2017. április 27., csütörtök

Túra Rácalmás-Ófaluba

Viharos nap volt.Legalábbis délelőtt.
Aztán fél11 körül kezdett kitisztulni,kezdett jó idő lenni.Otthon ültem egyedül.
Állandó túratársam Gergő is dolgozott egész nap és én meg kezdtem unatkozni.
Na aztán egy hirtelen ötlettől vezérelve úgy döntöttem túrázom egyet.Mivel már kezdett dél felé skandálni az idő,nagyon messze már nem akartam menni,így arra jutottam,hogy az otthonomtól megtehető túrák egyik legegyszerübbét választom.Kimegyek Rácalmásra annak is az Ófalui részére.Elmúlhatott dél mire nekivágtam a túrának.Busszal kimentem a helyi víztoronyig,onnan inditottam ezt a nem túl bonyolúlt túrát.

A helyi víztorony,innen inditottam a túrám
A helyi fő víztorony (mivel még van kettő a városban) egy fensíkon van,már innen is jó a kilátás kelet és északi irányban.Milyen klassz lehet a víztorony tetejéről... és itt már rácsatlakozhatok a piros jelzésű turistaútra,hiszen itt halad el a víztorony mellett és ez visz ki Rácalmásra.Na nem mintha ez nélkül ne találnék oda ki,de úgy döntöttem most csak azért is követem a pirost.Egyre inkább kezdett kiderülni,reméltem nem jön vissza a vihar.Itt-ott helyenként még azért bevolt borúlva.Elindultam hát a viztoronytól egy kis darabig még a fensikon vezetett a jelzés.

Kilátás a fensíkról a kikötőre

Kilátás a templomokra
Lassan aztán elkezdett lefelé vezetni a domboldalban.Elhaladtam az egykori római katonai fürdő mellett.Ez egy kisebb római korból itt maradt rom.Rekonstrukciós munkálatain magam is részt vettem még 2000-ben.Klassz építmény lehetett,de senki sem látogatja...
Na de sebaj,én mentem tovább és szépen lassan leértem a közeli Dunapentelére ami nem más mint Dunaújváros egyik városrésze.Pentele városrész néven fut,de a helyiek csak óvárosként emlegetik.

A kis Rác tempom
Átmentem egy kis patakon amelyen egy 1938-ban épült kishíd vezet át.Szent István híd a neve.Ekkor a horgászbüfénél találtam magam.Itt választhattam,követem a pirosat és felmegyek a Rác dombra a Rác templomhoz,vagy leröviditek a túrából és a domb mellett alul elhaladva azon túl csatlakozom bele újra a pirosba.Én a templomot választottam.Ez egy kis dombon van.Különösebb erőfeszitést nem igényel ennek a kis dombnak a megmászása,ám ki tudja miért így eső után  a párás forróságban valahogy megizzadtam...Valamiért a szívemhez nőtt ez a kis templom,bár voltam már itt,de sosem találtam nyitva,sosem tudtam még bemenni megnézni.Ha jól tudom valamikor 1665 táján épülhetett.A Rác dombról a kilátás is jó amúgy.

Kilátás a kis templomtól a nagy templomra
Ezután követve a piros jelzést lassan elértem túrám talán legszebb szakaszát a dunaújvárosi szabadstrand-öbölt.Az út az öböl nyugati partján halad.Innen csodás a rálátás az öbölre és a Szalki-szigetre,már ahol a fák engedik.Az út másik oldalán pedig egy zsidó temető volt,ahová benéztem.Nem túl nagy a temető,talán 50x50 méteres lehetett.Fura,de megnyugtató hangulatot árasztott és azon kivül,hogy a magasra nött fű éppen nem volt levágva rendben volt.A fú miatt azonban csak a kapuból tudtam kémlelni.Szépnek tünt végül is.Az öböl pedig mint mindig gyönyörü volt!

