2017. október 31., kedd

Egy kis Fehérvár

Annak ellenére,hogy maga a város nem mondhatnám,hogy tetszik,mégis ezernyi élmény,emlék fűz ide.Bár nem egészen igaz,hogy nem tetszik,hiszen vannak részek,főleg a belváros no meg a Rác utca ami igenis tetszik.Szóval nagyon sok élményem van innen,túlnyomó részt kellemes élmények,de van kellemetlen is:édesanyámat pl. itt mütötték agydaganattal,amely után sem sokkal eltávozott.Jártam itt évtizedekkel ezelőtt osztálykiránduláson,vagy itt gyűlt össze a társaság amikor az építőtáborba mentünk,itt ittunk amikor leszereltünk a hadseregből,a két nagy Királynőmmel is jártam itt,az egyikkel nagyon sokszor.Randiztam itt más nőkkel is rajtuk kívül,sok jó meccset néztem a régi Sóstói stadionban és rengeteget sétáltam is a városban,amelyet nagyjából már ismerek is.Sokszor itt szálltunk át ha mentünk valahova túrázni is,mondjuk innen túrát nem inditottunk és nem is volt a város túráink végpontja.Most a legutolsó itt megesett kirándulásomat próbálom elmesélni amit fiammal Gergővel ejtettünk meg.

A Prohászka templom
Székesfehérvár ugye a mi megyénk Fejér megye székhelye.Nagyon jó helyen fekszik az országban,hisz mondhatni ezt a várost a legkönnyebb elérni mint egyénileg autósan is,mint tömegközlekedésileg is.A népesség itt is fogy hisz alig több mint százezren lakják csak.A városban rengeteg a műemlék a látnivaló.Ráadásul a város rendelkezik az ország egyik legjobb focicsapatával,jégkorong és kosárlabdacsapatával is.Igy ha az ember sporteseményekre akar járni érdemes Fehérvárra költöznie.Számomra néha kicsit zavaró a város nagy forgalma,a sok-sok jelzőlámpa a Dunaújvároshoz képest kevesebb park,kevesebb zöld övezet.

A belváros az országalmával
Gergőt ortopédiai vizsgálatra kellett hoznom a helyi kórházba,mikor ezzel végeztünk elindultunk egy hatalmas sétára a városban.Mivel a kórház ugymondd a város szélén van,elindultunk befelé a város központjába.Elöször a vasútállomás felé mentünk.Az állomás éppen felújítás alatt volt,nem tudom,hogy azóta végeztek-e vele.Egy darabig néztük a vonatokat a hatalmas forgalommal bíró vasútállomáson.Innen már látszódtak a Sóstói stadion lámpái,mivel Gergő még nem járt ott,elhatároztuk,hogy megnézzük.Ekkor már tudtuk,hogy hamarosan lebontják és újat építenek majd a helyére.Odaérve szabadon betudtunk menni a staionba,senki nem szólt,senki nem figyelmeztett,hogy ez esetleg tilos.
Sok nagy csatát láttam itt,kicsit sajnálatosnak tartottam a lebontását.Gergőnek tetszett.Ezután a kirándulás után két hónappal aztán még volt szerencsénk egy meccset megnézni itt.

A régi Sóstói stadion,ma már nem létezik
A stadion után aztán visszasétáltunk a belváros felé,útközben egy pékségnél kajáltunk egyet.A belvárosban szinte belebotlik az ember a helyi plázába,végig mentünk hát rajta.Nem egy nagy eresztés,de egy Fehérvár kaliberű városnak megfelelő.Innen aztán utcák vezettek be a belvárosba Székesfehérvár legszebb részébe.Ugye itt belebotlik az ember Kati nénibe,akinek megkell fogni az orrát ahhoz,hogy szerencsénk legyen a továbbiakban...meg is fogtuk neki,nem ellenkezett!

