2024. augusztus 31., szombat

Felemás érzések - Nyári összefoglaló

Elérkezett a nyár utolsó napja,legalábbi túrázásilag az utolsó,mert ha jól tudom,igazából szeptember 21.a nyár utolsó napja.Ideje összefoglalni a dolgokat,ahogyan azt minden évszak végén megteszem.Hát mit is mondhatnék?Nagyjából hat túrát/bulit terveztünk be a nyárra.Ez így vagy úgy,de összejött,mondjuk elég érdekesen,de erről nem soká majd részletesen.Ugyanakkor ahogy álltalában mindig (kivéve 2021 és talán 2016)most is a nyár volt a leggyengébb.Hol is kezdjem?Most sem dúskáltunk az anyagiakban,ez nagyban befolyásolta értelemszerűen az egész nyarat.Pedig reménykedtünk,mivel a cégünk igazgatója behintette az első negyedév végi prémiumkor,hogy ezentúl minden negyedév végén lesz egy kis plusz lové,mert ugye béremelés az már több mint három éve nincs...Természetesen ebből nem lett semmi,így mondhatni egyik napról a másikra éltünk és ez nem kevés problámát okozott idén nyáron sem..Szerencsére bevezették a megye és országos napijegyeket amelyek jelentősen csökkentették az utazási költségeket,így pár helyre eltudtunk azért menni.Nyár elején a terveknél beharangoztam,hogy egy régi barátunk Judit velünk tart majd egy-egy túrára és neki kocsija is van,így nagyobb lehetőségek nyílhatnak majd meg.Három ilyen autós túra volt betervezve,persze én tudtam,hogy ez úgysem sikerül.gondoltam az is jó lesz ha egy majd összejön.Hát egy összejött azért.Továbbá,hogy meglegyen a tervezett hat túra ahhoz kellett egy meccstúra is és az,hogy egy túrát két részletben csináljunk meg.Na menjünk sorjában.

A Tündérkertben nyár elején

Télen fedeztem fel a nagykarácsonyi Tündérkertet.Mivel ez nincs túl messze,ide adta magát a lehetőség,hogy összehozzunk egy túrát.De valahonnan máshonnan akartunk Nagykarácsonyba túrázni,mivel a Mezőfalváról ide vezető túra már a könyökünkön jött ki,Daruhegy környéke meg nem annyira látványos.Végül Előszállás mellett döntöttünk,hogy onnan túrázunk el ide.tehát dél felöl közelítjük meg Nagykarácsonyt.A nyár eleji túra remekül sikerült,hiszen nem várt,nem remélt szép tájak köszöntek szembe és a Tündérkert is igazán kellemes volt.Ami viszont hátulütője volt a dolognak,hogy három elhullott állat tetemét is láttuk.Eddig egész túrázási történetemben nem láttam három döglött állatot,most hármat is.A legmegdöbbentőbb az út mellett a hátán feküdt lábait az égre meresztő szarvasmarha teteme volt,de a mocsárba szorult őz sem volt egy felemelő látvány.Szűrreállisnak tűnt,hogy ez éppen egy tündérkertbe vezető tűrán történt meg.De mondom jó volt,a Tündérkert szép volt és a buli végén jót ettünk és söröztünk is.

Nem tudhattuk,de ahogy haladtunk előre a nyárban egyre nyílvánvalóbbá vált,hogy ez minden idők legforróbb,legfülledtebb nyara.És én meg azt vettem észre magamon,hogy ilyen fokú és fülledtségű melegben már nem bírom a túrákat.Ez meg is mutatkozott a nyáron párszor.Június végén folytattuk a balatoni kéket a harmadik szakasszal amely Balatonalmádiból vezetett Csopakra,kilátókat érintve.Az egész nyár addigi legmelegebb napján vágtunk neki a bulinak és ez nem sok jót ígért.Már Balatonalmádiból is nehezen jöttünk ki,de valahogy megmásztuk az Óvári messzelátóhoz és a Csere-hegyi kilátóhoz vezető hegyeket.A Csere-hegyen már félmeztelenre vetkőzve pihentem félórát a hűsben mert annyira meleg volt.Innen lementünk Alsóörsre és mivel a meleg itatta magát,a pecsételőhelynél lévő kocsmában alaposan be is söröztünk.Hát ezt nem kellett volna...Félig részegen még megmásztuk az alsóörsi kilátót,de innen pokollá változott a túra..Iszonyatos elviselhetetlen meleg lett és hiába ha felfelé már nem is nagyon kellett menni,a trappolás elviselhetetlen volt és a vízkészlet is kifogyóban volt.Palóznaknál ugyan találtunk csapot,de mondtam Zolikának,hogy a Csákány-hegyi kilátót most kihagyjuk,mert kitikkasztott a meleg..így lementünk Csopakra ahol kajáltunk ugyan,de a Balatonhoz sehol sem lehetett odaférni a strand és a magánterületek miatt...

