2016. november 23., szerda

Naszályra fel!

Nem régiben jártunk a Cserhát legmagasabb csúcsán a Naszályon.Ez volt 2016-os bakancslistánk tízedik túrája amúgy.Gyönyörü őszi idő köszöntött ránk október 22-én.Az őszi finálé kellős közepén találtuk magunkat,minden adva volt tehát egy tökéletes túrához.Túránkat a Pest megyei Kosdról inditottuk amely Vác közelében található,onnan kicsit észak-keletre és tán 5km-re.

A Naszály Kosdról kis buckának tűnik,pedig nem az.
A falu templománál kezdtük a túrát.A terv szerint majd elérünk egy Bányászemlékműhöz,azt meredek emelkedő jön,így jutunk fel az állítólag gyönyörü kilátó helyre a Kopaszokra,majd a Násznép barlanghoz és a Naszályra.Onnan már majd ereszkedés jön a Látó-hegyre majd végig útunk végcéljáig Katalinpusztáig.Kb.16km-es a túra.Elindultunk hát Kosdról,a falu szélén egy kis pihenő félét találtunk esőbeállóval,itt egy macska fogadott minket.Megkajáltunk itt a macsek is kapott.Aztán a gazdájától megtudtuk,hogy a cica minden túrázót itt fogad.Reméljük mások sem bántsák,hanem adnak neki kajcsit.Bár úgy gondolom az igazi túrázók azok jó emberek.Rövidesen elértük a Bányászemlékműt a kék körtúra jelzésen.

A kosdi Bányászemlékmű
Az 1931-es bányászkatasztrófára emlékeztet minket az emlékmű ahol hat bányász halt meg a felírat tanúsága szerint.Nem számoltam meg,de ezekszerint maga az emlékmű mögött hat kopjafa áll szépen sorban és a felírat szerint itt is nyugszanak a bányászok!A felírat franciául is kivan írva,ennek az a magyarázata,hogy akkoriban a bánya francia tulajdonban volt.Érezzük a hely meghittségét el is töltünk itt jó pár percet.Ezután indulunk tovább,innen már az út egy meredek kaptató,néhol már-már a tüdömet is kiköpöm,pedig nem dohányzom és hozzá vagyok szokva,hogy felfelé is kell menni egy túra során.Végül aztán felérünk a Kopaszokhoz ahol a kilátás valóban gyönyörü.

Kopaszi kilátás

A kilátás teljesen magával ragadó,el is töltünk itt vagy félórát,közben azon vitatkozunk Gergővel,hogy a távolban azok a fehér valamik azok felhők-e vagy már az a Tátra?Én vagyok a Tátrás nézőponton,Gergő szerint viszont,azok ott felhők.Később találkoztunk túrázókkal a hegyen,akikkel beszélgettünk kicsit,szóba került a dolog.Ők megerősítettek mineket abban,hogy az valóban a Tátra!A Kopaszok után térünk le a Násznép-barlanghoz.Egy olyan kitérő vezet le amit nem biztos,hogy mindenki észrevesz.A fák között egy aprócska tábla jelzi az irányt és a látnivalót.Az út innen a barlangig nem több 150 méternél,ám szinte járhatatlan.Nagy nehézségek árán végül is elérjük a Násznép-barlangot.Ha már eljutottunk ide,úgy döntöttünk bemegyünk!

Násznép barlang

Sajnos hülye fejjel nem néztük meg túra előtt,hogy megfelelöen münködik-e a zseblámpánk,így csalódásként ér,hogy vajmi kevés fényt ad odabent a barlangban.Amit kitudunk venni a sötétségben,hogy kb. egy 6x6 méteres teremben állunk,ahogy beléptünk a barlangba.Mást nem nagyon látunk,de a hely igy is lenyügöző hatással van ránk.Beljebb nem megyünk a biztonság kedvéért,de lehet nem is lehet beljebb menni...A visszakapaszkodás az eredeti útra sem egyszerü ezen a járhatatlan 150 méteren,de sikerül.Következik a csúcs maga a Naszály-tető a maga 652 méteres tengerszint feletti magasságával.

Naszály-tető kilátó
Kilátás a Naszályról észak felé
A Naszályt leginkább a mecseki Zengőhöz tudom hasonlítani,e hitemben a csúcson álló kilátó/geodéziai mérőtorony csak megerősít,hiszen a csak harminc méterres magasabb Zengőn is ugyanilyen áll.Belépve azt tapasztalom,hogy ez jobb állapotban van a Zengőinél.Felérve gyönyörü körpanoráma fogad,igaz dél felé nagyon párás az idő.Északi irányban viszont tökéletesen élvezhető a kilátás.Látni ugye a Tátrát,sőt a Mátrát is!Nyugat felé a Börzsönyt,dél felé pedig Vácot és a párás Dunakanyart.Lenyügöző a látvány!Akik nem járt még itt és-e sorokat olvassa,mindenképp jöjjön el egyszer ide!Hát itt is eltöltünk vagy félórát mielőtt tovább mennénk.

A Naszályi kilátás sokáig emlékezetes marad,ennek emlékével folytattuk.Innen már lefelé vezet az út.Hamarosan elérjük a 700méterre található Látó-hegyet,ami szintén egy kilátópont,igaz innen már csak dél felé van kilátás.Dél felé eléggé párás az idő,így ez a kilátás most nem annyira élvezhető,azért kitudjuk venni a Duna vonalát a Visegrádi-hegységet és Vácot.Ha visszanézünk akkor pedig a Naszály-tető vigyorog ránk.

Látó-hegy
Itt mivel mások is vannak,kb. csak negyedórát időzünk.Az út tovább már lefelé vezet a gyönyörü őszi erdőben,helyenként teljesen jól járható máshol csúszos és sáros.Észak felé fordul az út majd egyszer csak nyugatra,egy hosszú szinte egyenes szakasz következik lefelé.Vagy 4km után érjük el útunk talán leglátványosabb részét a Magyarországon egyedülálló függőhídat!Ez már a Katalinpusztai Gyadai tanösvény része.

A függőhíd
Csúszos,más gond nincs vele.Stabil!
Itt is időzünk természetesen.A hídat naná.hogy kipróbáljuk.Atombiztosan áll a szakadék felett,egyetlen baj,hogy csúszos.Majdnem el is esek,de az élmény itt is maradandó...Csinálunk egy rahedli fényképet,majd átkelünk a hídon véglegesen,hisz az út erre visz tovább.Az ekkor már kék jelzés.Hamarosan leérünk Katalinpusztára a kirándulóközpontba,de nem ez a túránk vége.Még van egy fontos látnivaló!

A kirándulóközpont
A kirándulóközpont inkább gyerekeknek nyújt nagyobb élményt,hisz van itt minden amitől egy gyerek boldog lehet.Itt nemis időzünk sokat,folytatjuk a hátra lévő mintegy 1300 méteres útat.
Elérjük a Rockenbauer kopjafát és hazatérve rendkivüli szégyenérzés tölt el,hiszen amit itt látunk arról én tudtam korábban is,de valamiért összekevertem a Naszályt meg a Noszvajt... így mikor itt állunk értetlenül fogadom,hogy lehet az,hogy a Rockenbauer kopjafa nem a kék hanem a piros jelzésú turistaút mellett van.Pedig a magyarázat igen egyszerü és ha akkor eszembe jut biztos nagyobb tisztelettel viselek-e hely iránt.Tudniiillik itt halt meg Rockenbauer Pál aki egy kirándulás alkalmával a Naszály tövében,az erdőben önkezével vetett véget életének.Hálózsákban fekvő holttestére a környékbeli gyerekek találtak rá...

Innen már pár perc csak Katalinpuszta ahol befejezzük a túrát.Kső délutánra jár,de a település a lemenő nap fényében lenyügöző.Hát egy 16km-es túrát teljesitettünk itt,a csúcsig igen nehéz volt,majd onnan már könnyü túrának minösítjük,tehát összeségében közepes nehézségű túra.Viszont látnivalókban igen gazdag.Én bátran ajánlom mindenkinek,nem fog csalódni senki aki egyszer erre téved.A videókat érdemes megnézni akár itt,akár a you tuben!