2016. november 25., péntek

A Zengő meghódítása

Ez egy régebbi túránk volt,de természetesen nem maradhat ki a blogomból,hiszen az elmúlt évek talán legjobb túrája volt.Az időpont 2014 április vége.Az éppen felébredt természet a legszebbik arcát mutatja mindenhol.Ekkoriban az egyik közösségi oldalon egy mecseki oldal szerkeztője és adminja voltam.Úgy alakultak a dolgok,hogy néhány emberkével jó barátságba kerültem az oldal kedvelői közül.Ők invitáltak meg erre a kirándulásra,hiszen már régi tervem volt,hogy eljövök ez idő tájt a Mecsekbe és megnézem az éppen ekkor virágzó medvehagymákat és bazsarózsákat.A túrára jó kis csapat gyült össze,a kiindulópontunk a Baranya megyei Hosszúhetény volt.

A kis csapat egy része,voltunk még ezen kivül is
A faluból kiérve rögtön rámentünk a kék háromszög jelzésű turistaútra.Mint kiderült nagyon érdemes volt mert ez volt a legszebb út amin valaha is jártam.Ez vitt fel a 682méter magas Zengő csúcsra.A falu után rögtön beértünk a Mecseki Zengő vadregényes erdeibe az út teljesen jól járható volt és nem volt túl meredek felfelé.Jól lehetett haladni.Haladtunk hát.

Felfelé a Zengőre
Hamarosan elértük a világ talán legszebb helyét.Egy egészen fantasztikus virágzó medvehagyma mező kellős közepén találtuk magunkat az erdőben!Gyönyörü volt nem hiszem,hogy valaha is jártam ennél szebb helyen.

Virágzó medvehagymák a Zengő erdeiben
A Mecsek hegység egyik fő látnivalója a virágzó medvehagyma.Tudom,hogy máshol is van ilyen az országban,de a Mecsek az igazi hazája.A hegységben több helyen is rálelni ezekre a csodákra minden év április második felében.Többek között itt a Zengőn,vagy akár a Jakab-hegyen,de a Nagy-Mély-völgyben is találni medvehagymákat.A különös szépségük mellett az illatuk is megkapó.Enyhe kellemes hagyma szagot áraztanak,a friss erdei levegőben ez egészen fantasztikus!Szívem szerint az egész napot eltöltöttem volna itt,de mentünk tovább felfelé a Zengőre.Még bazsarózsával nem találkoztunk,de hamarosan erre is sor került.

Az első találkozás a bazsarózsákkal
A Bánáti bazsarózsa növényritkaság,igazi hungarikum.A világon felllelhető állomány 90%-át itt a Mecseki Zengőn találhatjuk meg!Rendkivüli szépségü,eszemei értéke 250ezer forint!Bár ezen a kék háromszög jelzésen olyan sok nem volt azért itt is találtunk szerencsére.Vannak a Zengőn környékén olyan helyek amúgy ahol rengeteg van.

A Bánáti bazsarózsa igazi növényritkaság
Folytatva az útat hamarosan elértük a Bocz kereszthez ahol a Bárányles szokott lenni (ez egy helyi néphagyomány,majd egyszer írok róla).Innen már nincs messze a csúcs amely egyben a Mecsek legmagasabb csúcsa is.A Zengővár megmaradt romjai mellett találjuk a kilátót amely egy geodéziai mérőtorony.Korábban életveszélyesnek nyilvánították volt,hogy le is zárták,azonban helyi túratársaim elmondásaim alapján egyáltalán nem életveszélyes.Belépve nem is tünt annak.A kilátás természetesen gyönyörü.Az egész Mecsekre rálátni és tiszta időben állitólag látni a Drávát és akár a Badacsonyt is!Sajnos nekünk nem volt valami tiszta időnk,ennek ellenére a kilátás igy is fenomenális volt.

Kilátás a Zengőről a szomszédos Hármashegyre
A csúcs után már lefelé vezetett az út.A meredek lejtőn nem volt egyszerü lefelé menni,de aztán hamarosan elértük a Mária kápolnát egy helyi kegyhelyet.Itt tartottunk nagyobb pihenőt.Ezután még elértük a Zarándok-kutat amely bőségesen folyt.Amúgy a Magyarországi hegységek közül talán a Mecsekben van a legtöbb forrás.A friss víz után Püspökszentlászló felé vettük az irányt.

Úton Püspökszentlászlóra
Püspökszentlászló lényegében egy üdülö falu ami igazából Hosszúhetény része.Érdekesség,hogy a település egyetlen utcájában csak az egyik oldalon vannak házak.Innen ered a mondás,hogy Püspökszentlászlón csak az egyik felén sütik a palacsintát.Fő látnivalója az arborétum és a kastély.Na és persze a környező hegyek,hiszen a település éppen "beszorult" a Zengő és a Hármashegy közé.A település neve abból a hagyományból ered,hogy Szent László király szívesen vadászgatott erre és egy vihar elöl menekülve egy környékbeli barlangban húzodott meg.Szobrát amúgy megtaláljuk a kastély felett.Na szóval a Mária kápolna után megérkeztünk a kastélyhoz annak is parkjába ami maga az arborétum volt.

Az arborétumban
Mindenféle mendemondák keringtek a park és a kastély állapotáról,Hogy nagyon rossz állapotban vannak.A park fái betegek,sorban vágják ki őket.Nos a park rendben volt,valóban akadt egy-két beteg fa,de nem több.A kastély ekkor nem volt túl jó állpotban,de ekkor még nem tudtuk,hogy hamarosan majd felújítják (ez azóta megtörtént).Nagyjából az összkép végül is rendben volt.

A katély
A kastélyban tartották házi örizetben Mindszenty Józsefet 1955-ben,ennek emlékét örzi egy emléktábla is.Később apáca otthonként münködött a kastély,ma már nyitva áll a turisták előtt.Érdekesség még az épület szomszédságában található apáca temető.Az itt nyugszó növérek szinte mindegyike megérte legalább a 85.ik életévét.Nem semmi.Ezután végigmentünk a falucskán,még egy harangláb ami látnivaló volt,persze a település takaros kis házai és a környékbéli táj mellett.

A környék Püspökszentlászlónál
Ezután már csak a Püspökszentlászlói-völgy volt hátra,ez vezetett vissza Hosszúheténybe.Persze ez a szakasza a túrának is rendkivül kellemes volt.Hamarosan visszatértünk Heténybe ahol házigazdáink még egy fantasztikus halászléra is meginvitáltak minket.Rendkivül látványos nem nehéz túra volt egy igen jó társasággal.Ennek lassan már három éve lesz,azóta ugyan a Mecsekben jártam,de a Zengőn nem.Így könnyen előfordulhat,hogy felvesszük 2017-es bakancslistánkra.Házigazdáinknak meg innen is köszönöm a vendéglátást.

Püspökszentlászlói-völgy
A túra egy körtúra volt,a távja kb.13km. és annak ellenére,hogy a szintkülömbség volt vagy 600 méter nem volt nehéz.Ajánlom mindenkinek!Főleg azt,hogy április második felében jöjjön el erre és a kék háromszög jelzésen menjen fel!