2016. november 16., szerda

Túra a Szent Bernát arborétumhoz

Még javában az őszi finálé idején ismét útra keltük,ezúttal is egy helyi túrával erősítettünk.Elhatároztuk,hogy a csodás őszi színjátékot megnézzük a lakóhelyünkhöz közeli Szent Bernát arborétumban is.Voltunk már itt amúgy,kora tavasszal.Ezt a túrát otthonról inditottuk célpontunk pedig a közeli Nagyvenyim volt.Ez egy olyan túra volt amelyen jelzett turistaút nem volt.(időközben Nagyvenyimen létesült egy zöld jelzésű turistaút,de honnan hová tart azt még nem sikerült felfedezni) Útunk a városból a vasútállomáson keresztül vezetett ki,majd már a városon (Dunaújvárosról van szó) kivül egy bevásárlóközpont mellett haladtunk el.Ezután értük el a senki földjét...

Úgy tűnik ez az út a semmibe vezet
Ez az út a senki földjén a 6-os úttól vezetett az M6-os autópályáig,ez a táv durván 1km volt.Igazából itt már a betakaritott földeken kivül más nem igazán volt.Kényesebb túrázók ezt úgy hívják - ingerszegény útvonal.Aki viszont nyitott szemmel jár még itt is megtalálja a szépet.A Mezöföld hullámos tájainak magaslatairól azért messze földekre ellátni,így láttuk visszanézve a város tornyait valamint a környező falvakat és persze a távolba nyuló mezőföldi lankákat.Az M6-os felett egy jól járható híd vezetett át.Ezután gyümölcsösök mellett haladtunk el,majd az eddig egyenes út jobbra fordult aztán balra és mégegyszer ugyanígy.Így értünk be a mintegy 4ezer fő lakosú Nagyvenyimre.Az arborétum persze a falu túlsó végén volt.

Nagyvenyimi park
Nagyvenyimen különösebb látnivaló nincs,a település éli az egyszerű mezöföldi falvak mindennapi életét,ettől függetlenül hangulatos,vannak kis ligetek parkok.A közelmúltban olvastam valahol,hogy feltártak itt valami római kori temetőt,de semmilyen más infóm egyenlöre nincs róla,Ha érdemes lesz felfogjuk keresni.Szóval a hangulatos településen keresztül érjük el a falu nyugati részén található arborétumot.A arborétumnak két bejárata is van egyik a Bem utcából nyilik,ez esett előbb útba ezen mentünk be.A másik amúgy a főbejárat a templomnál van,a templom pedig az arborétum területén.

Az Arborétum oldalsó bejárata
A Szent Bernát arborétum hát szerény becslésem szerint kb. 150x150 méter területű lehet,tehát nem túl nagy.Természetesen ingyenesen látogatható,jól járható sétányok vezet körbe a parkban.Vannak padok és asztalok,vannak villanyoszlopok.Ezekről nem tudom bekapcsolják-e sötétben,vagy csak disznek vannak ott.Mindenesetre izgalmas lehetne egy esti sötétségben sétálni az arborétumban.A parkban a templomon kivül van egy ciszterci rendház is,furcsa mert ez a régebbi épület 1737 körül épült,míg a templom viszonylag "új" 1944-ből való.A rendház és az arborétum történetét majd egyszer megírom,most nem untatlak vele,hisz innen is lesz még blog bejegyzésem,hisz többször is jártunk itt.

A Ciszterci rendház
Az arborétum a csodás őszben igen szép volt,hulló levelek között avarszönyegen sétáltuk körbe.Ellehet tölteni itt is kellemes időket.A települést a 6-os útról Dunaújvárosnál leágazó mellékúton érhetjük el.Vonat jár erre,de az állomás nagyon messze van,a busz közlekedés viszont jó Dunaújváros felöl,de ki lehet jönni túrázva is,minössze kb.9km-es túra.Mi még az arborétum után továbbmentünk,mert kicsivel északabbra van egy kis tó,azt is megnéztük.Aztán még északabbra van még egy tó,azt is megnéztük,de azt máskor és az már majd egy másik történet lesz...

Arborétumi hangulat
Szóval egy apró kis kirándulásnak,túrának ez is megteszi,ilyennek is kell lennie,ezt főleg a környéken élőknek mondom (ha olvassa valaki).Biztos vagyok benne,hogy városom lakosságának nagy része nem is tud erről a helyről.Hát őket is segítik az ilyen blogok.