2017. március 18., szombat

Túra a Vértesben - Szárligettől-Vértessomlóig

Bár némileg szeles,de ragyogó időben már korán reggel megérkeztünk a Komárom megyei Szárligetre aktuális túránk kiindulóponjához.Városunkból könnyen elérhető tömegközlekedéssel is a település.így idei harmadik bakancslistás túránkat már reggel fél8-kor megtudtuk kezdeni.Már a vasútállomás is tetszett a településen amely felett egy átjáró biztosította az átkelést.Erről lejövet azonnal az országos kéken találtuk magunkat!Szép idő,tetszetős kis falu,remekül felfestett jelzések.Minden adva volt egy remek túrához.

A útvonal tevünk az volt,hogy Szárligetről indulva átmegyünk Csákányospusztán majd elérve a Mária-szakadékot azon is végigmegyünk.Annak végénél lesz a Körtvélyesi erdei temető amit nem hagyunk ki ,majd továbbmegyünk a Vitányvárba.Lereszkedünk a Szarvaskúthoz,majd felmegyünk a Nagy-Somlyói kilátóba.Onnan pedig le végállomásunkra Vértessomlóra.Nagyjából 18km várt ránk.

A kezdeti méterek,elöttünk a Vértes
Évek óta nem voltam Vértesi túrán,igy fogalmam sem volt róla mi fogad majd,hogyan fogad majd a hegység.Azonban nem kellett csalódnom: az első pillanattól kezdve remekül járható ,jelzéssel jól felfestett utakon mentünk.Óriási piros pont a Vértesnek!Erre nem is fecsérelek több szót,mert végig a túra során semmiféle gondunk nem volt sem az utakkal,sem a jelzésekkel.Hamarosan magunk mögött hagytuk a szép Szárligetet,a falu feletti kisebb fensíkról már gyönyörü volt a kilátás a környező hegyekre.Kereszteztük az 1-es számú főútat és már Csákányospusztán is voltunk.Itt haladva rövidesen három nagyon kedves kis kutya fogadott minket.Úgy látszik minden túrán útunkba kerül valamilyen kedves állatka,ami persze nagyon jó dolog!

Gergő és a kutyusok
Ám búcsút kellett venni tölük,mentünk tovább a hegyek ölelésében.Egy kisebb kápolna romra lettünk figyelmesek kicsivel az országos kék mellett,természetesen megnéztük,de semmi extra nem volt,néhány kő és két kereszt jelezte az egykori kápolna helyét.Egy valószinüleg iskolai tábor melett haladtunk el,majd egy turistaház közelében már a Mária-szakadék fogadott minket,egy megfelelő tájékoztatást adó táblával!

Belépés a Mária-szakadékba
Ami egyedül csalódást okozott,az az,hogy a szakadék csupán csak 500 méter hosszú lesz...lehetett volna több is.Beérve a szakadékba kiderült,hogy ez lényegében egy völgy,persze nem akármilyen völgy!Egy kisebb kanyr után kibontakozodott a szakadék,sziklás hegyoldalak és magában a völgyben is sziklák sora.Nagy kár,hogy a lenti patak kivolt száradva,gondolom időszakosan azért folyhat,klassz lehet ahogy a sziklákon vízeséseket képez... Gyönyörü volt a szakadék persze így is,rendkivül élvezetes szakasza volt ez a túrának!Nehéz szívvel is hagytuk magunk mögött és nagyon valószinű,hogy még egyszer majd visszatérünk.Ez egy olyan hely amit nem elég egyszer látni!

Út a Mária szakadékban

A szakadék sziklás alja
A szakadék aztán feljebb már szelidült és a végén ott volt az erdei temető.Meghitt hangulatú volt,a temető elött ott volt egy sír amely a felírat szerint 7 magyar katona sírja volt...ez persze nem teljesen tartozott a temetőhöz,hiszen az már az 1800-as évek lején létrejött,szegény katonák pedig 1945-ben hagyták itt világunkat,de szép volt és illett a környeztebe,elötte a fán egy vers is volt a temetőről és a katonákról!A temető azért persze elvolt kerítve és ha jól tudom mindössze 17 sír volt benne,de ez is megadta a meghittséget.Elidöztünk itt egy kicsit,az egyik fába Jézus képe volt vésve,korábban a szakadék végénél is találtunk egy fát abba meg Mária képe volt festve.
És rengeteg fába volt vésve valami,úgy látszik errefelé ez valami szokás lehet.

Jézus fába vésve a Körvélyesi temetőben

A 7 katona sírja

Körtvélyesi temető
Ez ismét olyan hely volt amit nehéz szívvel hagytunk magunk mögött.Mentünk tovább az országos kéken.Hamarosan fakitermelés folyt a közelben,igy tevezett kajaszünetünket elhalasztottuk csendesebb,nyugisabb helyekre.Szép erdőkön haladt az út,fel-le,majd kisebb emelkedő következett a temető után kb.3km.nyire ahol a kék L jelzés már a Vitányvárhoz vitt minket.Ez a jelzés a kékről ágazott ki,de közel volt a vár talán 150 méternyire.A romjaiban is gyönyörü impozáns Vitányvárba első látásra beleszerettem.Gyönyörü volt!
Na itt aztán alaposan körülnéztünk!

