2020. január 4., szombat

Balincai-kút

Idén is folytatom azt a sorozatot amely a Mecsek forrásait mutatja be.A hegységben hozzávetőlegesen kétszáz forrás is található!A mai részben azt a forrást mutatom be amelynél elöször jártam a túrázásaim négy évtizede alatt.Tehát a Balincai-kút volt az első olyan Mecseki forrás amelynek vízéből ittam.A forrásnál számtalanszor jártam az elmúlt negyven évben,nagyon sokat Sándorral és Gergővel is eljutottam ide.Legutóbb tavaly szeptemberben jártunk itt Mónival és Zolival.
A képek erről a túráról valóak.Sajnos ekkor a forrás nem adott vízet és nem is emlékszem mikor volt olyan amikor vízet tudtunk nyerni a Balincai-kútból,meglehet,hogy még az elöző évezredben volt ilyen esetünk...

A Balinca-kút volt az első olyan mecseki forrás amellyel "találkoztam"
A Vörösfenyő kulcsosháztól induló, Szászvár felé lefutó völgy kezdetében, a völgytalp alján található foglalt forrás, a sárga kör jelzésű turistaút mellett. Két "óriási" bükkfánál találjuk.

Homokkőből összerakott foglalás, vaslemezen felirattal, és egy vascsövön folyik a víz.
Vízhozama 0–30 liter/perc között váltakozik, de tartósan csak 5 liter/perc körüli vízmennyiséget szolgáltat, olykor elapadhat.
A Vörösfenyő kulcsosház és a Nyárádi kunyhó vízellátását biztosítja.

Ismertségünk már közel negyven éves...

 A forrás környékét Balinca néven említi a BMFN (Baranya Megye Földrajzi Nevei) összefoglaló mű, innen kaphatta nevét.Ugyanitt még Balincai-forrásként is szóba kerül.

- "Balincától indul a Bakók-vőgye vagy más néven a siralom-vőgye."

Balinca jelentése lehet még a siralom (fővesztés) helye.

- Reuter Camillo szerint balinca = mocsaras, nedves, "taknyos" vidéket jelent, ahol a víz megállt, szétterült.


A forrást ugyan 2002-ben felújították,de mint említettem én vízet adni talán a múlt században láttam utoljára - sajnos.


Jó lenne még inni a vízéből!

Elöször emlékezetem szerint Sándorral jártam itt 1982 húsvétján,aztán rendszeresen lejártunk ide,hiszen ez a forrás adta a vízet a Nyárádi kunyhónak sok éven át.
A kétezres évekre a közelében létrehozták a Kata-forrást is (vele majd a jövőben fogalalkozunk) amely az egyre többet elapadó Balincai-kút szerepét kívánta átvenni,hisz ellentétben ezzel a forással a Kata-forrás azóta is mindig folyik!
Ettől függetlenül ez a forrás a szívemben van,hisz sok élmény és emlék fűz ide,hiszen életem jelentősebb szereplőivel is eljutottam ide.

A források elhelyezkedése a Balincai erdőben

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése