2021. augusztus 28., szombat

Túra a Kapos torkolatához

Bizony néhány túránkon már szembeköszönt a Kapos folyó.Elég csak a 2017-es pincehelyi túrára gondolni,amikor Gergővel Pincehelyen találkoztunk a folyóval.Talán éppen az ott a legszebb szakasza.De találkoztunk vele 2018-ban Kaposváron is,ott még nem sokat mutatott magából.Aztán a közelmúltból.Döbröközön és Dombóváron is összefutottunk vele,ahol Manóval és Zolikával túráztunk.Ahogy Döbröközön a Kapos feletti hídon álltam akkor,ott született meg bennem a gondolat,hogy egyszer elkéne menni a folyó torkolatához.Azt tudtam,hogy a Kapos a Sióba ömlik,de azt nem tudtam hol.Utána jártam és nem maradt más,mint ide megtervezni egy túrát.Ez nem volt nehéz,hiszen a torkolat pontosan félúton volt Simontornya és Ozora között.Ozorával már régóta szemeztem,így kapóra jött a dolog.Összekötve a kellemest a hasznossal megterveztem a Simontornya - Ozora túrát amely érinti a Kapos torkolatát,hiszen szinte végig a Sió mentén vezet.

A simontornyai vár 2021 augusztus  28-án

Simontornyát már nem kell bemutatni a blog rendszeres olvasóinak,már ha van ilyen.Indult már innen túránk és szép emlékek fűztek ide.Természetesen Gergővel jártunk erre hajdanán.Mivel nincs igazán messze Dunaújvárostól,nem kellett korán indulnunk.Zolikával keltem útra most is.Hiába nem volt messze a vonatkésések miatt csak tíz előtt értünk oda.Nem mondtak jó időt mára,de agyoniskolázott meterológus barátaink ezúttal is tévedtek,hiszen nem volt gondunk az időjárással a túra folyamán,sőt egyenesen jól jött a kissé hűvösebb idő,hiszen mostanában csak forró túráink voltak.Simontornyára érve úgy döntöttünk elmegyünk a várhoz,de be nem megyünk.Körbejárjuk majd innen megyünk a közeli Sió csatornához.

A vár fő tornya és a keleti oldala

Körbejártuk a várat és végül is tetszett.Aztán megragadtak a vár előtti padok.Itt ültünk Gergővel azon a 2016-os napon.... kicsit megdobbant ettől a szívem.A várba amúgy azért nem mentünk be,mert drágáltuk a belépőt,hiszen ennél jóval nagyobb élményt adó várak belépői kerülnek kevesebbe vagy épp ingyenes.Meg alighanem védettségi kártya is kellett a vár látogatásához.Ugye elhoztuk mi a tök ászt,de az kevés volt nekik...Kevés esélyt látok amúgy rá,hogy valaha is bemegyünk ebbe a várba,ahol még a videózásáért is külön fizetni kell... Na de kívülről tényleg nem volt rossz.Innen aztán elmentünk a közeli Sióhoz,útközben megcsodálva a templomot az emlékműveket és a városházát is.

A városka főtemploma

Elérve a Siót rámentünk a felette átívelő hídra pér képet készíteni innen is.Itt is Gergővel jártam...így részben most is Gergő nyomában voltam lényegében... Jó kilátás volt a Sióra a hídról,de nem időztünk sokat itt.Lementünk a csatorna melletti töltésre és jelzetlen utakon megkezdődhetett a túra érdemi része.Ki ne tudná,a Sió a Balatont köti össze a Dunával,hossza 120,7km.A Balaton felesleges vízmennyiségét vezeti le ha kell.Legnagyobb szélessége 30 méter,de a legtöbb helyen ennél jóval keskenyebb,mélysége 0-9 méter közötti.Itt Simontornyánál talán saccra most olyan 12 méter széles lehetett.

