egy-egy üveggel.Az üres üvegeket természetesen nem dobtuk el.

Valahol a zöld+ jelzésen
Ahhoz képest,hogy Mázán számtalanszor jártam,persze főleg átutazóban,arra a részre ahol mentünk nem igazán emlékszem.Persze egy kocsma mintha meglenne emlékeimben,ahová mielött folytattuk volna a túrát,természetesen betértünk.Itt lement a második söröcske is.Akkoriban még én is vékonyabb voltam,egy-egy sör nem tudott megizzasztani (ma már ez sör nélkül is sikerül).Valami hangulatos kocsma rémlik,de sem a nevére,sem arra nem emlékszem,hogy hol is volt ez Mázán,de azthiszem túl nagy kitéröt nem igényelt a dolog.A kellemes sörözés után visszatértünk az erdőbe és a kék négyzet jelzésen folytattuk a túrát.

A gyönyörü Máza
A kék négyzet jelzés Mázáról indul ki és minő meglepő elvezet Óbányára,persze másfelé mint a zöld+.Sajnos mind a mai napig nem mentem rajta végig,de egyes szakaszain már többször is jártam.Ez a jelzés nagyjából 3km után ér el egy erdőgazdasági utat amely szintén Mázáról jön és aminek eleje még a zöld+ jelzés vége...Itt az erdőgazdasági útnál egyesül a kék négyzet jelzés a sárga+ jelzéssel és együtt mennek a váraljai erdészházhoz.Az erdészháznál még találhatóak egyéb kulcsosházak is,a térkép ezeket vendégházaknak jelöli.Itt érünk bele a Váraljai-völgybe.Szép környezet ez itt.Búcsút vettünk a kék négyzettől és a Váralja felé vezető sárga+ -on folytattuk tovább amely itt egyesült a Farkas-árok felöl jövő kék+ jelzéssel...

A váraljai erdészház környékén
A házak után észak felé 1km-re érjük el a váraljai tavakat.Ugye többször is jártam már itt,vannak is róla bejegyzéseim,de azthiszem ekkor Sándorral,ez volt az első alkalom.A legnagyobb tavacska mellett van az az óriási rét.Emlékszem mérhetetlen szabadság érzésem támadt ekkor mikor elöször voltam itt.A hatalmas réten csak álltam ott és éreztem,hogy szabad vagyok,hogy minden rendben és,hogy soha-soha semmi baj nem érhet.Persze ez nem így van,de ez a rét ezt hozza ki az emberből.Rácsodálkoztunk a tavakra,majd indultunk be Váraljára.

A rét a váraljai tavaknál
Sándorral persze több szerencsém volt mint Gergővel évekkel később.Hiszen mi ugye nem találtunk kocsmát.Sándor egyből tudta hova kell menni.Így a gyönyörü Váralján elértük túránk végállomást a helyi kocsmát.Persze út porától fáradtam itt is elfogyasztottuk jól megérdemelt söröcskénket ami ilyen helyeken,ilyen buli után nagyon jól tud esni.Elidöztünk még itt egy kicsit aztán a következő busszal visszamentünk Sándorékhoz Szászvárra.Nagyon jó túra volt.Nagyjából 15km-t mehettünk.