2017. október 30., hétfő

Az erdei géppark

Azt mondják ilyen sehol máshol nincs,én azért ezt kétlem.Mindenesetre tény,hogy túrázásaim 35 éve alatt sehol sem találkoztam még ehhez hasonlóval.A poén az,hogy ez a lakóhelyemtől kb.2-2,5 km-re található!Persze ez nem azt jelenti,hogy még sohase jártam volna itt.Ellenkezőleg nagyon is sokszor,de még soha nem tettem róla emlitést.
Mivel ez a évünk elmarad a tavalyi évadtól,kevesebb helyre sikerül eljutnunk,így most elővettem ezt a dolgot.Kisétáltam ide,löttem néhány képet és írok róla,elvégre ez a hely is megérdemli,hogy bekerüljön a blogomba.

Hosszú egyenes út vezet az erdőben
Gyönyörü,de szeles őszi időben sétáltam ide ki.Éppen a tegnapi napon volt az utóbbi tíz év legnagyobb szélvihara,de úgy tűnt szerencsére a környékemen található erdőkben különösebb kárt nem okozott.A géppark,vagy ahogy az internet világában lassan elnevezik,az ipartörténeti skanzen a Dunai Vasmű főbejárata és a helyi autóbusz pályaudvar közötti erdőben található természetesen Dunaújvárosban,az erdő Vasműi végénél.A buszpályaudvartól egy hosszú egyenes út vezet ide ki amely lehet 1km hosszú is,ám kellemes itt sétálni főleg ősszel.Az erdő végénél aztán három fele is megy út,bármelyiken is megyünk találkozunk ezekkel a "csodákkal"

Ha az egyenes úton jövünk ez az első látnivaló
Az erdőben az utak mellett található egykori gépek a Vasműben szolgálhattak,ide való kihelyezésük a vaskohászat múltjának bemutatására valósult meg.Az erdőben itt nem számoltam meg mennyi,de kb.12-15 gép lehet.Egyes híresztelések arról számolnak be,hogy itt nyitvatartási idő van,meg belépő díjat is kell fizetni.Nos megnyugtatok mindenkit semmi ilyesmiről nincs szó.Nincs nyitvatartási idő és ingyen látogatható ez az ipartörténeti skanzen.A megnyitáskor állítólag tájékoztató táblákat is kihelyeztek a vaskohászat múltjának bemutatására, de ezeknek ma már nyomuk sincs. 

Nem tudom milyen gép lehetett,de molomentális
Arról,hogy ez a parki kiállítás mikor jött létre nincsenek pontos információim és nem is találtam neki nyomát.Annyit tudok,hogy én mióta kijárok ide azóta ez itt volt,tehát a 80-as évek végén már megvolt.Arról is olvasni a neten több helyen,hogy ezeket a gépeket már alaposan benőtte a gaz,a növényzet és sok a szemét körülöttük,sőt van amit wc-nek is használnak.Nos erről is leírom a friss tapasztalataimat.A gépek az erdőben vannak,valahol természetes,hogy benővi őket a növényzet,de gazt én nem láttam.Na és annyira nincsenek benőve,hogy ne tudjuk oda menni hozzájuk.Szemetet ezúttal csak az egyik gép környékén láttam ott se túl sokat,wc-zésnek pedig nem láttam egyik gépnél sem a nyomát.Sőt úgy tűnt,hogy éppen az utakat csinálják,hiszen mintha frissen lett volna leterítve a salak,vagy a murva vagy nem tudom pontosan mi,amin jártam.

Egy demag gép
Úgy gondolom minden negatív dolog ellenére ami a neten kering erről a helyről,igenis látványos,viszonylag rendben is van,mondom felújított utak vezetnek ide,így érdemes eljönni olyanoknak akiket ez érdekel.Jelzett út ugyan nem vezet ide,de a vasmű főépülete elött óriási parkoló van (ami hétköznap ugyan tele van),vagy a helyi buszpályaudvartól indulva dél felé a jobb oldali erdőbe kell bemennünk az út rávisz arra az egyenes útra ami ide vezet,sőt visszafelé lehet egy körsétát tenni az a másik út viszont cikk-cakkos,az erdő bár véderdő viszonylag szép.

Nem gurul el,nem kell félni
A nagy gazdasági világválság utáni stabilizációs időszakban szükségessé vált a hazai kohászati kapacitások bővítése, amihez Dunapentelét választották helyszínként. Így létesült 1950-ben a Dunai Vasmű, az ország egyik nehézipari központja.A ma Dunaferr néven is emlegetett cég melegen vagy hidegen hengerelt, pácolt, horganyzott szalagokat és táblalemezeket, illetve idomacélokat gyárt gép-, jármű- és építőipari termékek, acélszerkezetek, háztartási berendezések és egyéb alkatrészek előállításához. A termékeket javarészt külföldön adják el – olvasható a vállalat oldalán.
Valahol természetes,hogy a gyár melletti erdőben létesült egy ilyen gép kiállítás.

Gépek az egyenes út végénél,de van még két másik út,ott is
akadnak gépek!
Tehát mint írtam mindenképpen érdemes ezt megnézni ha erre jár bárki is a olvasók közül,egyfajta élmény ez is.Bár jelenleg nem tartják ezt számon mint valódi kiállitást mégis létezik mégis itt van.Valóban ipartörténeti érdekesség,látványnak sem utolsó,ráadásul egy kellemes erdei sétával fűzerezhető.Én meleg szívvel ajánlom mindenkinek!
Ma voltam kint,úgyhogy a képek frissek!

Egy lemezhengerlő gép ha minden igaz

Valószinüleg egy présgép

Na ez mi?Erdei kávéföző,vagy egy robot,tán egy vasműi gép?

Vasúti kocsi is a kiállított tárgyak között

Kalapácsok

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése