2017. november 12., vasárnap

Túra a Holdvilág-árokba

Hát annyi kínlódás után összejött végre.Márton nap hajnalán nekivágtunk az útnak.A Pomáz utáni Kiskovácsiba némi közlekedési nehézségek után délelött 9órára értünk ki.Innen indítottuk a Holdvilág-árokba vezető túránkat,amely idén csak a kilencedik bakancslistás túránká avanzsált.Persze a Holdvilág-árok végigjárása után nem szándékoztuk befejezni a túrát.Terveink szerint majd felmegyünk a Lom-hegyre ahol az egykori légvédelmi bázist akarjuk megnézni,majd onnan át a Bölcső-hegyre és végül le a Lajosforráshoz,majd onnan le Pomázra.Hozzávetőlegesen a szokásos 18km várt ránk.

Az első méterek Kiskovácsinál
Hamar ráleltünk Kiskovácsiban a piros+ jelzésre,ez visz majd be a Holdvilág-árokba.Fújt némi szél,el-el borúlt,de úgy tűnt tökéletes túraidő köszönt ránk.Bár már úgy tűnt túl vagyunk az őszi finálén,az fákon még akadt levél bőven és a lombhullató aranyszínű erdő több volt mint csodálatos...Nem volt nehéz az út a Holdvilág-árokig,minimálisan emelkedett csak,itt-ott sáros volt ugyan,itt-ott keresztezte a patakot,de összeségében elég jól járható volt a piros+ jelzés.Úgy tűnt legszebbik arcát mutatja a természet.Ha felfelé néztünk,elképesztően szép falevél esőt láthattunk.Mivel két csoport is haladt előttünk,lassítottuk a lépteinket.Nem akartuk,hogy majd a Holdvilág-árokba bárki is legyen,bárki is akadályozzon minket a sok csoda nézegetése közben.Így az egyik padocskánál meg is reggeliztünk,így adva előnyt a csoportoknak.

Tökéletes túraidő

Jó hely megreggelizni
Úgy tűnt tervünk beválik,mert aztán senki sem zavart meg bennünket.Itt-ott hallottunk ugyan zajokat,beszélgetéseket,de szerencsére nem zavartak meg minket.Hamarosan elkezdett combosodni a táj,alakult a szurdok,kezdett egyre szebb és szebb lenni és kezdett egyre nehezebben járhatóvá válni.Persze akadtak még szép aranyló erdős részek is,aztán elkezdetek a sziklafalak két oldalt nőni,egyre magasabbak lenni...Becslésem szerint egyes helyeken elérhette az 50 méteres magasságokat is!Mi meg haladtunk lent a szurdokban.
A szurdok érdemi részének elején egy fára akasztva kedves kis tábla fogadott.

Táblácska fogad
Itt a táblácskánál fenséges volt az őszi erdő.Annyira szép volt,hogy egyszerűen földbe gyökerezett a lábam.Hajtott persze a kiváncsiság milyen lehet a szurdok látványos szakasza,de egyben tovább haladni sem akartam,mert annyira szép volt itt ez a hely.A hegyoldalból néhol szinte viszintesen nőttek ki a fák,a falevél eső hullott,másik oldalon meg az avaros aranyló erdő meseszép volt.Talán valami hasonló lehet a menyország is...

Mesebeli erdő
Persze azért indultunk tovább,leértünk a szurdok érdemi részére.Egy bőven folyó forrás fogadott,frissitettük is a vízkészletünket,bár ezen a túrán túlságosan nem voltunk szomjasak,de víz persze legyen nálunk minden alkalommal.A szurdok meg kezdett egyre vadregényesebbé válni.Hatalmas sziklafalak két oldalt a nehezen járható,kalandos alsó résszel,elkezdett rajtam az az érzés úrrá lenni,hogy ez jobb hely mint a Rám-szakadék...Mentünk előre és akármerre néztünk a látvány fantasztikus volt!Visszanézve a gyönyörü táj az aranyló erdőkkel,két oldalt a halmas sziklafalakkal,előttünk a vadregényes szurdokkal...felfelé nézve meg a hulló falevelek százaival...

Magasodó sziklafalak
Egy helyen lépcső vezetett ki a szurdokból és a piros+ jelzés arra ment felfelé...A sok müanyag itt persze el is indul rajta,pedig...Pedig a szurdok leglátványosabb,legszebb része csak ezután következik!Érdemes a szurdokban maradni,hiszen a jelzett turistaút éppen a leglátványosabb részt kerüli ki...A hatalmas sziklafalak ölelésében enyhe kanyart vesz a Holdvilág-árok és egyből oda is érünk a szurdok ugymondd központi részéhez.