A Sió a hídról nézve

Nem nagyon kellett figyelnünk amúgy sem létező jelzésekre sem utakra.Egyszerűen a töltésen kellett menni végig Ozoráig.Eltévedni sem lehetett.A túlparton persze ott vigyorgott maga a Tolnai-Hegyhát.Bizony itt találkozott két tájegység a Tolnai-Hegyhát (Dunántúli-Dombság) és a Mezőföld.Itt Simontornyánál kezdett combosodni a táj.De csak ha dél felé indulunk.Mi nyugat felé tartottunk inkább,erre pedig síkság és tükörsima táj várt ránk.Persze a dombság körülölelt a túra folyamán,így a táj szép volt.A Sióra viszont nem mindenhol lehetett lelátni,helyenként benőtte a susnyás.Ettől függetlenül minden szép volt.Az út pedig jól járható volt és az idő is kifogástalannak tűnt.Kiérve Simontornya közigazgatási területéről még átmentünk a 61-es út és a Budapest-Dombóvár vasúti hídja alatt.

A 61-es út és a vasútvonal hídja

Kiértünk a mezők mellé,a Sió itt-ott látszodott és azon túl magaslott a Tolnai-hegyhát.A vasútvonal sokáig szinte párhuzamosan haladt a Sióval,aztán eltűnt a semmibe,másfelé vette az irányt.Egy emlékoszlop szolgált látnivalóul.Mentünk tovább a sima úton.Egy vízmú szerű valami betonján kajáltunk meg,itt letudtunk ülni és a Sióra és a dombságra is jó rálátásunk volt.Egy motoros ment el mellettünk a csatorna túlpartján meg egy autós.Más ember nem akadt erre.Nyugiban tudtunk haladni.A nap sütött de 24-25 foknál nem volt melegebb.Úgy tűnt a Kapos torkolata még odébb van.Nem tudtunk mást tenni haladtunk előre.

Út a Sió mentén

Jókat beszélgetve haladtunk Zolikával előre,míg egyszer csak feltűnt a távolban valami híd féle.Még nem tudtam eldönteni valóban híd-e vagy csak a csatorna felett átívelő cső.Közelebb érve láttuk,hogy valóban híd.Még közelebb érve felmentünk rá.Nem sokan használhatták,gondolom a mezőgazdasági gépeknek készült elsősorban.Itt mehettek át a földet művelő gépek,hiszen a csatorna mindkét oldalán bőven akadt szántóföld.Persze az éppen erre járóknak is jól jöhetett a híd.Szóval felmentünk rá megnézni onnan is milyen a Sió.A túránk amúgy nem igényelte a híd használatát,hisz maradtunk az eredeti oldalon tovább is.A hídról mintha észrevettem volna a betorkoló Kapost.Ott volt kb.száz méterrel előttünk.

Híd a semmiben

A Sió a hídról

Valóban így volt!Lejövet a hídról,folytatva a túrát száz méter múlva ott volt a torkolat!Ahol a Kapos érkezett a Sióba.Lényegébe semmi extra nem volt azon kívül,hogy két folyó találkozott.Mégis rendkivüli gyönyörű hely volt!Megkapóan szép volt ahogy a Kapos szép nyugodtan megérkezett.És a távolba elnyúló Sió szépsége is gyönyörű volt.Talán nem mindenki tudja,hogy a Kapos Magyarországon ered valahol Somogy megyében és teljes szakaszán az ország területén folyik.Szélessége 10-15 méter,átlagos mélysége viszont csak 1,4 méter,tehát sehol sem lepne el!Ezért jöttem ezt látni és mindig elégedett vagyok magammal,ha egy kitűzött célt sikerül elérni,legyen az akármilyen kis cél is...

Balra a Kapos,jobbra a Sió

Itt kel egy fotó,ki tudja eljutok-e még valaha is ide?

Kis időt eltöltöttünk itt,majd indultunk tovább.Túlparton feltűnt a tolnanémedi kendergyár,vagyis már csak az ami megmaradt belőle..Egy néni jött közben fel közvetlen a Sió mellől,horgászott és indult haza biciklivel.Mi meg mentünk tovább.Ezen a szakaszon maga a Sió volt a megyehatár,Tolna és Fejér megye határa.És túránk nagy része Tolna megyében zajlott,itt jó két kilométer erejéig átjöttünk haza.Azaz Fejér megyébe.Nagyon széppé vált közben az út mindkét parton hosszú part menti kis erdő kísért minket.Szép volt valóban,de Ozoráig már nem is változott a táj képe.Végig ilyen volt.A Sió is hol megmutatta legszebb arcait,máshol meg összeszűkült pár méternyire.

