2017. április 16., vasárnap

Visszatérés a Zengőre

Felviradt végre a nap amire vártunk.2017 húsvétjának szombat hajnalán vágtunk neki a hosszú útnak.Nem igazán voltak biztatóak az előjelek.Kedvenc hasznavehetetlen meterológusaink egész héten nem tudtak pontos diagnózist adni a szombati időjárást illetően,így aztán szemerkélő esőben indultunk el Dunaújvárosból,minden eshetőségre felkészülvén...

Célunk a Baranya megyei Hosszúhetény volt.Na hát az idejutás tömegközlekedéssel sem egyszerű...leírom hogyan történt,okuljon belőle az utókor...ezzel is görbe tükröt tartva a mai Magyarországi helyzetnek.Hosszúhetény Dunaújvárostól való távolsága kb.120km,de legyen 130,nem is ez a lényeg.Higyjétek el nekem,alaposan körbe szaglásztuk a témát és még mindig ez a legegyszerübb verzió Hosszúhetény eléréséhez tömegközlkedéssel,úgy,hogy az adott napon még egy kis túrázás is beleférjen.Bocsi ha a túraleírásra vártok,de ezt még lekell írnom,aztán rátérek a lényegre.

Megérkezés Hosszúheténybe
Vonattal indultunk 5.12-kor Dunaújvárosból,Rétszilason kellett átszállnunk egy másik vonatra ami Szekszárdra vitt,nem kellett sokat várni kb.5 percet.Szekszárdra 7 órára értünk,innen busszal kellett tovább menni ami 20 perc várakozást igényelt.Nem volt olyan busz sem innen Szekszárdról,sem a közeli Bonyhádról ami Hosszúhetényt érintette volna a reggeli órákban...így elkellett mennünk Pécsre.Az út Szekszárdról 1óra 10 perces volt.Pécsen 30 percet kellett várni egy olyan buszra ami végre érintette Hosszúhetényt.Ez kilenc órakor indult és 9.30-ra meg is érkeztünk túránk kiinduló pontjához a Baranya megyei Hosszúheténybe!Csupán 4óra 18 percig tartott az út a 130km-re lévő Dunaújvárosból háromszori átszállással...Magyarország én így szeretlek...
Na akkor a túra.

Nem sok jót ígérő időjárás Hosszúhetényben
Hosszúhetényben a borús idő és a szemerkélő eső nem sok jót ígért a túrára,de voltak már túráink ennél mostohább körülmények között is.A hosszúhetényi Hetény vezér szobortól kezdtük a túrát,amely amúgy egy nagyon szép kis hely,egy kis parkocska szerüség van itt,a nagy szobor pedig lenyügöző.Ha jól tudom egy helyi szobrászművész alkotása akit Bocz Gyulának hívtak.Innen indultunk tehát a jól jelzett zöld4 jelzésen,amely Püspökszentlászlóra vezetett.Ezen mentünk már régebbi túráinkon is.Most csak a kék3 jelzésű leágazásig szándékoztunk menni.

Hetény vezér szobra
Ugye a kék háromszög jelzésű út a Zengő oldalában volt az amelytől három éve szinte majdnem elélveztünk.Csodás virágzó medvehagyma mezőkön át vezetett felfelé a Zengőre.Reméltem ez most így lesz.Aztán...most is a medvehagymákon keresztül vezetett az út,de azok még...nem virágoztak.Korán jöttük... Kicsit ez csalódást okozott,de így is nagyon szép volt a hely,meg voltak olyan részek azért ahol már elindult a virágzás.A jó levegő pedig a hagyma illattal rendkivül kellemes volt!A kék3 jelzés pedig belefutott a sárga3-ba,együtt mentek tovább felfelé.Itt már voltak keményebb,meredekebb szakaszok.
Minden nehézség ellenére rendkivül kellemes volt ez az útszakasz is.

