2019. július 8., hétfő

Regős Bendegúz emléktúra

Évekkel korábban egy dunavecsei kolleganőm jóvoltából tudtam meg,hogy a híres Indul a bakterház c.film java részét a Dunavecséhez közeli Csabonynál forgatták.Azt is sikerült megtudnom,hogy a bakterház jelenlegi korunkban és létezik és megvan.Hát ezt nem hagyhattuk ki...!Csabony Dunaújvároshoz is közel van,mondhatni a Duna túloldalán,igaz a város vonalától egy kicsit délebbre.Dunavecsét jól ismertük már,hisz számtalan túra vezetett már ide,innen már csak egy ugrás volt Csabony.Úgy döntöttünk Gergővel alkalom adtán eljövünk majd,méghozzá egy biciklitúra keretében.Aztán váratlan dolog történt.Regős Bendegúz a film főhöse elhunyt.Pontosabban annak alakítója Olvasztó Imre.2013 júliusában jártunk ekkor.A tervezett túráról nem mondtunk le,de különös apropót adott neki Bendegúz halála.Így néhány nappal a tragédia után elindultunk az immár emléktúrává avanzsált biciklitúrának.

Bendegúz örökre a szívünkbe maradt...
Ugyanarra mentünk legalábbis Dunavecséig mint néhány héttel korábban az Ösök napjára Révbérpusztára.Dunaújvárosból szinte végig jól kiépitett bicikliút vitt ki át az ipartelepeken is.Kiérve a városból egy enyhén beton,egyhén salakos,enyhén földút vitt tovább az M8-as autópályáig,ahol ismét egy jó minőségű bicikliút vitt rá a Pentele-hídra.Itt tekerni sem kellett,hisz maga az út enyhén leejtett Dunavecse irányába,így hamar átsuhantunk a hídon.A túloldalon már Dunavecsén a híd alatt tartottuk első pihenőnket.

Pihi a Pentele-híd alatt
Innen betekertünk a nagyon közeli Dunavecsére,megnéztünk pár nevezetességet a kedves kis alföldi városkában.Kicsit elmentünk a település olyan részeire is,ahova gyalogtúráink során nem jutottunk el,pl. a vasútállomásra ahol vonat már nem jár.Megnéztük a templomokat és az emlékműveket is.Mindig is szerettük ezt a kisvárost,mindig jó volt itt lenni.Ám aztán Csabony felé nem vezett út...nem volt más választásunk a vasúton tolva a bicikliket tudtunk egy jó darabig menni.Félni nem kellett,talán 20 éve is annak,hogy utoljára járt erre vonat...

A trianoni emlékműnél Dunavecsén
Csabony félúton van Dunavecse és Szalkszentmárton között,mindkettőtöl kb.5km-re.Igazából egy külterület ami közigazgatásilag Szalkszentmártonhoz tartozik.Még állandó lakosai is vannak,de ez kevesebb mint tíz fő.Mi meg csak toltuk a bringákat a síneken.Szerencsére nem kellett sokáig ezzel szenvednünk,mert a sín mellett egyszercsak feltűnt egy földút.Az a bizonyos földút amelyen kimúlt Sanyi a ló a film egyik legmulatságosabb jelenetében!Ezt sem hagyhattuk ki.Eljátszottuk a jelenetet Gergővel,a bicikli volt Sanyi a ló.Én voltam a patás,Gergő pedig Bendegúz.A jelenetet vette mobiltelefonnal Gergő.El orditotta magát mint a filmben Bendegúz: - "Ugorjon le rúla!"- erre én elterültem a biciklivel és elkezdtem sírdogálni,hogy: "Sanyiiii,Sanyikáám..." jót mulattunk a kisfiammal....A videó az évek során valahol elveszett.Abban bizom,hogy a facebookon megosztottam és elöbb-utóbb felhozza majd azt emlékként.Ha így lesz utólag beteszem ide.

Itt szaladgált Regős Bendegúz
Maga az út eléggé poros volt nehezen gyűrtük a bringákkal,aztán egyszer kereszteztük a Szalkszentmárton-Dunavecse vasútvonalat,amelyen korábban toltuk a kerékpárokat.Itt volt a sorompós jelenet a filmben,mikor a paraszt kiabált a bakternek miután elment a vonat,hogy: -"Nyissa má fő kend azt a sorompót!"- Úgy tudom azonban itt sohasem volt sorompó,ezt kizárólag csak a film kedvéért hozták akkor ide.Szóval átmentünk a sínen ahol egykor maga a csabonyi állomás is volt.A sín túloldalán pedig valóban ott volt maga a Bakterház!

Balra a pajta,jobbra a bakterház
Persze az isten sem mondta volna meg róla,hogy ez a bakterház.Hogy mi honnan tudtuk?Hát onnan,hogy a túrát megelőzöen,minden dokumentumot,képet begyüjtöttük róla.Nem akartunk zsákbamacskát árulni.A ház és mellette a pajta a síntől,hát mennyire is...emlékezetem szerint olyan hetven méterre lehetett.Itt már nem volt poros az út amely mellette vezetett el.Közelebb mentünk hát.Itt-ott fedeztünk csak fel ismerös jeleket,amely igazolta,hogy valóban ez a bakterház.Amúgy tényleg semmi nem utalt rá,hogy az lenne...de az volt!

A Bakterház 2013-ban
Közelebb menve láttuk,hogy az ajtó nyitva volt!Azon pedig egy függönyt lebegtetett a szél...Úgy gondoltam ezt lakják jelenleg is,valószinűleg valami hajléktalan verhetett itt tanyát.Az akkor tizenhárom éves gyerekkel nem kockáztattam meg,hogy bemegyünk megnézni..így mondhatni három lépés távolságból vettük szemügyre az épületet és környékét.Semmi nem utalt rá,hogy itt valaha filmet forgattak.Az udvart teljesen benőtte a növényzet,a ház pedig roskadozott.Körbejártuk megnéztük,így adóztunk Bendegúz emlékének.Bárki is lakott itt,nem mutatta meg magát,mi meg egy idő után jobbnak láttuk visszafordulni.Ugyanarra jöttünk haza amerre mentünk.Ez volt tehát a Regős Bendegúz emléktúránk 2013 nyarán,ha jól emlékszem egy héttel annak halála után...
Remek élmény volt ez is,amely örökre itt maradt a szívemben...