A Sió szép arca

Szóval a Kendergyár és Ozora között sok érdekesség nem történt.A jó öt kilométeres szakaszon végig ugyanolyan volt a táj képe.Ez hiába volt szép,egy idő után kicsit unalmas volt,de azért persze elvoltunk.Kezdett beborúlni,de rossz idő ezzel a borúlással nem jött.Ellenkezőleg.Az eddigieknél is kellemesebb volt az idő.Nagy sokára tűnt fel a távolban egy újabb híd ,amelyről tudtuk,hogy az már ott Ozora hídja.Közben motocrossosok jöttek szembe voltak vagy hatan.Félre kellett állnunk,de pont szarakodott a túrazsákom így eleve félre álltam azt megjavítani.Pár méterrel később feltűnt maga Ozora középpontban a várával.

Feltűnik Ozora

Ozora hídja

Felmentünk a hídra onnan is megnézni a Siót.Kelet felé minden eddiginél szűkebb volt,de nyugatra már újra szélesebb.A hídról a vár is jól látszodott.Szép volt!Közelebb mentünk,úgy terveztük ide sem megyünk be,de körbejárjuk.A településről Ozoráról még tudni kell,hogy a híres ozorai fesztiválról híres amely leginkább drogtanyaként van benne a köztudatban.Azt viszont kevesen tudják,hogy az ozorai fesztivál nem is Ozorán van! Hanem a Tolna megyei településtől pár kilométerre észak keletre Dádpusztán,már Fejér megye területén!Igar község közigazgatási területén.Már csak az a kérdés akkor miért ozorai a neve?Valószínűleg a jobb csengése miatt,de biztosra nem tudom.

Az Ozorai Pipó vára

Közeledve a várhoz,rájöttünk erre.Nem az ozorai fesztiválba csöppentünk bele,hanem a brikett fesztiválba.Nem nagyon láttunk fehér embert az utcákon...de mindenki illemtudó volt,köszöntek nem állt belénk senki.A várat lentről csodáltuk meg egy templom mögött volt elbújva.De innen felmenni nem lehetett.Mielőtt megkerestük volna a feljáratot egy padon elfogyasztottuk a maradék kajánkat.Ezután könnyen megtaláltuk a feljárót a várhoz amely a másik oldalon volt.Pár kép készítése után felmentünk.Egy táblán kint volt a belépő ára amely 2000 forint volt (...) természetesen ennyit nekünk nem ért meg,de egy körbejárást viszont igen.Nem tudtuk eldönteni a belépő csak a várba szól-e vagy a várat körül ölelő udvarba is.Mivel nem szólt ránk senki körbejártuk a várat.

A feljáró

Maga a vár

A vár és a várudvar is meglehetősen szép volt és rendezett.Virágok,pázsitok,sétányok ölelték körül a jó állapotban lévő várat.Szépen rendbe volt hozva minden.A bástyák a várfalak,minden teljesen rendben volt.Valószinűleg odabenn a vár is szép lehetett,de sokaltuk érte a kétezer forintot.Sajnos néhol már elszaladtak az árakkal és átestek a ló túlsó oldalára.Ennél jobb várak kerülnek kevesebbe vagy éppen ingyenesek...ide is leírom.Így valószinűleg ide sem fogunk bemenni soha az életben.Majd esetleg ha néhány hirtelen meggazdagodni vágyó faszkalap leszáll a földre és lejjebb vesz az árakból,akkor talán.Na de hangsúlyozom a vár és környéke tényleg kifogástalan volt!

Virágok a vár körül

Búcsú a vártól,ide is eljutottunk!

Mivel itt-ott elszórakoztuk az időt,sok nem maradt...le kellett indulni a buszhoz.A várat még megcsodáltuk innen-onnan.Egyszer ide is elkellett jönni.Lesétáltunk a buszmegállóhoz és megvártuk a járgányt.Az visszavitt a simontornyai vasútállomásra ahol meg rászálltunk egy hazafelé induló vonatra.Nem kellett átszállni sem,így délután fél hatra már itthon is voltunk.Mit mondjak?Szép volt,jó volt.Amiért mentem az a Kapos torkolata volt,az pedig kielégítette várakozásaimat.Minden más is szép volt.A várak is,de oda mindketten sokalltuk a belépők árát.Jó időnk is volt.Ezzel zárult a nyári idény,amely minden előzetes várakozásunkat felülmúlta!Na de nyári összefoglaló majd  a következő bejegyzésemben!