2021. augusztus 30., hétfő

A kilátók évszaka - Nyári összefoglaló

Augusztus utolsó napjait írjuk,itt az ideje a nyári összefoglalónak.Nyár elején úgy terveztük,hogy az idei nyáron a Balaton-felvidékre fókuszálunk elsősorban.Aztán próbáltunk ez mellé még néhány túrát beépíteni a nyárba,elsősorban a már hónapok óta húzódó Kelet-Mecseki túrát amely a Mecsek legkeletibb vidékére vezet el minket.Ezeken kívül meg úgy voltunk vele,hogy ami éppen sikerül.Nos remekül teljesített a nyár,a Balaton-felvidékre tervezett összes túra megvalósult,sőt egyet még túráztunk a Balaton déli partjánál is,így hatszor is sikerült az elmúlt három hónapban látni a Balatont.A Kelet-Mecseki túra is összejött végre és néhány kiegészítő túra is.Na és ha azt veszem,hogy idén nyáron kilenc kilátóban is jártunk,akkor már valóban egy szavam nem lehet a nyárra.Na de nézzük sorjában az eseményeket.

Óvári Messzelátó Balatonalmádiban

Már a túrák nyári tervezésénél is láttam,hogy sok kilátót fogunk érinteni.Hamar belecsaptunk a lecsóba,hiszen már június 6-án a Balaton-felvidék felé vettük az irányt.Ekkor Móni és Zoli tartott velem.Balatonalmádiba mentünk ahol egy körtúrát szándékoztunk tenni.A túra jó volt és kellemes,nem voltak durva emelkedők és két kilátót is érintettünk kezdésnek.Az Óvári messzelátót és a Csere-hegyi kilátót.Mindkettő némileg eltért a hagyományos kilátóktól.Az óvári csak egy kis építmény volt ahova egy kis lépcsősor vezetett fel.Ide még a tériszonyos Móni is felmert jönni.A Balaton felé innen is jó kilátásunk volt.Ezen a túrán érintettük még a Csere-hegyi kilátót is,amely inkább hasonlított egy templomhoz mint kilátóhoz,de végül is klassz volt.Innen is csak a Balaton irányába volt kilátásunk.A túra végén már igen nagy melegben mentünk vissza Balatonalmádiba.Ott várt ránk egy hideg sör és a gulyás szezont is megkezdtük.

A mecseknádasdi kilátó ahova hét év után tértem vissza

Június közepén valósítottuk meg a hónapok óta talonban lévő Kelet-Mecseki túrát amely még Manó barátom ötlete volt.Zolika kísért még el bennünket a túrára.A buli Hidasról indult és a Mecsek és a Geresdi-dombság határvidékére vitt el minket.Sokszor nem is tudtuk,hogy a Mecsekben vagy a dombságban járunk-e.A terep itt-ott nehézkes volt,de jól bírtuk a túrát amelyen még nem volt elviselhetetlenül meleg.Szép tájakon át mentünk és Ófalut is érintettük,ahova már évek óta elszerettem volna jönni.Itt egy szuperjót söröztünk is.Majd Mecseknádasdon végződött a túra,ahol sikerült visszatérni a Schlossberg-kilátóba és a templomromhoz is.Ez azért volt számomra szívet melengető mert Gergővel jártam itt utoljára.Aztán Mecseknádasdon a Schlossberg vendéglőben elfogyasztottuk a nyár legjobb és legolcsóbb babgulyását.Remek buli volt!

Az alsóörsi kilátónál

Mint Móni,mint a Manó kicsit magunkra hagyott a következő túrákon.Tizedes barátunk pedig műtét előtt áll,ő egész nyáron nem tudott velünk tartani.Így Zolikával ketten maradtunk a következő pár túrán.Június végén újra a Balaton-felvidéket céloztuk meg,ezúttal egy házzal odébb mentünk méghozzá Alsóörsre.Itt egy nem túl hosszú körtúrát szándékoztunk megcsinálni.Ez érintette a helyi amfiteátrumot a varázserdőt és Nagy-Somlyói-kilátót.A túra nem volt rossz,de az amfiteátrumot éppen átépítették,sebaj fentről betudtunk nézni,a varázserdő pedig még ebben a formában nem létezett.Az is most készült.A kilátó viszont elnyerte tetszésünket.Innen már teljes körpanorámánk volt.Innen mentünk vissza Alsóörsre ahol szintén dobtunk egy babgulyást.Nem volt rossz,de a mecseknádasdi nyomába sem érhetett.Talán nem ez volt a legjobb túránk,de azért elvoltunk és egy hónap alatt már a negyedik kilátóban voltunk!

