2017. március 27., hétfő

Túra a Vadasparkba és az Ól-völgy

Annak idején az első mecseki túra is erre vezetett,persze akkor a Vadaspark még gondolatban sem létezett.Szászvárról indultunk Sándorral a Bányatelep érintésével az Ól-völgy feletti úton jutottunk el a Kunyhóig.A Nyárádi kunyhóig.Aztán az évek,évtizedek alatt ez az útvonal alap lett.A faluból szinte mindig erre jutottunk fel a házig.Néha volt csak más útvonal,ha pl.kocsival járhatóak voltak a hegyi útak,akkor Kárász felöl feltudtunk jönni autóval is.A Vadaspark a Szászvári Bányatelepen létesült meg,nem is tudom már mikor...talán a kétezres évek elején.Nem nagy karriert futott be,pár évet csak,aztán tudomásom szerint meg is szűnt.Így szerencsére egy Nyárádi kunyhós nyaralásunkkor sikerült még belebotlanunk.

Én meg Sándor a kunyhó teraszán
A Vadasparkig vezető túra a Nyárádi kunyhótól megtehető túrák legkönnyebbike.
Mindössze kb. három kilométeres szakasz,végig lefele irányba haladva.
A piros+ jelzés vezet le és ugye ez vezet tovább Szászvárra.Ezen szoktunk feljönni.Most viszont lefelé menet volt az irány.Mivel túl közel volt a célpont ezért úgy határoztunk,hogy a vadaspark után majd lemegyünk a faluba ahol egy étterembe majd megebédelünk.Az autót elözőleg a Bányatelepen parkoltuk le,ezt mindig így szoktuk amikor olyanok a hegyi utak állapota,hogy oda nem lehet autóval felmenni.Innen aszfaltozott út vezet le tovább ami maga a piros+ jelzés is.Na az itteni parkolásnak késöbb még szerepe lesz.
Elindultunk hát a kunyhótól lefelé ha jól emlékszem ezuttal is hatan.

Alattunk az Ól-völgy
A piros+ jelzés a Nyárádi kunyhótól lefelé rögtön beér egy varázslatosan szép erdőbe és egy kicsivel odébb máris az Ól-völgy felett találjuk magunkat.Gyönyörü szakasza ez az útnak mindig élveztem az erre járást.Vannak helyek,ahol mindössze kb. 40centi széles az út felettünk a meredek domb,alattunk az Ól-völgy mélysége.Az Ól-völgybe amúgy semmi sincs,mégis valahogy elképesztően gyönyörü ez a völgynek nevezett mély árok ami nagyjából 1,5 - 2 km hosszúságú lehet a szászvári Bányatelep feletti nyugdijasok álltal használt kulcsosháztól vezet ide be a sűrű erdő közepébe ahol aztán eggyé válik vele.Az út ezen a gyönyörü szakaszon kb.2km hosszú.

A szászvári nyugdijasok kulcsosháza az Ól-völgyben
Kiérve a szép erdei szakaszból még mindig szép helyen haladunk lefelé,magában már az Ól-völgyben,hamarosan feltünik a nyugdijasok kulcsosháza majd innen nem messze már beérünk az egykori Bányatelepre ami mára már teljesen pusztulóban van.Ennek ellenére rajtam mindig valami kellemes érzés lesz úrrá bármikor is járok erre.Talán tudat alatt is eszembe ötlik a Sándorral megtett túrák amelyek nagy része elvezetett itt.

Ballagnak a srácok lefelé
A Bányatelepen több egykori üzem féle maradványai mellett haladunk el és van itt egy nagyobb két emeletes ház is.Ma már szellemház.Egykor ez volt a bánya főépülete,itt voltak az öltözök is,és még én is emlékszem azokra az időkre amikor buszjárat közlekedett ide ki,amely a bányászokat szállította dolgozni illetve haza.Na ezzel az épülettel szemben létesült meg a Szászvári Vadaspark.Hát gondoltuk megnézzük.Aztán a belépésnél voltak gondjaink...ugyanis a belépőt itt nem lehetett megvásárolni,ahhoz lekellett menni a faluba és a helyi strandnál lehet ezeket megvásárolni... mondtuk a karakternek,hogy fizetünk akár többet is,csak engedjen be,de nem állt kötélnek.Na itt került képbe a jó helyen leparkolt autó.Egyikünk fogta magát beleült és lement vele a még kb.3km-re lévő strandhoz.Mi többiek addig a park bejáratánál várakoztunk.Mindenesetre pompás ötlet volt ez,az innen három kilométerre történő jegyvásárlás akárki is találta ki...

A Vadaspark belépöjét a 3km-re lévő strandnál lehetett megvásárolni
Végül aztán hamar visszaért az autó így már semmi akadálya nem volt,hogy bemenjünk a Vadasparkba.A legszebb az volt,hogy sok mindent láttunk csak éppen vadakat nem.Viszont voltak háziállatok nem is kevés,mindenféle baromfi meg disznók.Mondjuk szerettem volna őzeket,szarvasokat is látni.A parkban voltak jól kialakitott hát nem is tudom minek nevezzem,a vadászles nem a megfelelö szó,inkább kilátók,ahonnan elvileg megfigyelhettük volna a vadakat,de ezuttal nem jártak erre.Ettől függetlenül remekül éreztük magunkat.

Élet a vadasparkban

A park egyik lakója

Azok a bizonyos kilátók a parkban,innen lehet lesni a vadakat
A Vadaspark után elindultunk lefelé a faluba mégpedig a leparkolt autóval.Belegyömöszöltük magunkat hatan.A többiek már éhesek voltak,gyalog még 1 óra lett volna az étterem,így persze nem volt 10 perc sem.Emlékeztem,hogy a helyi Vadrózsában jól főznek,igy ide vezetett az utunk.Most sem csalódtunk kellemesen megebédeltünk az étterem emeletén.Mondjuk az már nincs meg mit ettem,de emlékeztem,hogy itt fenomenálisan finom a babgulyás,így alighanem azt ehettem.
Elvoltunk itt vagy két órát biztosan.

Start ebédelni

Ebédre várva
Az ebéd után pedig bedobtunk egy fagyit az egyik cukrászdában,majd a buszmegállónál meghallgattuk a bányászhimnuszt amit a helyi templom játszik le ha nem is minden órában,de bizonyos időközönként.Épp kifogtuk.Fenomenális volt!
Ezután más már nem maradt,beültünk az autóba és visszamentünk a Bányatelepig.Újra ott hagytuk a kocsit (soha nem volt semmi baj ebből) és gyalog tettük meg innen a visszaútat a kunyhóig.Teli hassal felfelé a piros+ - on az Ól-völgynél,amerre jöttünk.Végül aztán visszaértünk a Nyárádi kunyhóba,ahol a nap hátralévő részében kártyáztunk,pingpongoztunk,ittunk,majd este szalonnát sütöttünk.
Ez is egy remek nap volt az itteni sok-sok közül.

Lobog a tábortűz,sül a szalonna
Mint írtam ez volt a létező legkönnyebb túra ami a kunyhótól tehető.Úgy is az lett volna ha a faluig gyalog megyünk,de igy mindössze 3km-et mentünk le,majd vissza is 3-at.Senki nem fáradt el.Ezt a Szászvár - Nyárádi kunyhó szakaszt elég sokszor megtettem életem során amúgy.Most egy idő óta nem jártam erre,de remélem még visszavezet majd a jóisten erre is...

A túra útvonala,szagatottal az autóval megtett rész