2023. január 25., szerda

Szentfa-kápolna

Arról nincs infóm és nem is tudom,hogy az ország legkisebb kápolnája-e ez,de mindenképp a kisebbek közé sorolható a dömösi apró kis kápolna.Több túránk is érintette ezt a megkapóan szép helyet.Itt ágazik el ugyanis az út a Rám-szakadék,illetve a Vadállókövek és a Prédikálószék felé.Ebből már tudhatjuk,hogy a Visegrádi-hegységben járunk Dömös közelében.A kis kápolnának meg rövid és megidító története van és ha már a közelmúltban foglalkoztam a fatimai jelenésekkel,akkor megállapítható,hogy nekünk is van egy hasonló sztorint,vagy ha szebb szóval akarom kifejezni akkor történetünk amely több mint három évtizeddel a fatimai jelenések előtt történt!

A barátságos kis kápolna így néz ki

A jelenés emlékét őrző Szentfa-kápolna apró, barátságos épülete bükkök árnyékában, a Malom-patak mellett várja a Rám-szakadék vagy a Vadálló-kövek felé túrázókat.

A hagyomány szerint 1885-ben, május első vasárnapján két dömösi kisleány libákat legeltetett a falu mögötti mezőkön. Miután egy szép bükkfa alatt letelepedtek, az ég csodálatos kékre váltott, és felnéztükben Szűz Mária képét pillantották meg a fán a kis Jézussal. Mindkét alakon a Szent Korona és a fejük körül glória látszott. Egy arra járó nagyobb gyermek gyorsan a faluba szaladt. A Dömösről hamar megérkező idősebb asszonyok szintén látták a képet. A csodafa búcsújáró hellyé vált. Általában szombaton, este 9-10 óra tájban, teliholdkor volt látható a jelenés. Sokan láttak csillag glóriát a két alak feje körül, mások csak a csillagglóriát, megint mások csak csillagokat láttak.

A környezet

A kápolna a csodafa emlékét őrzi a kis tisztás mellett.

A Szentfaként tisztelt bükkfát Nedeczky Gáspár, Dömösön szolgáló plébános állítólagos sugalmazása nyomán,1887.április 23-án este, Szabó Mihály alszolgabíró hat csendőrrel kivágatta és a további zarándoklatokat betiltották. A hely tisztelete ennek ellenére sosem szűnt meg.

A hívek később kis kápolnát építettek a fa mellett. Minden év augusztus 15-én, vagy az ahhoz legközelebbi vasárnapon Nagyboldogasszony ünnepnapjára emlékezve, a helyi katolikus lelkipásztor szentmisét mutat be az egyházi főhatóság engedélyével, amelyen a község és környéke hívői buzgón részt vesznek. A kápolna a csodafa emlékét őrzi a kis tisztás mellett, valamint a kápolna mellett erdei turistapihenő is található.

Télen is jártunk már itt

Fontos megjegyezni még,hogy a kápolna szomszádságában forrás is található amelynek víze gyógyító hatású.Itt is hallottam már csodaszámba menő történeteket,hogy egyes embereket ez a víz gyógyított meg,de erről még leírásokat nem találtam (mondjuk még nagyon nem is kerestem).Elképzelhető,hogy a témára majd még visszatérünk valamikor.

Megközelítés: Dömösről a zöld sáv jelzésen haladunk a Szentfa-kápolnáig (2 km, 35 perc, 77 m emelkedés), amely több, jelentős kirándulóútvonal találkozásánál található. Itt válik szét a Vadállókövekhez és a Prédikálószékhez vezető (piros háromszág), a Lukács-árokba vezető (sárga sáv) a Rám-szakadékhoz (zöld sáv) valamint a Szőke-forrás-völgyébe vivő (piros sáv) úttól. A Rám-szakadékon át pedig akár a Dobogókőre is feljuthatunk.A lényeg bármerre is indulunk innen tovább nem akármilyen csodák várnak ránk!

Az első találkozásunk a kis kápolnával

Jó volt itt lenni Gergővel...

A kis kápolnánál már háromszor is jártam,mindhárom alkalommal Gergővel.Kétszer a Rám-szakadék (ebből egyszer még a Dobogókő) és egyszer a Vadállókővel-Prédikálószék felé vettük az irányt.Mindhárom itteni túránk fantasztikus volt!

Ha egészségem engedi akkor szinte 100%,hogy jövök még ide.Sajna Gergővel már nem jöhetek,de vele a szívemben egészen biztosan járok még erre és ha szerencsém lesz akkor még az idén!

Három filmemben is érintettük a helyet,ebből ime az eddigi legutolsó.Ha jövök legközelebb természetesen akkor is készül majd itt film,remélhetőleg már egy jobb mínőségű,hiszen azóta a mi technikánk is fejlődött valamennyit...A filmben 2'35 körül érünk a kápolnához.