Az árok valójában egy patak medre, ami olvadáskor vagy esők idején levezeti a hegyről a vizet, így ha esős időben tévedünk errefelé, igen erőt próbáló túrában lesz részünk. Mielőtt elérkeznénk a létrához, amelyen aztán a tovahaladás érdekében fel kell másznunk, láthatunk egy barlangot. Ez az úgynevezett ősember-barlang, két járat található benne, megtekintése érdekében tehát érdemes magunkkal vinni elemlámpát!

Még egy tévhitet megemlitenék:sok leírásban a Holdvilág-árkot a Pilis-hegység részeként tüntetik fel,pedig köze sincs a Pilishez.A szurdok valójában már a Visegrádi-hegység része,annak déli részén találjuk meg,Pomáztól észak-nyugatra nagyjából 6-7 km-re.

A szurdok legszebb része

Látható a barlang bejárata és a létra is
Tehát itt a meteor létránál a barlangnál lévő rész alighanem a Holdvilág-árok legszebbik része.Aki úgy gondolja menjen be a barlangba,nem fogja baj érni.Persze lámpát vigyen magával,az út a barlangban két részre oszlik és amelyek egy ponton véget érnek.(falak zárják el a továbbhaladást).Kint pedig csak úgy tudunk továbbhaladni,ha felmegyünk a létrán.Sokan itt adják fel és fordulnak vissza,mert nem mernek felmenni a magas létrára.Pedig ez sem vészes,persze odafigyelve kellően kapaszkodva nem jelenthet gondot annak megmászása.Mi is felmentünk persze.

Felérve a létrán,ilyen az árok
Felérve a létrán a Holdvilág-árok még nem ér véget!Ám érdemes egy kitérőt tennünk.Ha felérünk belebotlunk a korábban az árokból kivezető piros+ jelzésbe.Ezen induljunk el visszafelé,hamarosan egy elkeritett részhez érünk,ám a drótkerítés itt-ott megvan bontva,levan taposva,Nincs akadálya tehát,hogy benézzünk ide.Tegyük meg bátran!Egy olyan helyre érünk ahol ásatások folynak.Talán nem ejtettem még szót arról,hogy a Holdvilág-árok egy ősi kultuszhely.Állítólag itt volt Attila király egyik városa és ide valahova temették el Árpád fejedelmet is...Minderre máig sincs bizonyíték,de az ember nem nyugszik.Többen,többször is próbáltak már utánajárni a rejtélyeknek,ám bizonyosságot nem találtak...talán itt is egy ilyen feltárás folyik és ennek nyomait keresik...Itt is egy hatalmas sziklafal van,amelynek ha jól tudom Nagy-szikla a neve,de lehet ez ügyben tévedek.

Az ásatások színhelye
Miután ezt megnéztük a piros+ -on iduljuk el vissza a meteor létra irányába.Egy kis hídnál találjuk magunkat itt folytatódik a szurdok,ám teljesen más jelleget mutat mint eddig.A sziklafalak már nem magasak,ám összeszükülnek.Az út pedig közöttük vezet.Eszméletlen klassz!Nem egyszerü itt sem a járás,helyenként kapaszkodni kell a sziklákba,de az egész fantasztikus élményt nyújt!Sajnos ez a szakasz nem túl hosszú,tán alig több száz méternél,esetleg százötven,de rendkivül pazar,tényleg...

A Holdvilág-árok felső része teljesen más mint az alsó
Legnagyobb sajnálatunkra aztán a Holdvilág-árok véget ér.Kár tarthatna még kilométereken keresztül.Az árok után a piros+ -on haladva egy aranyló erdőbe értünk,amely szintén rendkivüli szépséggel bírt.Innen már emelkedő következett,a Lom-hegyet kellett megmásznunk ami 589 méter magas.Ez nagyjából egy 2km-es emelkedő,lényegében könnyű szerrel abszolváltunk.Fent utak találkoztak,jelzett és jelzetlenek.Az egyik jelzetlen utat választottuk,hisz ez vezetett el az egykori légvédelmi bázishoz.

Emelkedés az arany erdőben
A jelzetlen út mellett jön sokáig a piros+ jelzés ám egy ponton elhagyja azt.Így búcsút vettünk tőle,mi pedig folytattuk a jelzetlenen.Némi emelkedő itt is akadt,de nagyjából 1km után elértük az egykori légvédelmi bázist.Illetve azt ami maradt belőle.Némi kisérteties hangulatot árasztottak az elhagyott épületek,bunkerek.Az egyikbe bementünk,nem volt már bennük semmi,csak a húzat járt itt ki-be.Körletek,mosdók,zuhanyzók,irodák lehetettek itt egykor.Mára már csak a pusztulás jeleit lehetett felfedezni.Az egyik bunker tetejére femásztunk,innen látszodott a Pilis-tető is.Vajon ha ez és a többi hasonló légvédelmi bázis ilyen állapotban van manapság már,mi látja el hazánk légvédelmét?

A bázis egykori bejárata

A kaszárnya

A bunker
Megdöbbentő volt ezt látni.Folytattuk a túrát,ez a bázis lényegében csak egy kitérő volt.Az azonos magasságú Bölcső-hegy következett,ám némileg lefelé vezetett az út,így hiába az azonos magasság,a szomszédos Bölcső-hegyet is megkellett másznunk.Nem volt csúnya,ám érdemi kilátással nem bírt.Állítólag volt rajta valaha egy kilátó a térkép jelezte is,de ebből mára semmi sem maradt.Vajon hova lett?Nem nagy a hegy csúcsa éppen elférne rajta egy kilátó,ha meg nincs itt valami romoknak illene azért itt lenni,de ez sem volt...Itt-ott azért felsejlett valamicske kilátás.A fákon át látni véltük a Prédikálószéket és a Dobogókőt.Lefelé menet már volt egy-két hely ahonnan csodás volt a kilátás a Visegrádi-hegység középső részére.Amúgy már a zöld háromszög jelzésen voltunk.

Fel a Bölcső-hegyre

Ennél nem akad jobb kilátás a Bölcső-hegyen
Hamarosan leértünk a Lajosforráshoz ahol óriási tömeg volt...alighanem ez a hely a müanyagok legfőbb pihenő helye.A forrásnál is sor állt,sőt voltak olyanok akik kb. húsz(!) húszliteres flakonnal álltak sorban a forrásnál...Úgy gondolom azért mindennek van határa...
Esélytelen volt tehát,hogy itt frissitsük a vízkészletünket,szerencsére nagy szükségünk nem is volt rá,mert még 3/4-ig tele voltak a kulacsaink.Mindenesetre itt megebédeltünk.
Továbbindulva a kék+ jelzés köszönt be,egy majdnem nyílegyenes út várt ránk amely már levezetett Pomázra.Aztán mégsem volt olyan nyílegyenes.

Tömeg a Lajosforrásnál
Aranyló út volt ez is,hosszú ideig egyenesen persze.Aztán feltüntek itt is kilátások,az út mellett jobbra pedig kezdett kialakulni egy árok amelynek elinte nem tulajdonítottunk nagy jelentőséget,pedig...Az árok kisért minket az út mellett kilométereken keresztül ahogy az út haladt úgy az árok is,helyenkét s betűt formáló kanyart leírva,Közben meg egyre mélyült,volt ahol már harminc méternyi mély is lehetett és egyre szélesedett is,tehát egy szép völgy alakult ki belőle.Az út másik oldalán pedig a hegyek.Újra bliriáns szépségű helyen voltunk!

A Kő-hegy látványa az útról
A kék+ jelzés közben zöld sávra váltott,ez pedig levezetett ebbe a völgybe amelynek nem derült ki,hogy volna bármiféle neve is.Nevezzük el Pomázi-völgynek.Nagyon-nagyon szép volt ez is,patak ugyan nem folyt,de a medre megvolt,elképzelhető,hogy esőzések után azért van benne víz.Aztán kiértünk a hegyek és völgyek öleléséből és Pomázon találtuk magunkat.A jelzés a településnek a gazdag részén vezetett keresztül,elképesztő paloták között...

Leérve a völgybe
A Hév állomás közelében található emlékműveknél fejeztük be ezt a fantasztikus túrát amely telis tele volt jobnál jobb látnivalókkal.A szép idő a Holdvilág-árok után ugyan tovatűnt,de így is kellemes volt az egész.Sokat szenvedtünk ezért a túráért,de megérte.Nagyjából tehát 18km-et gyalogoltunk a Visegrádi-hegység (és nem a Pilis) déli részén.Hévvel bementünk Budapestre ahol még megnéztük a Puskás szobrot Budán,innen is gyalog aztán elmentünk a Déli pályaudvarig,aztán vonattal haza.Fél 8-ra itthon voltunk.

Túra vége Pomázon
A Holdvilág-árok azt nyújtotta amit vártam tőle,sőt ha lehet még többet is.Aki még nem járt itt annak bátran ajánlom,jöjjön el és nézze meg,nem fog csalódni.Ha kicsit bátrabb akkor nyugodtan vállalja be a barlangot és a létrát is!Ez a hely is mint minden október végén és november elején a legszebb.Érdemes akkor jönni,ám bármikor máskor is emlékeztes lehet az élmény.Jeges időszakban azért a létramászást nem javaslom,csúszhat erősen!