2023. december 31., vasárnap

Az elszegényedés felé haladva - Éves összefoglaló

Elérkezett az év utolsó napja és mint mindig ilyenkor jöhet az éves összefoglaló.Ez volt a Gergő utáni éra ötödik évada.Természetesen egyetlen fiam,a legjobb barátom és örök túratársam az idén is nagyon hiányzott nekem,de nem telt el úgy túra,hogy ne gondoltam volna rá.Sokszor eszembe jutott,hogy ő most vajon mitcsinálna,hogyan oldaná meg az adott szitut.De sajnos Gergő már nem lehet itt velem,talán a lelke igen és kisér tovább útjaimon.A 2023-as év 2014 óta a leggyengébb év volt túrázásilag,de szinte mindenhogyan.Ilyen kevés túránk utoljára valóban 2014-ben volt csak,de akkor sem azért mert nem tellett rá,hanem mert akkor még nem merültünk olyan fokon bele a dolgokba mint manapság.Idei évünket viszont sokszor meghatározta a pénztelenség,egyre jobban sódrottunk mi is már az elszegényedés felé.

Talán az év legjobb képe,az utolsó túrán készült

Évtizedek óta nem látott infláció köszöntött az országra,de sokkal inkább a vezető politikai erő korrupciója,embertelensége vitte az elszegényedés felé már a középréteg egy részét is.Mi is megéreztük ezt.Nagyon nagy és egyre nagyobb problémákat okozott,hogy a munkahelyünkön már második éve maradt el a béremelés a plussz juttatások pedig rendre saját zsebekben kötöttek ki a munkáltató részéről.Minket egy munkaerő kölcsönző foglalkoztatott a régi munkahelyünkön.Novemberre derültek ki a dolgok,hogy mi pénzt lenyúltak a dolgozóktól.Ekkor vett át minket az anyacég és adott egyből némi béremelést.De ekkor már annyiban késő volt,hogy az évünk és terveink egy része mehetett a levesbe.Ennek ellenére azért akadtak valóra vált tervek is az év során.Az elszegényedés elkerülése érdekében elkellett adni azt a telefonom amivel a jó minőségű túrafilmjeim készültek.Ez mentett meg a végső összeomlástól.Szereztük ugyan másik kamerát,de stabilizátor híján jelentős minőségi romlást következett be a videóinknál.Ez pedig személy szerint igen csak kezdte elvenni a kedvem mindentől.

Baján Kagán sírjánál egy vidám túrán

Akadtak azért kifejezetten jó hónapjaink mint pl. a március a szeptember vagy a december,de akadtak olyan is amikor egyre inkább úgy tűnt vége mindennek.Főleg a január,az április második és a május első fele,a július és a november kifejezetten embertpróbáló volt.Nem csak én szenvedtem,de Zolika is került párszor krizis helyzetbe.Az év nem indult rosszul a Baján Kagán sírjához egy igen vidám és kellemes túrát tettünk.De aztán rottyon lett a január,de itt még nem is annyira a pénz inkább az időjárás miatt.A február úgy ahogy jó volt.Egy tervünket sikerült ekkor megvalósítani és eljutottunk végre a Tési szélmalmokhoz.Ez is nagyon jó túra volt.Ekkor még lenyomtunk egy helyi teljesítménytúrát ami szintén kifejezetten jó volt.Márciusba a Szekszárdi-dombságba mentünk vissza a Sötét-völgybe és a Bati kereszt kilátóhoz.Ez is szuper túra volt.Újabb teljesítménytúra következett,most Dunavecsén,ez viszont nem volt valami kellemes,elég fos időnk volt.Rá pár napra a Somogyi-dombság okozott kellemes meglepetést az év egyik legjobb túráján.