A zöld4 jelzésen a Püspökszentlászlói-völgyben

Felfelé a kék3 jelzésen

Korán jöttünk,még nincs virágzás
A csúcshoz közeledve végre egy bazsarózsát is találtunk.Aki nem tudná annak leírom a bánáti bazsarózsa egy igazi hungarikum!A világon fellelhető állomány 90%-a itt található a Zengő környékén!Fokozottan védett,letépni nem szabad!Gyönyörü volt a kisvirág!Innen már közel volt a Bocz-kereszt,itt lesz néhány óra múlva a Bárányles,amelyről ezen a helyen írtam már.Furcsa volt néhány órával az esemény előtt itt járni.

Aztán ami meglepő volt a csúcshoz közeledve,az az,hogy jött velünk szembe pár túrázó,Mindegyikük magányos nő volt,egyszáll egyedül!Persze lehet,hogy ez csak nekem volt meglepő.Végre aztán elértük a csúcsot.

Bánáti bazsarózsa

Bocz-kereszt
A Zengő csúcsán egy geódéziai mérőtorony áll,ami természetesen kilátóként funkciónál.Ez maga a Zengő-kilátó.Itt zajlott 2004-ben a híres zengői csata amiről szintén írtam már erről itt lehet olvasni.Mielőtt felmentünk a kilátóba megkajáltunk itt az enyhén szemerkélő esőben.Megdöbbentő volt számomra,hogy itt is volt szemét eldobva.Sose értem meg,múmájer erdőben szemetelő parasztok mi a büdös kurva édesanyjukért jönnek ki a természetbe?Dühitő...na de indultunk fel a kilátóba,ahonnan éppen szintén egy magányos nőcike lépett ki (...) Sokadszorra voltam már itt,de imádom ezt a helyet.A kilátó amúgy ugyanolyan mint amilyen a Naszályon is van,mondjuk annál kicsivel rosszabb állapotban...

Felérve a borús idő ellenére is pazar volt a kilátás!
A szokásos gyönyörüség fogadott odafenn.Körpanoráma némiképp itt-ott a megnövő fák ugyan már bezavartak,de így is csodás volt!

Zengő-kilátó

Borús kilátás

Nőnek a fák
Ismét nehéz szívvel jöttünk le,majd a sárga jelzésen kezdtük meg az ereszkedést.Ez nem egyszerü szakasz,se felfelé se lefelé,de a környező erdő az gyönyörü!Leérve letértünk a sárga kör jelzésre ez vitt el a gyönyörü erdőben a Mária kápolnához és a Zarándok-kúthoz.
A kápolnánál is jártunk már,így az egyetlen új dolog egy apró kis sír féle volt,ez mintha nem lett volna itt akkor amikor utoljára jártunk itt.Kislányunk emlékére felírat volt ráírva... mellette volt a híres Mária kép,majd picivel odébb a kápolna.Rajtunk kivül most nem volt itt senki.Érezhető és élvezhető volt a csend.

Mária kép,tőle jobbra látható a kis sír

A kápolnánál
A kápolnától csodálatosan szép erdei út vezetett le a Zarándok-kúthoz,ahol a bőségesen folyó vízből tudtuk szomjunkat oltani.Mentünk tovább egy kb.30fős turistacsoport jött szembe,mindenki köszönt,mi is.Hamarosan elértük Püspökszentlászlót ahol már jó idő lett..Az út hárulról közelitette meg a helyi arborétumot,amely most is csodálatosan szép volt.
Körbejártuk és itt találkoztunk Tiborral egy jó barátommal,akivel a három évvel ezelötti Zengő-túrán voltunk,ő itt dolgozik,ő az arborétumban található kastély tárlatvezetője...

Így természetesen hivatalosak voltunk egy kastély látogatásra is.
Sokadszorra jártam már itt,de idáig a kastélyba sosem sikerült bejutnom.
Ez most hála Tibor barátomnak összejött.

Kivételes élmény volt!

Az arborétum és a kastély

Én és Tibor barátom
A kastély sokáig apáca zárdaként münködött,de itt tartották házi örizetben Mindszenty József bíborost is!Meg is néztük a szobáját és még sok-sok minden mást is.A kastély gyönyörü 2014-15-ben újították fel amúgy.Addig is szép volt,azóta meg...pazar.Minden helységet megnéztünk,Tibor mindegyikről mesélt valamit.Fantasztikus élmény volt körbejárni a gyönyörü kastélyt!Tinor még megvendégelt minket egy kávéra,aztán indulnunk kellett tovább,elkellett érnünk utunk végén a buszt,hisz ha az idejutás sem volt egyszerü,a hazajutás sem tünt annak...