A pillanat amikor elöször megpillantjuk a várat

Romjaiban is gyönyörü

A romos Vitányvár
A vár a Vértes egyik ormán 382 méter magasságban található Vértessomló közelében.Feltehetőleg a Csák nemzetség egyik tagja épithette a tatárjárás után.A török a 16.században ostromolta majd elfoglalta,akitől ugyan sikerült visszafoglalni,de az megint elfoglalta..Véglegesen Pállfy Miklós szabaditotta fel 1597-ben és a következő évben felrobantotta...megakadályozva ezzel,hogy a török a közelben befészkelhesse magát.A vár régészeti feltárása,állagmegóvása napjainkban is zajlik.

Mi meg itt kajáltunk,nyugi volt nem járt erre senki ember fia.Majf egy órát eltöltöttünk itt.A vár mivel egy hegyormon volt így gyönyörü kilátást is nyújtott elsősorban észak felé.
Na ezt a helyet sem volt könnyü magunk mögött hagyni és valószinü,hogy ide még majd visszatérünk!Nagy élmény volt!

Kilátás a várból
Ereszkedés következett egy szép völgyben,több kihelyezett tábla is omlásveszélyre hívta fel a figyelmünket amely életveszéllyel járt együtt.Kicsit túlzónak éreztem ezt,felnézve a hegyoldalra véleményem szerint semmi ilyesmitől nem kellett tartani.A völgyben csak néhány métert mentünk ezután következett egy emelkedő.Itt aztán megtaláltuk a Rockenbauer emlékfát!Az ő képe is fába volt vésve,a fán pedig rengeteg jelvény volt,na meg fénykép,sapka meg sok ilyen túrázással kapcsolatos dolog!Igy mi meg mostmár elkönyvelhetjük,hogy mint Rockenbauer Pál tisztelői jártunk a sírjánál a Mecsekben,a kopjafájánál a Naszályon ahol meghalt és mostmár itt is az emlékfájánál,ahol valaha ő is elhaladt csodás filmjét forgatva...

Rockenbauer emlékfa
Ezután felérve egy fensíkra ment tovább az út,majd lereszkedtünk a Szarvaskúthoz amely egy erdei pihenő,padokkal,asztalokkal,esőbeállóval,forrással egy rendkivül kellemes helyen.Apró kellemetlenséget jelentett,hogy a forrás víze nem ívóvíz volt... Pihentünk itt is elfogyasztottuk maradék kajánkat,meglepödve konstatáltuk,hogy még dél sincs.Nagyon jól haladt a túra.Pihentünk igy legalább félórát ezen a kellemes helyen mielött elindultunk volna tovább.Egy nagyon szép völgyben találtuk magunkat majd a kék jelzés elért egy keresztezödéshez.Eljött a búcsú ideje...elkellett köszönni a kék jelzéstől amely fantasztikus helyeken vitt keresztül sok-sok élményt adva.Innentől a piros jelzésen mentünk tovább.Na erről nem mondhatom el azt amit a kékről.Bár ez is kitünöen felvolt festve de rendkivül ingerszegényes részen vitt át minket míg elértük Vértessomlót...

Szarvaskút

Csodás völgy

Az ingerszegény piroson
Vértessomlót elérve még nem mentünk be a faluba,hanem előtt lefordultunk a kilátó felé.Ki tudja miért a kilátóhoz jelzett turistaút nem vezet,viszont ki van táblázva így mindig mutatta az irányt az aktuális tábla.Ez is jó persze,de lehet valamilyen jelzés hasznosabb lehetett volna..A kilátó a piros jelzéstől nagyjából 1km-re volt,persze felkelett kapaszkodni a 330 méter magas Nagy-Somlyóra,ám megértre.Maga a kilátó ha jól tudom nem rég került felújításra,így aztán rendkivül jó állapotban volt!Reméljük mindenki vigyáz rá!A három emeletes építménynek mindegyik emeletéről már jó volt a kilátás,persze a legjobb a legfelülről volt.Csodás körpanoráma jutalmazza itt azt aki feljön ide!Dél felé ugye látjuk a Vértes vonulatát.Nyugat felé Oroszlány városa látszik és sok-sok kis apróbb település,tavak.Észak felé is települések sora,Gergő látni vélte a messzeségben Tatát is,az én szemem nem oly jó,így én nem láttam.Észak-kelet felé pedig Tatabánya vigyorgott ránk és a Gerecse.Pompás volt!

A kilátó

Kilátás Tatabánya felé

Kilátás a Vértesre
 A kilátóban is eltöltöttünk legalább félórát,majd lereszkedtünk utunk végállomására Vértessomlóra.Azt kell mondjam tetszett a település.Északi része részben dimbes-dombosnak tűnt.Ám nem törtöttünk itt sok időt,pedig lett volna látnivaló.Gergő a közeli Tatabányára akart bemenni (onnan indultunk haza) és szétnézni,mivel még soha nem járt ott.Így buszra szálltunk és befejeztük ezt az ismét nagyszerü túrát.
Nagyon klassz volt!

Túránk útvonala a Vértes északi részén