A Tési szélmalmoknál

Áprilisban hagytuk túratársainkat kibontakozni.Viki és Tomi terve nyomán a Gerecsébe mentünk,nem volt rossz túra ez sem.Engem tavasszal közben meg egy egyre erősebb lábfájás kezdett kínozni.Érszűkületre gyanakodtunk,igy vagy úgy sikerült aztán valamennyire kilábalni ebből,de főleg a Somogyi-dombsági túrán nagyon szenvedtem ez miatt.Áprilisban is akadt egy teljesítménytúránk ezúttal Dunaföldváron.Viszont ez idő tájt kerültünk először az évben igazán nehéz helyzetbe.Mivel a túrázásokat folytatni akartuk,így helyi vagy közvetlen környékbeli túrákkal erősítettünk.Ezek egyike volt a május elsejei helyi Újvárosi túra amely egész klasszra sikeredett.Móni túrái következtek.A súlyos betegségből felépülgetve bevállalt két kisebb túrát.Az elsőn a Rácamási-szigeten egy kisebb kört mentünk.A másodikon meg betartva ígértemet Gergő emléktúráját pótoltuk be,igaz annak csak a felét.De ez is dicséretes volt Mónitól.Sajnos,hogy több nem követte az évben.Jövőre mindenképp össze kell magát kapnia ha tovább akar gyógyulgatni.

Móni trappol az emléktúrán

Május végén ha nehezen is,de újabb tervet sikerült megvalósítani.A Balaton-felvidékre a Halápra jutottunk el.Ez elsősorban Zolika terve volt,de persze nekem sem volt ellenemre.Jól sikerült túra volt ez is,gyönyörű tájakon.Sajnos az én két nagy tervemet idén nem sikerült összehozni,sem a Somoskői,sem a Jakab-hegyi túra nem valósult meg.Június végén azonban szintén összejött egy régi terv.A Mátrában a Kékestetőt sikerült megmászni.Alighanem ez volt az év túrája a sok látnivalóval és a kellemes környezettel na és a jó hangulattal.Júliusban csupán a szomszédos Szőlőhegyre tudtuk túrázni.Visszaakartam menni az egykori telkünkhöz és a volt laktanyámhoz.Jó túra volt némi hiányérzetekkel.A július ezekután katasztrófális volt.Mondjuk érdekes,mert majd minden évben ez a leggyengébb hónapunk.Azért még sikerült eljutnunk az idei WTA-ra a Római teniszakadémiára is,de ez anyagilag aztán rendesen földhöz vágott minket.Az augusztus csak egy kicsivel volt jobb.Egy Balaton parti túra keretein belül Siófokról Balatonakarattyáig trappoltunk.

A Kozmáry kilátónál a Mátrában

Alighanem a szeptember volt az év legjobb hónapja.Három túra is összejött.Újabb terv vált valóra a Csobánc megmászásával.Ez is egy akár év legjobbja túra volt.Leírhatatlan szép tájakon jártunk kellemes nyár végi időben.Ezt követően Rebeka legendája ejtett rabul amire teljesen véletlen leltem rá.El is mentünk megnézni a sírját Enyingre,majd innen kitúráztunk a Balatonhoz,ez is szuper egy túra volt.Hónap végén pedig Regős Bendegúz halálának tízedik évfordulója alkalmából csináltunk egy Bendegúz emléktúrát az Indul a bakterház forgatási helyszínére Csabonyba.Sajnos a film alapjául szolgáló házikó épp az összedőlés küszöbén volt.Legközelebb ha erre járunk már aligha lesz meg.A túra a 25km-vel az év leghosszabb túrája volt.

A fantasztikus Csobánc

Októberben a Hegyestűre tértem vissza.Nem volt tervben,de Zolika még nem járt itt és nagyon szeretett volna elmenni,hát összehoztuk.Engemet az útközbeni balaton felvidéki falvak ejtettek rabul,Zolikát maga a Hegyestű.Kapolcs,Balatonhenye és Monoszló is rendkivüli szépségű volt.Jó túra volt,október lévén a lehető legjobb túraidőben.Októberben még Gergő emléktúráját ejtettük meg,de másképp mint eddig.Ellenkező irányból jöttünk Perkátáról és nem Nagyvenyimen fejeztük be,hanem eljöttünk egészen Dunaújvárosig.Így ez is meglehetősen hosszú túra volt.A novembert lehúzhatjuk a wc-n.A túrázásokra talán legalkalmasabb hónapban egy túrára sem tudtunk elmenni...