A kastély egyik főterme

Mindszenty szobájában

Talán itt ültek össze a bíboros urak
Búcsút vettünk Tibortól és átmentünk a gyönyörü Püspökszentlászlón ahol csak egyik oldalán sütik a palacsintát!Ennek csak az az oka,hogy a település egyetlen utcáján,csupán csak az egyik oldalon vannak házak!A településen manapság 40 ember él,akik állandó lakosok,de a rendkivül sok érdekesség és látnivaló miatt turisták százai jönnek ide hetente.
A Zengő a Csengő-hegy és a Hármashegy árnyékában meghúzodó Püspökszentlászló valóságos földi paradicsom.A hegyek,a kastély és az arborétum mellett még a falu házai és a harangláb jelentik a látnivalókat.A kastélynál van még a híres apáca temető is,ahol a nővérek mindegyike megérte életének legalább 80. életévét.

Templom a kastély mellett

A harangláb
Nehéz szívvel vettünk ezuttal is búcsút Püspökszentlászlótól,de haladni kellett tovább.Dél felé mentünk egy darabig vissza Hosszúhetény felé,itt együtt ment néhány turistaút mi a kék4-et követtük,így hamarosan a Hármashegy északi lábánál haladtunk.Kicsit módosítottuk az utat,mert elözetes terv szerint Pusztabányára is elakartunk menni,de mivel jártunk már ott párszor,így most kihagytuk és a Csengő-hegy felé mentünk.Annak megmászása után szándékoztunk végig menni a Takanyó-völgyön ahol viszont még sohasem jártunk.A zöld+ jelzésre tértünk le ez vezetett fel a Csengő-hegyre.Nem volt túl vészes kaptató,de most nehezen bírtam felfelé.Odafent is rengeteg medvehagyma volt,de ezek sem virágoztak még.Az erdő mindenesetre gyönyörü volt,reméltük megtaláljuk a hegység legkisebb kulcsosházát a Csengő-lakot,de sajnos nem találtuk.

Felfelé a Csengő-hegyre
Jól járható út vezetett át a Csengő-hegyen.Utána tértünk rá ismét egy kék3 jelzésre ez vitt a Takanyó-völgy felé,elöször még a Zobákpuszta-Pusztabánya erdei betonúton,majd a Takanyó gerincen.Itt kereszteztük a sárga+ jelzést ami levitt a Takanyó-völgybe.Bár egyre szebb lett a völgy az út helyenként nehezen járható volt,elsösorban a gallyaktól,lehulló ágaktól,kidölt fáktól.A völgyben gyülnek össze a környék forrásainak vízei,ezek minösülnek a Völgységi-patak itteni eredésének.Gyönyörü volt a völgy,bár az Óbányai és a szomszédos Hidasi-völgyet nem tudta azért überelni.A Takanyó forrásnál álltunk meg, tartottunk egy kajaszünetet.

A Takanyó-völgy felső szakasza

Takanyó-völgy
Tetszett a völgy,az alső szakaszon hosszú nagy rétek is voltak.Néhány helyen hasonlított a Hidasi-völgyre is.Szép volt,jó volt itt lenni,de hamarosan sajnos ez is véget ért.
Az Egregyi-völgy országutján kötöttünk ki.Ide már csak egy ugrás volt Zobákpuszta túránk végpontja.Ezt hamarosan el is értük és ugyanúgy mint a Kelet-Mecseket átívelő túránkon most is itt fejeztük be a túrát.Elértük a buszt,de hazafelé is háromszor kellett átszállni,de nem volt annyira bonyolúlt a hazaút mint az idevezető.

A Mecsek ezuttal sem okozott csalódást,ha engem kérdeztek még mindig azt mondom,hogy ez a legszebb Magyarországi hegység.Gyönyörü erdőivel,völgyeivel,falvaival és hegyeivel na és fantasztikusan jó levegőjével kivételes élmény lehet mindenki számára!
Gyertek el ide!Mi egész biztosan jövünk még!