Gyönyörű volt a Szalki tavak kékje

A hónap végén egy nagyon szép álmom volt Gergővel.Álmomban együtt voltunk és biztos vagyok benne,hogy az álom mondani valója az is volt,hogy együtt is vagyunk.Gergő lelke velem van,mindig.A júliust egy környékbeli túrával kezdtük.Tassról túráztunk le Dunavecsére a Tassi zsilip és a Szalki tavak érintésével.A túra kellemes terepen vezetett és meglepően sok szép látnivalóval.Viszont az utóbbi évek legnagyobb kitikkadását produkáltam.Nagyon meleg lett és a vízem meg elfogyott.Dunavecse előtt szinte már az életemért küzdöttem.Beérve a városba az első csapnál nagyjából három liter vízet ittam meg azonnal.Zolikával voltam,ő jól bírta ezt az amúgy nem nehéz túrát.Ha nem 35 fokban csináljuk nekem sem lett volna semmi bajom.

Alattunk Balatonfüred

Ezután jött július közepén a balatonfüredi túra.Minő meglepő itt is egy nem túl hosszú körtúrát csináltunk.Olyan helyeket érintettünk mint a Tamás-hegyi kereszt és a Jókai-kilátó.Bár innen is lényegében körpanorámánk volt,de ez a kilátó nem nyerte el tetszésünket.Na meg sokan is voltak itt.Zolikával így folytattuk a túrát,a Lóczi barlangba is beakartunk menni,de ott is látógatóközpont épült éppen,így nem jutottunk be.Balatonfüreden aztán a parton sétáltunk a nem igazán hosszú túrát követően.Itt is söröztünk no meg babgulyásoztunk.Úgy tűnt ahogy haladunk a Balaton mentén annál gyengébbek a babgulyások.Na de azért nem volt. rossz.Összeségében ez sem volt egy rossz buli.

A Gömbkilátónál

Ismét a Balaton következett,de most a déli part.Manó jött velünk,hiszen az ő ötlete volt a soron következő túra.Balatonboglárról indultunk Gyugyra.Bogláron természetesen felmentünk a Gömbkilátóba,ez is egy régi tervem volt már,még Gergővel is tervezgettük... Nem volt rossz a kilátó,de jobban szeretem a hagyományos kilátókat és ez azért messze eltért tőle.A túra nem vezetett különösebben érdekes tájakon,de itt akadt útközben is bőven innivaló hely.Így itt nem szomjaztunk.Gyugy meg a nyár legnagyobb meglepetése volt.A nemzet csillagainak ösvénye és az Örökkévalóság parkja több volt mint lenyűgöző!Na és itt is volt egy kilátó amely ráadásul még zenélt is!Mondanom sem kell,hogy sokkal jobban tetszett mint a Gömbkilátó.Gyugy belopta magát a szívünkbe és benne van a pakliban,hogy még visszatérünk majd.Balatonboglárra aztán busszal mentünk vissza,sok dologra már nem volt idő,de egy babgulyásra még igen.Ez sem volt jobb az előzőeknél,de ehető szintet azért elérte.