Az öböl

Minden évszakban szép.
Itt érdemes lassitani a lépteinket és lemenni egészen közvetlen a vízig.Nagyon szép hely,főleg az őszi szinjáték idején,de mindig.Kicsit gyönyörködtem is,aztán folytattam utam.Elhaladtam a Hankook gyár ipari víz leresztő csatornája mellett ami itt ezen a részen úgy van kialakitva,hogy kis vízesések során jön lefelé a víz.Látványos és icipicit idézi az Óbányai-völgyet,de aztán rádöbbentem,hogy ez egy csatorna,így ez meg illúzióromboló volt...Beértem az üdülöövezetbe ahol hétvégi kis nyaralók,telkek százai voltak.Köztük haladt itt az út.Majd lefordult az ártéri erdőhöz és az mellett haladt tovább a telkek alatt.Az erdőben jól járható utak,sétányok vannak,kicsit sajnálatosnak találtam,hogy a jelzett út nem vezet be,hiszen csodás helyek vannak az erdőben amelynek másik széle már a dunai holtágaknál van.Kár érte.Haladtam a kertek alatt az erdő mellett a piroson.

A piros jelzés a kertek alatt és az ártéri erdő mellett halad
A 2013-as nagy árvíz idején itt olyan magasan állt a víz,hogy kertkapuk teteje felett átlehetett volna suhanni csónakkal...Elhaladva a rácalmási vízmű mellett már az üdülöövezet rácalmási részén jártam.Itt is volt egy zsidó temető,de ez zárva volt nem tudtam bemenni megnézni.Itt-ott látszodott a rácalmási Kis-Duna ág.Aztán egyszer csak ott voltam a rácalmási Ófalunál.Itt ketté ágazott az út.Ekkor mindkét úton a piros jelzés haladt tovább(...) Azóta úgy tudom ez változott és az egyik út megkapta a Mária zarándokút jelzését,de nem voltam itt azóta így ezt nem tudom biztire mondani.

Beérve Rácalmás-Ófaluba
Az Ófalu,Rácalmás része,talán egy városrésze.Ez a régebbi Rácalmást idézi,ez nem az a hely ahová a városból kivándorolt emberek házai állnak.Itt még találni hosszú verandás házakat és szembeötlik a régi falu jellege.Az út itt felfelé vezet,de nem olyan szögű emelkedő,hogy ne legyen bevállalható,hisz akár biciklivel is lehet felfelé haladva menni.
Kellemes rész.Azonban vérmes fenevadak fogadtak itt...Majdnem berittyentettem...

Szép házak Ófaluba

Fenevadak örzik az Ófalut

Ő a legvérmesebb
Felfelé haladva elöbb elértem a Deák-teret ahol ha jól emlékszem egy holokauszt emlékmű állt.Majd tovább menve elértem a legszebb részt ahonnan szép rálátásom volt a rácalmási Rác templomra.Ezt a templomot is kedvelem,noha még ezt sem találtam nyitva soha,de a környezete igen kellemes.A templom pedig szépen rendbe van hozva.Amúgy ha jól tudom a templomot 1773-74 körül épült,aztán elötte vagy utána égett-e le már nem tudom,de így vagy úgy a lényeg,hogy már akkor is rendbe lett hozva.Tényleg szép!

Rácalmási Rác templom

Csodás környezetben

Szépen rendbehozva
A templomi kitérö után visszatértem a pirosra ez ment tovább felfelé.Továbbra is szép és takaros házak voltak az út mentén.Majd következtek az emlékművek.Egy egykoron itt állt templom emlékműve,majd világháborús emlékművek.Szobrok:Szentháromság szobor,Salamon-kút,István király szobor stb.Lényegében itt a Salamon-kútnál fejeztem be a túrát,bár az Ófalui rész még tart egy kicsit,de innen nem mentem már tovább,csak fel a főtérre a buszmegállóhoz.

Csodás házak sora

Emlékmű

Salamon-kút
Nem túrázam sokat,a víztoronytól talán ha 8km lehetett,egy nagyon könnyü itt-ott látványos terepen.Ha nem vágyunk sokra épp csak egy kisebb kiruccanásra unalom üzöként akkor ez a túra jó választás lehet.Persze lehet ezt is kombinálni és akár a Rácalmási-szigetre kimenni.Így vagy úgy,a napon amikod egyedül voltam és éppen semmi más dolgom nem volt,jól döntöttem,hogy kijöttem kicsit túrázni.Kicsit feldobodtam és hazatérve már nem is unatkoztam tovább.


Erre mentem

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése