2021. augusztus 2., hétfő

Kedvenc kilátóinknál (19.) - Gömbkilátó

Folytatódik kedvenc kilátóinkat bemutató sorozatom ahová természetesen csak olyan kilátók kerülhetnek be amelynél,amelyben legalább már egyszer jártunk.Ez az év különösen elkényeztet bennünket kilátókkal,hiszen idén már több kilátóban jártunk mint az ezt megelőző négy évben összesen.A mai részben a "legfrissebb" élményt adó Gömbkilátóról lesz szó.

Már Gergővel is álmodtunk ide egy túrával egybe kötött kirándulást ami aztán sajnos már nem válhatott valóra.A sors azonban ezúttal sem akart cserbenhagyni,így 2021 nyarán erre vitt az utam és megcsodálhattam a kilátót.

Kilátó első látásra

Az Aktív Magyarország szervezésében kerül sorra minden évben az év kilátója szavazás és hát a 2020-as esztendőben éppen a Gömbkilátó nyerte el ezt a nemes címet,a legnagyobb vetélytársa ebben a versenyben éppen a megújult Zengő-kilátó volt.Így aztán különösen kiváncsi voltam arra a kilátóra amely legyőzte nagy kedvencemet.

A vulkanikus eredetű Várdomb csúcsán, 165 méteres magasságban áll Balatonboglár város talán legismertebb jelképe, látványossága a Gömbkilátó. Eredetileg a magyar alumíniumipar jelképeként mutatták be a Budapesti Nemzetközi Vásáron a belföldi idegenforgalom pavilonját, a „Magyar Atomium’’-ot, amely az 1958-as brüsszeli világkiállítás híres jelképének ihletésében épült Kádár István mérnök tervei alapján. A gömb alakú, 15 méter átmérőjű szerkezetét 240 (mindössze kétfajta) háromszöglemez alkotta. A hetvenes évek végén a borítástól megfosztva, Szabó Kálmán tanácselnöknek köszönhetően Balatonboglárra került, és a Xantus János Gömbkilátó nevet kapta.

A Balaton egyik legnépszerűbb kilátója

Eredetileg belső üvegburkolattal tervezték fölállítani, amelyben egy presszót kívántak elhelyezni; de a természeti erők ezt nem engedték. A gömböt Zics László építész javaslatára díszkivilágítással látták el, ami még az északi partról is könnyen felfedezhető. Az 1980-as években átesett már egy felújításon, a kedvelt kirándulási célpont, majd 2012 nyarától egy ismételt felújítást követően újra látogathatóvá. A Gömbkilátó káprázatos panorámája évente több tízezer látogatót vonz.

A Gömbkilátó erős szélben akár több métert is lenghet, de a rugalmas szerkezet elnyeli a szél által keltett mozgási energiát, így nem kell attól tartani, hogy egyszer csak legurul a dombról…

A feljáró

A kilátó fémszerkezetű és két színtes,azaz mindössze egy emeletes.A padlózat fémszerű rács ami megfelelő biztonság érzetet ad.Az első szinthez egy hosszú enyhe kapaszkodó vezet fel,míg az emeletre két irányból is felmehetünk erős masszív lépcsőkön.

Mi ezen sorok írásakor még nincs két hete,hogy itt jártunk.A kilátót mi jó állapotban találtuk.Az óriási látogatási szám ellenére szerencsére sehol sem láttunk rajta rongálásra utaló jeleket.

A nyári főszezonban előfordul,hogy annyi a látogató,hogy sorba kell állni.Célszerű ilyenkor hétköznap jönni vagy a délelőtti órákban.De ha tehetjük akkor jöjjünk inkább tavasszal vagy ősszel.

Kilátás Fonyód felé

Feltűnik a Badacsony

A kilátó belépődíjas,ez 2021 nyarán 350HUF koponyánként,de vannak külömböző,családi és közösségi kedvezmények is.

Kilátás szempontjából,szinte teljes a körpanoráma.Azonban a maradéktalanul élvezhető kilátásba bezavarhatnak a kilátó fémszerkezetei.Ha ettől tudjuk magunkat semlegesíteni akkor gyönyörű kilátást élvezhetünk a szélrózsa minden irányába.Többek között felfedezni a láthatáron Fonyód hegyeit vagy a Badacsonyt is.Kicsit kinyitva jobban a szemünket ellenkező irányba láthatjuk a Tihanyi-félszigetet is.Kelet felé pedig a Somogyi-dombság vonulatában gyönyörködhetünk.

Manó barátommal a kilátóban

Az,hogy megérdemelte-e a 2020-as év kilátója címet?Mindent összevetve végül is azt kell,hogy mondjam igen.Jó állapotú,pompás élményt biztosító kilátó.Ám bőven vannak vetélytársai a Balaton körül.Gondolok itt akár a fonyódi Sipos-hegyi kilátóra,de ide vehetem az alsóörsi Nagy-Somlyó hegyi kilátót is.Ezek ha jellegükben másmilyen építmények is,kilátásban oda vernek a Gömbkilátónak,de mondom megérdemelten lett az év kilátója!Méltán vonulhat be kedvenc kilátóink közé.

A kilátó egy szelíd dombon áll,rendkivül kellemes környezetben,ahová akár kiülni is jó a fűbe.De műnködik egy kalandpark a területen amelynek fő eleme egy nyári bobpálya.

Az alsó szinten

Mint írtam,eddig egyszer jártam ebben a kilátóban.Sajnos Gergővel nem tudtam már idáig eljutni,de most is bízom benne,hogy az,hogy eljutottam ide,abban az ő keze / lelke is benne van odaátról szokás szerint...

Hogy jövünk-e még ide.Alighanem kezdek életem utolsó szakaszába lépni lassan,de benne van még a pakliban,hogy egy szép napon majd eljövök-eljövünk még ide.