Kilátás az alsóörsi kilátóból

Következett a tenisz a WTA buli amelyre minden júliusban elmegyünk.Ilyenkor rendezik a Hungarian Ladies Opent.Két napra is elszerettünk volna jönni,de ezt az anyagi lehetőségeink nem tették lehetővé...Itt is iszonyatos hőség volt,nem is tudom a játékosok hogyan tudták elviselni.Ettől függetlenül nem volt rossz buli ez sem.A Csillaghegyi hév megállónál lévő vendéglőben,kellemes klimában kávéztunk,majd onnan mentünk a stadionhoz.Ott szerencsére találtunk jó helyet ahol nem ért annyira a nap.A meccsek jók voltak és szünetben eltudtunk menni egy jó halászléra a Római partra.Mondom egész jó volt ez most is.Hiányérzet azért maradt bennünk,mert nem tudtunk két napra jönni.

Zajlik a tenisztorna nyár közepén

Következett az a túra amire végre Judit is eljött.Így sikerült összehozni egy somoskői visszatérést.Bár az éves tervekben ez nem volt benne,de ugye mindig történhet olyasmi ami felülírja a terveket.Most az,hogy Judit eljött és autóval tudtunk így elmenni.Rám bízták a megtervezést.Én meg akkor összekötöttem a kellemest a hasznossal.Megszerveztem úgy a napot,hogy a régóta tervezett kishartyányi kőlyukhoz is eltudjunk menni.Onnan Somoskőre ahol egy 8-10 kilométeres kört is mentünk,majd hazafelé a Boszrokánykőt és a Salgó várat sem hagytuk ki.Nagyon remek nap volt,talán a nyár legjobb bulija.Judit nagyon jól vezetett így hamar odaértünk és sikerült mindent megnézni és úgy csinálni ahogy azt terveztem is.Számomra csak a kőlyuk volt új,de így is jó volt visszatérni az ismert helyekre.Zolinak meg Juditnak tetszettek ezek a helyek,ők most voltak itt első alkalommal.

Bár kedvelem Juditot,de nem elsősorban vele szerettem volna ide visszatérni...

Augusztus közepén folytattuk a balatoni kéket a negyedik szakasszal.Nagyon figyeltünk rá,hogy most ne igyunk be előre vagy túra közben.Ám most meg a nyár legfülledtebb napját sikerült kifogni... Csopakról szándékoztunk Balatonfüredre menni az elmaradt Csákány-hegyet és a Kolsoka-völgyet is érintve.Nem indult rosszul a dolog.Aztán a Csákány-hegyre felfelé menet olyan fokú páratartalommal találtuk magunkat szembe,hogy csak kapkodtuk a levegőt Zolikával.Innen aztán még rendben folytatódott a túra,de elviselhetetlen volt újfent a hőség és a fülledtség.A Péter-hegy megmászása számomra már renkivüli nehézséget okozott,pedig nem volt egy nehéz terep.Zoli bírta.Leérve a Péter-hegyről a Koloska-völgy bejáratánál találtuk magunkat,aztán itt leblokkoltam...alig kaptam levegőt és mondtam Zolikának akkor ez most ennyi volt,nem tudok tovább menni.Félóra múlva tudtam felállni és lementünk Balatonarácson át a füredi partra ahol ettünk és ittunk.A félbehagyott túra pedig nem kicsit idegesített mert ilyen korábban sosem történt még velem.Egyre nyilvánvalóbbá vált,hogy a hőséget nem bírom...

Zoli bohóckodik a Csákány-hegyi kilátóban

Négy nappal később visszatértünk folytatni a túrát onnan ahol félbeszakadt.Hat-hét fokkal hűvösebb volt és elmúlt a fülledtség.Mondhatni ennek az elviselhetetlen meleg nyárnak a legkellemesebb napja volt.Így a túra maradék részét gond nélkül megcsináltuk.Érintettük a Koloska-völgyet,a Koloska sziklákat és a Jókai kilátót is.Majd szintén a balatonfüredi parton fejeztük be a bulit,ahol most is jót ettünk is ittunk.Így esett meg az a csúfság ,hogy a balatoni kéknek ezt a nem túl hosszú szakaszát két részletben csináltuk meg.Ez volt a nyár záró túrája.

A Koloska szikláknál
Így jött össze tehát a nyáron a hat tervezett túra,amellyel így persze nem lehetek elégedett.Zavar a pénztelenség és zavar,hogy már ennyire nem bírom a hőséget.Hozzáteszem a két túrán amikor nem bírtam bizony már extrém hőség és fülledtség volt! Ahogy szinte minden évben várhatóan most is a nyár volt a leggyengébb.Most jön majd az ősz ami a túrázásoknak leginkább kedvező évszak.Feltéve ha normális ősz lesz,mert szeptember első napjaira is mondja a 35-38 fokokat...Az őszi tervekről következő bejegyzésemben lesz szó!

A nyár hat túráján mindig velem volt Zolika és egy alkalommal Judit csatlakozott hozzánk.