2016. november 15., kedd

Csodás ősz a szigeteken

Szinte minden évben október utolsó és november első hetére esik a természet gyönyörü őszi színjátéka amit én csak öszi finálénak nevezek.Véleményem szerint ilyenkor a legeslegszebb a természet,ilyenkor bűn nem kimozdulni.Így ha az év minden szakában járjuk mi is a természetet,pont akkor ne mennénk amikor a legszebb?A tavalyi évnek különösen szépek voltak november első napjai és felfedeztük,hogy a Duna rekord alacsony vízállású.Simán átlehetett menni a környék szigeteire száraz lábbal a kiszáradt Dunai holtágakon keresztül.Nem hagytuk kihasználatlanul ezt az alkalmat...

Kiszáradt Dunai holtág
Lakóhelyünk Dunaújváros környékén és közelében öt kisebb-nagyobb sziget található.Ezek közül kiemelkedik az öt sziget legdélibb tagja a Szalki-sziget és a legészakibb a Rácalmási Nagysziget.
Ezekre a szigetekre jól járható útakon belehet jutni.A két sziget között van az a három sziget ahova normál vízállásnál már lehetetlenség rájuk menni.(hacsak nincs az embernek egy jól bejáratott csónakja).Mivel nem volt tudomásunk róla,hogy ennek a három szigetnek lenne bármiféle nevük,ezért elneveztük őket Első,Második és Harmadik-szigetnek.(közben megtudtam,hogy ezek közül az egyik szigetet Pap-szigetnek hívják de,hogy melyiket?)Szóval túránkat így a dunaújvárosi Szalki-szigetről inditottuk,innen mentünk át száraz lábbal az Első-szigetre.Az Első-sziget az amely legközelebb esik a Szalki-szigethez.E sziget kb.300 méter hosszú volt és legnagyobb szélessége talán 80 méter,persze így Dunai apadásnál ez többnek volt vehető.Itt a sziget és a part között a Dunai holtágban aztán volt némi víz és nagyon szép volt a táj a sziget északi végénél.
Az alábbi képen az Első-sziget északi csúcsa.

Az Első-sziget északi csúcsa
Aztán beljebb az Első és a Második-sziget között ismét száraz volt az út.
Száraz lábbal mentünk át a Második szigetre.Ez már egy jóval nagyobb sziget kb.1km észak-dél irányban,a legnagyobb szélességénél pedig elérheti a 300 métert is.A szigeten nincs semmilyen út vagy ösvény.Az ember választhat,vagy megy a sziget nyugati oldalán az itt-ott száraz mederben,vagy barangol a szigeten található "öserdőben" ahol semmilyen út nincs.Vagy volt egy harmadik lehetőség is.A sziget keleti partja jól járható volt,legalábbis míg el nem értük a Harmadik-szigetet.Itt a két sziget között egy szinte teljesen száraz Dunai holtág meder fogadott (lásd - felső kép),így erre a szigetre is száraz lábbal mentünk át!Túránk célja ennek a Harmadik-szigetnek a bejárása,megismerése volt.Hát érdemes volt...A szigeten redkivül pazar és látványos őszi színjáték zajlott éppen és meglepetésünkre a szigeten itt-ott volt jól járható ösvény.Ennek ellenére legtöbbször a parton mentünk.A sziget keleti partja már a nagy-Dunával randevúzott,igy itt főleg sziklás részeken mentünk ami nagyon szép volt,

Zajlik az őszi finálé a Harmadik-szigeten
A Harmadik-sziget (feltehetőleg ez a Pap-sziget) kb.850 méter hosszú lehet észak-dél irányban,legnagyobb szélességénél talán 200 méter lehet.A sziget északi részén a legváratlanabb dolgot találtunk,amire itt abszolúlt nem számítottunk: Két hegyet!
Nem kell persze szó szerint érteni,ezek a hegyek nagyjából 30-35 méter magasak lehettek,de sehogy sem illettek bele ebbe a síkvidéki szigetbe.Mindenesetre ott voltak.A sziget északi csúcsával szemben már a Rácalmási-Sziget legdélibb csúcske vigyorgott.Ide már nem lehetett száraz lábbal átmenni,itt volt víz a holtágban.Amúgy itt találkoznak a Dunai holtágak és szigetek.Nagyon szép hely!Mint késöbb  megtudtam Macskalyuknak nevezik.

Szemben a Rácalmási-sziget legdélibb pontja
E szép hely után fordultunk vissza.Visszafele túlnyomó részt a sziget nyugati oldalán jöttünk a szinte teljesen kiszáradt Dunai holtágban.Ez a holtág választotta el egymástól a Második és a Harmadik-szigetet.Csak a sziget északi részénél volt víz a mederben,aztán már könnyü volt az út.Akár focizni is lehetett volna a kiszáradt Dunában...

Magányos csónak a kiszáradt mederben
Emlékezetes szép túra volt a Harmadik-sziget körbejárása.Az ősz a legszebbik arcát mutatta és ehhez párosult egy rendkivül jó,kellemes idő is.Nem tudom mikor lesz újra ilyen,hogy ennyire alacsony lesz a Duna vízállása,mindenesetre hálásak vagyunk a sorsnak,hogy ezt észrevettük,hisz így egy eddig ismeretlen világba jutottunk el.Ez a túra 2015 november elején volt.Karácsony környékén visszatértünk felfedezni a Második-szigetet is.De ez már egy másik történet...