Kati néni
Az országalmához érve már elég sok volt erre a turista,nem hiába ez a város legszebb része.Itt van a városháza,templomok,múzeumok sora,a napóra a színház,a romkert és az órajáték is.Bőven akad látnivaló!Vendéglátó helyek tucatjai várják,hogy költse az ember a pénzét.Sorra megnéztünk persze mindent,legfőképp az órajátékot ahol szerencsénk volt,mert éppen elkaptunk egy játékot!A Kossuth udvaron az Órajáték épületében Óramúzeum nyilt,
Kovács Jenő órásmester hosszú évek kitartó gyűjtő-munkájának köszönhetően. A zsebórától a toronyóráig minden megtalálható itt. A székesfehérvári Órajáték patinás belvárosi épületének földszintjén három teremben több száz különböző korból származó fali-, asztali-, zseb- és karóra, valamint órás szerszámok, sőt még egy 17. századi toronyóra szerkezet is látható.

Az Órajáték figurái a magyar történelem olyan királyi személyiségeit ábrázolják, akiknek nevéhez legendák fűződnek. A Kovács Jenő órásmester által készített órajáték gyönyörű, Ecsedi Mária képzőművész és Korompai Péter keramikusművész munkája lenyűgöző és igazán igényes, és Diós Tibor kovácsmester is tehetsége legjavával támogatta ezt az csodás elképzelést. A történelmi alakok először délelőtt tíz órakor jelennek meg zenei kísérettel, majd a város templomaiban egyszerre megkonduló déli harangszó után láthatjuk őket ismét. Ezt követően két óránként, délután kettő, négy és hat órakor vonulnak fel a királyi alakok.

Az órajáték
A belvárosi nagy séta után a közeli,de már nem a belvárosban található Rác utcához mentünk.Jártunk már itt többször is erről is van bejegyzésem ami ide kattintva olvasható.
Székesfehérvár Palotaváros részén a tíz emeletes panelházak árnyékában találjuk meg a 80-as évek óra skanzenként megörzött Rác utcát középontjában a szerb ortodox templommal és néhány,az egykori Rácváros hangulatát megőrző,a hagyományos népi építészet elemeit tükröző épülettel.Élmény itt végigmenni!Ezt az utcát mindenkinek ajánlom,hogy nézze meg!Megéri!

A Rác utca
A Rác utcából kimetünk a nyugatabbra lévő tavakhoz,itt némi zöldövezetben találtuk magunkat végre.Jártam már itt is többször,randiztam is itt,így számomra kedves hely ez is.Nem tudom hány tó van itt sose jártuk még körbe őket,de kettő biztosan.Sétányok vannak és a magyar királyok fából készült szobrai.Tehát itt is akad látnivaló!Pihentünk kicsit itt,aztán mivel kezdtünk fáradni elhatároztuk,hogy hazamegyünk mostmár.Nem tudom miért vagy mitől van az,de Fehérváron sétálva mindig elfáradok...érdekes mert pl.Pécsen vagy Budapesten nem.Úgy döntöttünk vonatozunk hazáig.Inkább ezt választottuk mint a zsúfolt kényelmetlen buszokat.Visszasétáltunk a vasútállomásra.

Egy iskola a vasútállomásra menet
Útközben még felpakoltunk kajával,azt hazavonatoztunk.Kellemes kis hivatalos dologgal egybekötött kirándulás volt.Székesfehérváron nagyon sok a látnivaló és ennek csak a töredékét néztük meg.Kihagytunk olyan helyeket mint pl.a Bori vár.De a város hosszú utcáin tényleg kilehet fáradni.Nem tudom megszámolni hányszor voltam már Fehérváron,Dunaújváros után valószinüleg ez az a város ahol a legtöbbet tartozkodtam.
Ajánlom mindenkinek mert egy kirándulást mindenképpen megér a város!A legkönnyeben elérhető város szerintem az országban,tehát semmi akadálya nem lehet,hogy egyszer erre vezessen a sors!