2016. november 18., péntek

Őszi túra a Pilisben

Október utolsó napjain,hála a négy napos ünnepnek,belefért az időnkbe egy be nem tervezett túra.Azaz ezt a túrát nem terveztük el elöre és egész héten agyaltunk rajta hova is menjünk.Végül fiam Gergő talált rá erre a túraútvonalra mint késöbb kiderült remek ötlet volt.Hajnalban indultunk Dunaújvárosból és valamikor kilenc körül érkeztünk meg Piliscsabára.Innen inditottuk ezt a túrát.
Korábban mindössze kétszer nem is azt mondom,hogy jártunk,hanem,hogy láttuk Piliscsabát,akkor is átutaztunk csak rajta.Szóval kilenc tájban érkeztünk a Piliscsabai vasútállomásra,amely nagyon szép (nem rég újitották fel).Itt rögtön ráleltünk a kék háromszög jelzésre ez vitt ki minket a városból a hegyekbe.

Hangulatos Piliscsabai utca
Piliscsaba amúgy város Pest megyében a Pilisvörösvári járásban.Lényegében itt találkozik két hegység,hisz mig délről a várost a Budai-hegység határolja addig északon a Pilis vigyorog a városra.
Erre indultunk mi is.Bár a város látványos részét ez a turistaútvonal nem érintette,azért hangulatos őszi utcák vezettek ki a városból.Hamarosan elértük a hegyeket az erdőt.Keményebb kaptató következett nem volt könnyü a haladás felfelé.Meglepetésemre két csajszi követett minket,de nem gyalogolva hanem futva!Hamarosan meg is előztek én meg csak néztem,hogy bírják...

Amúgy a kék háromszög turistaút egy vadonatúj turistaútvonal a Pilisben.Annyira új,hogy csak a legfrisebb térképek jelzik.A mienk nem jelezte és a boltokban meg nem kaptuk meg a legfrissebb Pilisi térképet.Mit volt mit tenni,az interneten utánanéztünk és piros filccel berajzoltuk a térképre az útat,így aztán nem tévedtünk el.Hogy miért is létesült ez az új út?Azért mert az út végén a 447méter magas Nagy-Kopasz-hegyen egy vadonatúj kilátó épült.

A Dévényi Antal kilátó.Hát lényegébe ezért jöttünk,megnézni a kilátót!

A Dévényi-kilátó

A kilátó 2015 júliusában készült el tudomásom szerint.Dévényi Antal erdőmérnökről kapta a nevét.Úgy láttam,hogy fából készült és 11,5méter magas.Odafentről csodálatos körpanoráma tárul a vándor szeme elé,mindenképp ajánlom mindenkinek!

Mit is látunk odafenn?Dél felé kivehető Piliscsaba és a Budai-hegység,keletre a Kevélyek,északra láthatjuk a Dunántúl második legmagasabb csúcsát a Pilis-tetőt,nyugat felé pedig kivehető a Gerecse.Ja és észak-nyugati irányban látható Esztergom városa is!

Mikor mi felmentünk enyhén borús idő volt és rettenetesen nagy szél,de megérte és megérné százszor is!Csodálatos a kilátás!

Kilátás a Pilis-tetőre

A kilátó után folytattuk az útat új turistaútakon amelyeket szintén nem minden kiadású Pilis térkép mutat.Nem messze innen csodás őszi rétekre bukkantunk ahol megkajáltunk.A legszebbik arcát mutatta itt az ősz,néha-néha már a nap is kisütött.Aztán következett a Fehér-hegy egy kisebb kapaszkodó volt felfelé a 392méter magas hegyre.Odafenn eleredt az eső,nem volt számottevő a csapadék,de berágtam mert az időjósok (direkt néztem elöző nap) nem jósoltak semmiféle csapadékot.Egy kilátó pontot találtunk a Fehér-hegyen sokminden nem volt kivehető,de leláttunk innen már Pilisvörösvárra.

Legszebbik arcát mutatja az ősz a pilisi erdőben

A Fehér-hegy után a Vörös-hegy következett,ez nem volt nehéz út,mert a gerincen vezetett végig a sárga jelzés.Az idő újra kezdett jóra fordulni és a Vörös-hegyről már klasszabb kilátásunk volt elsősorban kelet - észak-kelet felé.Láttuk Pilisvörösvárt és a szemközti fenséges Kevélyeket.
Szenzációsan szép út vezet le a Vörös-hegyről Pilisvörösvárra,az út minden méterén élvezhető a kilátás!Mindenkinek ajánlom ezt az útvonalat,nem fog csalódni!

Az út lefelé a Vörös-hegyről,szemben a Kevélyek

Ezután értünk le útunk végállomására Pilisvörösvárra.Elöször hétvégi telkek között ment az út majd beértünk egy kis templomkához.Ezután következett a kálvária ami kicsit csalódás volt mert jobbra számítottunk.Beérve a városba a távolban feltünt a vasúti viadukt,hát úgy gondoltuk ezt nem hagyjuk ki.Érdemes volt nem kihagyni!

A vasúti viadukt Pilisvörösváron,lentről.

A viadukt fentről

A vidaukt megtekintése azzal járt,hogy lekéstük a vonatot visszafelé,de ezen nem bánkodtunk,egyrészt egy óra múlva jött a következő,másrészt addig is még bóklásztunk a városban.Ennek a városnak is csodaszép a vasútállomása mint az egész Budapest-Esztergom vasútvonal amely véleményem szerint az ország legszebb vasútvonala.Ennek része ez a vasúti viadukt is.

A Pilisvörösvári vasútállomás

Itt az állomáson fejeztük be ezt a fantasztikus túrát.A téli időszámítás első napja volt azon izgultunk mert már korán sötétedett és nem akartunk sötétben bentragadni az erdőben.Ez simán sikerült,hisz fél4 körül fejeztük be ezt a durván 12km-es túrát.Ekkora távolság gyorsabban is teljesithető,de mivel volt látnivaló bőven igy el-el időztünk egy-egy klasszabb helyen.Érdemes volt.