2016. november 19., szombat

A sziget déli vége

Egy olyan helyi túráról írok most ami szintén még jóval e blog születése előtt történt 2016 februárjában egy szokatlanul szép verő fényes napon.Városunk szigete a Szalki-sziget az a hely ahol már kismilliószor voltunk,hisz itt van a kemping,a halászcsárda a strand,koncertek és egyéb rendezvények is szoktak itt lenni.Igen ám,de mindez a sziget északi részén.A sziget déli része ugyanis a senki földje,ember elől lezárva (legalábbis igy tudtuk) és bizony nem nagyon lehetséges oda bejutni.Úgy döntöttünk felfedezzük ezt a rejtélyes déli részt.Így azon a napsütéses februári napon nekivágtunk...

A Kikötő-öböl a kikötővel
A Szalki-sziget tehát Dunaújváros fő szigete,lényegébe félsziget.Hiszen a szigetre bevezető százlábú híd nem szószerinti híd hanem egy töltés.A sziget északi részét nyugatról a Szabadstrand-öböl határolja,míg a sziget közepét és a déli részt a Kikötő-öböl.Kelet felől természetesen a Duna fő ága.
Az észak részen vannak tehát a szabadidős tevékenységeket biztosító létesitmények és helyek.Halászcsárda,keping,színpad,büfék,strand,sétányok,szálloda stb. A sziget közepén találjuk a Dunaferr ipari kikötőjét és gabonasilót,valamint egy bunkerszerü építményt amiről még lesz szó.
Aztán a sziget déli része úgy tünik a városból (onnan rálátni a Felső-Dunapartról),hogy a senki földje és a hát a sziget dél felé egyre inkább összeszükül.Úgy döntöttünk ide megyünk a déli szigetcsúcsra.Elhatározáskor még nem voltunk biztosak benne,hogy sikerül-e majd ez a túra de ha meg sem próbáljuk akkor biztos nem sikerül.

A Szabadstrand-öböl
A sziget észak-dél irányban hát mit is mondjak?Nem lehet több 2 km-nél,sőt szerintem valamivel kevesebb.A legnagyobb szélességénél pedig max 400 méter ha lehet.Ezen a bizonyos Százlábú-híd töltésen mentünk be a szigetre,úgy döntöttünk mielött nekivágnánk a déli résznek körbe megyünk az északi részen is.Ez hozta a szokásos szép színvonalat,mindig is szerettem ezen a részen sétálni.Megdöbbentő volt viszont a Duna magas vízállása,hisz alig néhány hete volt annak,hogy rekord alacsony vízállás mellett száraz lábbal mentünk át a környék szigeteire.

A sziget északi része mindig hangulatos és szép
Szigeti hangulat
A kis zsiliphíd a sziget legészakibb pontján
Kilátás a Zsiliphídról
Szemben az Első-sziget ahová pár héttel ezelőtt száraz lábbal mentünk át
A hangulatos északi rész után dél felé fordultunk.Ahogy halad az ember előre dél felé,úgy válik a sziget egyre barátsagtalanabbá és egyre rejtélyesebbé.Elöször még egy kellemes erdőben haladunk ami ilyenkor tél tájt járható,de alighanem nyáti időszakban teljesen benövi a növényzet.Eleinte ráakadunk padokra,asztalokra amik körül szemetek vannak.Tehát itt még jártak.Aztán egy sínpár ami belevezet a Dunába.Valaha itt ponton híd volt...Ezután egy kihalt,lepusztult játszótérhez érünk.Itt vagyunk az ipari létesitmények és a kikötő mögött...és itt feltünik a rejtélyes bunker.
Sajnos körbekeritve és lezárva,nem tudunk bemenni,talán jobb is...mert azt hallottam kisértet járta hely.. A bunker amin van egy ajtó,de ablak sehol...kb.két emeletnyi magas...Azt beszélik a II.világháborúban is itt állt és itt német katonák éltek és haltak meg.Hogy mi ebből az igazság nem tudom,állítólag az ő szellemeik kisértenek itt...Megyünk tovább dél felé.

Út dél felé az erdőben
Egy kerités állja az útunkat - még a sziget közepén járunk,hol van még a déli vég?Valóban itt fel kell adnunk,ennyi volt?Aztán találunk egy rést a keritésen,átlehet bújni,elférünk!Folytatjuk az útat.Beérünk egy nem is tudom,alighanem egy vízmú telepre ami nem münködik és teljesen kihalt.
Kútak és vízmúszerü épitmények mindenhol és egy jól járható út dél felé.Megyünk hát... érezhető ahogy a sziget egyre inkább szükül...már nincs kikötő meg semmi ipari dolog,jobbról-balról a Duna,közeledik a déli vég.Aztán a vízmú végénél egy kapu...nyitva...!

Már a vízmútelepen összeszükül a sziget
Szerencsére nyitva
Innen már csak 100 méter lehet a déli csúcs.Igen ám,de innen aztán tényleg járhatatlan az út!A járható út a kapunál ugyanis véget ért.Itt meg úgy benőtte a bózontos az útat,hogy azon áthatolni lehetetlenségnek tünik..

A legnehezebb szakasz
Valahogy átjutunk,helyenkét oldalt a veszélyes sziklákon botladozva,attól tartva,hogy a Dunába is beleeshetünk...de a cél előtt méterekkel nem adjuk fel!Nagy nehézségek árán sikerül elérni a Szalki-sziget déli csúcsát!Megcsináltuk,szinte hihetetlen!Kevés helyi lakos járhat itt.Szinte diadal érzés ragad el minket,Pihenünk is itt egy órát mielött visszafordulnánk.Az utolsó száz méter megerőltetőbb volt mint egy komolyabb túra.Sikerült hát ez a tervünk is.Ezekután a visszaút már gyerekjáték.
Klassz túra volt ez is.Bebizonyitottuk,hogy itt helyben is lehet remek túrákat csinálni.