Trappolás a Tihanyi-félszigeten az Őrtoronyba

Augusztus elején Móni szülinapi ajándékának szánt Szolnoki kirándulást akartuk megvalósítani.Ám a kivitelezésbe sok hiba csúszott.Szolnokot vonatbaleset miatt nem értük el,így egy "B" tervvel Budapesten kötöttünk ki,ahol a várba mentünk fel.Móninak ez az egész nem eshetett túl jól,ő Szolnokra akart menni.Így a nap további szakaszában kezdett elviselhetetlenné válni,Zolikával is összekaptak.De a vége jó lett.A Déli pályaudvar melleti vagon étteremben is lenyomtunk egy sört és egy gulyást,ami messze jobb volt mint bármelyik balatoni!Igaz a mecseknádasdi szintjét még ez sem érte el.Rá egy hétre mentünk a Tihanyi-félszigetre.Ez is egy régi álmunk volt Gergőkémmel... Manó és Zoli jött el velem.Komppal érkeztünk a félszigetre,ahol remek túrát tettünk.Itt érintettük a legjobb kilátót amelyben valaha is jártam az Őrtoronyot.Ez egy minden igényt kielégítő kilátó volt!Jövök még ide!A nagy meleg itt mindhármunkat kitikkasztott aztán,alig vártuk,hogy beérjünk magába Tihanyba.Ez sikerült is,ahol hideg sörök vártak és...most nem egy babgulyás hanem egy palóc leves,ami igen finom volt.Nem sok erőnk maradt,így csak a leglényegesebb részeket néztük meg aztán Tihanyból.A hazaút kalandos volt,némi csoda kellett hozzá,hogy rendbe hazatérjünk.

Kőkapu a Badacsonyban

Augusztus 20-án a Badacsony felé vettük az irányt Zolikával.Mondanom sem kell,ez is egy régi-régi álmunk volt Gergővel... Alighanem a Badacsony hozta (eddig) az év legjobb túráját.A buli minden centimétere rendkivül élvezetes volt,pazarabbnál pazarabb látnivalók köszöntek szembe,számtalan érdekesség és kilátóponttal.Akadt egy kilátó is a Kisfaludy-kilátó ahol soha nem tapasztalt óriási tömeg volt.A kilátót nem is zárta a szívembe,de ettől függetlenül a Badacsony egy nagyon-nagyon tuti hely!A remek bulit a végén egy kellemes hajókázással sikerült megfejelni,amely méltó zárása volt az öt sikeres Balaton-felvidéki túrának.Badacsonyban és Fonyódon is ettünk egy babgulyást.Nem volt rossz,de nem mecseknádasdi...

A Kapos torkolatánál

A nyár utolsó túráján a Kapos torkolatához mentünk Zolikával szintén.Elöször volt olyan időnk a nyár folyamán amely már majdnem túraidő volt.Noha a túra végig sík terepen vezetett mégis rendkivüli szép tájakon mentünk keresztül.A Tolnai-hegyhát árnyékában és a Sió csatorna ölelésében vezetett az út.Megcsodáltuk a Kapost torkolatát és a simontornyai és az ozorai várat is,igaz csak kivülről.Végül is szépen zárult a nyár a kilátók évszaka.

Az alsóörsi amfiteátrum

A nyár folyamán (jún 1. - aug 31.) ahogy tavasszal is tíz túránk volt!A megtett össztáv nagyjából 140 kilométer volt,ez gyengébb mint a tavaszi,átlag 14 kilométeres túráink voltak.Igaz idén nyáron a látnivalókra nem a távolságra helyeztük a hangsúlyt.Két hegységben voltunk hatszor,amennyiben a Balaton-felvidéket hegységnek vesszük (én úgy tudom,hogy a Bakony része).Dombságban nem jártunk,noha közvetlen a Somogyi-dombság mellett vezetett egy túránk,egy meg a Tolna-hegyhát alatt.A Mezőföldön vezetett egy túránk,egy meg a Duna mentén az Alföldön,valamint egyszer a fővárosban tekeregtünk.Mind a tíz túrán ott voltam és Zolika is.Manó háromszor tartott velünk,míg Móni kétszer.Büszke vagyok rá,hogy kilenc kilátót is érintettünk a nyáron.Legtöbbet vonattal utaztunk,de busszal is mentünk sokat,valamint kétszer hajóval is!A legjobb túra a badacsonyi volt,a legszebb hely pedig Gyugy.A legjobb kilátó a tihanyi Őrtorony volt,a legfinomabb babgulyást Mecseknádasdon ettük,a legjobb sört meg Ófaluban ittuk.A nyár remek volt!