2019. június 19., szerda

Bikás park legendái

Elég sok baj ért az elmúlt kilenc hónapban és az elmúlt egy hétben is.Olyannyira,hogy kissé ki is készültem.Így kapva kaptam az alkalmon,egy ismerösömnek kellett segíteni Budapesten,míg ahogy mentem hozzá útbaesett a Bikás park.
A park ahová szintén édes emlékek fűznek,hiszen nem is olyan régen Gergővel jártam itt.Ezeken a nehéz napokon szívemet melengették ezek az édes emlékek.Körbe sétáltam hát a parkban mielőtt még az ismerösömmel találkoztam volna.Úgy döntöttem írok majd ma este a parkról.Így hát itt vagyok,ám ahogy a parkról kutattam infók után érdekes dolgokra leltem rá.A parknak is megvannak a maga legendái!

Vajon mi lehet ez a különös építmény?Hát metróállomás!
A Bikás park a XI. kerület egyik legnagyobb panelrengetegének üdítő színfoltja. A szabadidőparkban van játszótér, sportpálya, kutyafuttató, sőt már egy tó is. Ám a legkülönlegesebb része mégis maga a domb, amelynek létrejöttéről városi legenda kering.

A történet szerint a Bikás park területén a lakótelep építésekor egy teherautó annyira megsüllyedt a sárban, hogy nem tudták kihúzni. Végül otthagyták, sőt ráhordtak mindenféle építési törmeléket, sittet, ez lett az építkezés hulladéklerakó helye. Végül egyszerűbbnek találták, ha befedik földdel, így alakult ki a 8 méter magas szánkózódomb.

A különös domb

Csúcsán a bikákkal
Ahogyan az a városi legendáknál lenni szokott,a legenda terjedt szájról szájra az újbudaiak között, míg 2013-ban az internet is felkapta. A városvezetés ekkor kezdett el foglalkozni a szabadidőpark fejlesztésével, és ekkor írt a legendáról a városrész hivatalos honlapja is. A különös történetet több oldal és egy  publicista is átvette, ám mivel az Újbuda.hu sem jelölte meg az információ forrását, a Bikás domb legendájának eredete továbbra is bizonytalan.

A Bikás domb 1974-ben épült, a Kelenföldön lévő lakóteleppel párhuzamosan. A fejükön égitesteket viselő bikák csak később, 1981-ben került a domb tetejére. Kiss István alkotása (hivatalos nevén: Monda) a népmesékre jellemző hármas alakzatot, az égi és földi valóság képzeletbeli összekapcsolódását jelképezi. Persze a környéken élőknek egész mást is jelentenek: a gyerekeknek mászókát, a fiataloknak alkalmas helyet a csókolózásra és sörözésre. Ám azt kevesen tudják, mire épülhetett a kedvenc találkozóhelyük.

A bikák
Nem a domb keletkezése az egyetlen rejtély a szobor körül. "A szoborcsoport becsületes címe: Monda. Kiss István szobrászművész alkotása. A szoborcsoport három szürkemarhát ábrázol. Eredetileg a három marha szarvai közt a nap, hold és a csillagok is helyet kaptak, de ezek az idők folyamán, letörtek, eltűntek, így ezeket többszöri pótlás után már nem láthatjuk" írja a Városi szobrok. Máig nem tudni kik vitték el és miért a magyar mondákból ismert jelképeket..

Hivatalos cáfolatot nem találtak. Csupán a Köztérkép.hu a Monda a szobrokkal foglalkozó oldalán kérdőjelezik meg a legendát. Szerintük ugyanis az akkori panelépítések idején több más lakótelep mellett is készült szánkózódomb. Azonban hozzáteszik az is, hogy az akkori építkezések nem épp a környezettudatosságukról voltak híresek, így nem kizárt, hogy tényleg törmelék van a domb alatt.

Gergő a különös dombnál
A 4-es metró megépülése óta sokat változott a Bikás. Ma már futópálya öleli körbe, sportpályák és extrém sportolási lehetőségek várnak benneteket, van több játszótér és kutyafuttató, egy mesterségesen kialakított tó partján is megpihenhettek. Szerencsére maradtak a bikák és a népszerű szánkózóhely is, a fejlesztések békén hagyták a dombot, így viszont máig sem tudhatjuk biztosan, mi is van a Bikás domb alatt.

Tavacska a parkban
A legenda érdekes és eddig nem is hallottam róla.Nekünk azonban nem ez miatt maradt emlékezetes hely a Bikás park.Nekem elsősorban a Gergővel való itt tartózkodásom végett kedves ez a park.Ha erre járok mindig bejövük,mint tettem azt ma is.
Tudom,hogy a fiam itt is jól érezte magát akkor velem,hiszen egy pompás napja volt az is az életünknek.Igazából a park előterében lévő Grosics szobor miatt jöttünk mi ide akkor,azt szerettük volna látni.Ez valóra is vált.
A Bikás park - Gergő parkja.

Gergő Grosiccsal Dpase sállal a nyakában...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése