2019. augusztus 8., csütörtök

Szöge-hegy legendája

Ahogy az már ebből a blogból (is) ismerős,a Mecsek a népmondák és a legendák hazája.Akárhova megy az ember,szinte mindenhez fűzödik egy-egy legenda.Ezeket összesiti a mecseki népmondák gyűjteménye.Jó magam és már vagy másfél,de lehet tán már kettő éve követem nyomon e csodálatos legendákat.A mai augusztusi részben Szöge-hegyre látogatunk.

Szöge-hegy,mögötte pedig a Hármashegy a Mecsekben (kép:Merk Ferenc)
Szöge-hegyen 2018 legforróbb napján jártunk Gergővel.A Sín-gödörből jövet másztuk meg a 40 fokos hőségben a Komlóig húzodó Szöge-hegyet.Egy átlagos mondjuk őszi napon ez nem lett volna különösebben nehéz.Azonban a 40 fokban kissé kivette erőnket.Pihennünk is kellett odafenn félórát mikor felérkeztünk a hegyre.Utána folytattuk a túránkat Komló felé.Szerencsére az út további szakasza akkor kellemes hűs erdőben vezetett már,amely némileg védett minket a forróságtól.

Ezekután pedig ismerjük meg a legendát.

Itt jöttünk fel a forróságban Gergővel...a képről nem látszik,de 40 fokban készült!
Komlón, ott ahol egy kimagasló hegy büszkélkedik a völgyek felett, ott ahol a felkelő nap először sugározza be a fákat, bokrokat, virágokat, élt egyszer réges-régen egy Szöge nevű várúr, aki nagyon gazdag volt. A vár belső fala kőből épült, aminek szegletében állt a lakótorony. A várat kívül földsánc védte hegyes cölöpökkel magasítva a rablók és az ellenség ellen. A várhegy északnyugati oldalán, az erdő alatti völgyben feküdt Gadány, ahol a réteken szarvasmarhák legeltek, a dombokon meg juhnyáj volt. Ez a sok állat is mind Szögi úré volt. A völgy felett büszkélkedő hegyet pedig egykori uráról Szöge-hegynek nevezték el. Szöge úr vára azóta nyomtalanul eltűnt.

Ezen a farönkön pihentünk míg árnyékban volt...
Szöge-hegy maga túl sok látnivalóval nem szolgál,egy erdőben halad a turistaút,melyről kilátás nem igazán van,legalábbis amerre mi jártunk nem volt.Bár az is igaz a hegy fő központja kicsikét északabbra volt attól ahol mi mentünk.A hegyen amúgy a piros+ és a sárga+ jelzés vezet végig.Bár soha ne mondd,hogy soha,de Gergő nélkül már aligha jövök erre újra...
A szép legendán kivül tehát a hegy édes emlékeket is őríz...