A Hegyestű

A december viszont jól alakult,bár a tél első túráján minden idők legnagyobb eltévedését hoztuk össze a parányi Velencei-hegységben ráadásul.Mindegy,így is jó buli volt.Hosszú idő után amúgy ezen a túrán volt először hó és igazán hideg.Karácsony előtt pedig hatalmas szélben a Budai-hegységben tértem vissza a Kőhegyre és a Sorrento sziklákhoz.Ez is jó túra volt.Az év utolsó túráján pedig a Bakonyba mentünk és a Burok-völgyet jártuk végig.A 80%-ban járhatatlan több mint 10km-es völgy igazi kihívás lehet mindenki számára.Fura,hogy egy völgyes túra hozta az év legnehezebb túrája címet.Ennyi volt tehát az év krónikája dióhéjban.Minden egyes eseményről részletes beszámoló van a blogban!Ez utóbbi három túra előtt történt amúgy az,hogy elkellett adni a jó kamerát,így az utolsó három film minősége hagy némi kivánnivalót maga után...

Megpróbáltatások a Burok-völgyben

Meccstúrák idén a wta-s buli kivételével nem voltak,mivel csapatunk olyan reménytelen helyzetbe került,hogy nem volt érdemes belevágni ilyesmikbe,hisz látható rendes túrákra is nehezen jutottunk el.A teljesség igénye nélkül néhány idei csoda amiben ebben az évben részünk volt: a Baján Kagán sír,Bátorkő vára és a Tési szélmalmok.A hóvirágos Szent Mihály erdő Kulcsnál,a Sötét-völgy,a Somogyi dombság,a gerecsei barlangok,a magyar Stonhenge a Halápon és a kilátás a nagy ötösre a Balaton-felvidék tanúhegyeire.Az ország legmagasabb pontja a Kékesen,a Csobánc csodája.Rebeka sírja és a balatonvilágosi magaspart.A Hegyestű,a Kőhegy és a Sorrento sziklák valamint a Burok-völgy.

A nagy ötös

Na akkor a statisztikák.

Idén 23 túránk volt.Ez a legkevesebb 2014 óta.

Mentünk 344,1 km-t amely szintén a legkevesebb nyolc év óta!

A leghosszabb túránk a szeptember végi Bendegúz emléktúra volt a maga 25 kilométerével,a legrövidebb májusban Mónival a Rácalmási-szigeti 4 kilométer.

Legmagasabban idén a Kékestetői Tv-toronyban voltunk 1014+45 méteren.Ennél ebben az országban nem is lehet már magasabbra menni!

Hat hegységben voltunk (amennyiben a Balaton-felvidéket és a Bakonyt külön vesszük,ha nem akkor csak ötben).Két dombságban,voltunk ahogy szoktunk a Mezőföldön,az Alföldön és egy szigeten.Az év települése Balatonhenye volt!A legjobb hónap pedig a szeptember.Hét kilátó jutott erre az évre és két vár,valamint két szélmalom is!

Az összes 23 túrán természetesen ott voltam én.Zolika 21 alkalommal volt velem.Velünk tartott 4 alkalommal Viki,háromszor Tomika.Móni kétszer jött el.Manó pedig idén egy túrára tartott minket érdemesnek.

Az idei év három dobogós túrája:

1.Mátrai túra (Mátrafüred - Kékestető) június végén.

2.Rebeka nyomában túra (Enying - Balatonaliga) szeptember közepén

3.Baján Kagán sírja (Kunszentmiklós - Kunbábony) január elején.

Persze mind jó volt és ha holnap írnék róla már lehet másképp gondolnám,hiszen nagyon jó volt a csobánci túra is,a halápi,a gerecsei vagy a tési szélmalmos,de a somogyi dombságos vagy éppen a bati keresztes túra is.Stb.

A  Kőhegy,jó volt újra viszontlátni

Ez volt tehát az idei év amely talán az egyik legnehezebb volt túrázásilag a történelemben.Természetesen amig erőnk és lehetőségeink engedik folytatjuk.Sajnos csak Gergő nélkül tudok már menni és ennél nagyobb fájdalmam nincs is.De folytatjuk mert ő is ezt akarná.Pokoli nehéz lesz a folytatás is,első körös feladatunk,hogy egy használható kamerát szerezzünk.Még nem tudom hogyan,mert lehetségünk most nem nagyon van rá.

A holnap terveiről,pedig majd holnap.

És ahogy szokás az év legjobb túrájának filmjével búcsozom idénre: