2024. július 9., kedd

Ikonikus helyek (1.) - Bátorkő

 Új sorozatot inditok!Túrázásaink történetének legikonikusabb helyeit veszem sorba,mindenféle logikai sorrend nélkül,ami éppen eszembe jut.Nem magát a helyet mutatom be,hanem az itt megélt élmények,kalandok szemszögéből elevenedik fel maga a hely.A számomra,számunkra így vagy úgy kedves emlékű,vagy bármilyen okból fontossá váló helyek kerülnek ide be.Helyek amik valamiért kedvesebbek,fontosabbak,emlékezetesebbek mint az átlag.Az első ilyen hely a Várpalota közelében a Bakony erdeiben megbúvó romtorony:Bátorkő.

Bátorkő az első találkozáskor
Nem is emlékszem pontosan mikor találkoztam először Bátorkő nevével.Ahogy visszatudok emlékezni az online turistatérképet böngésztem új túrákat tervezgettem amikor feltünk Várpalotától északra a Bátorkő neve.Valamiért már akkor szimpatikus volt és elkezdtem utána járni elolvasni és megnézni a rommal kapcsolatos dolgokat.Aztán már éreztem,hogy a hely hív magához és én már tudtam,hogy ide rövidesen eljövünk.Így is lett.2018 nyarán esett meg az első találkozás.Azon a túrán Várpalotától tartottunk Eplénybe,tán napra pontosan hat éve (e sorok írásakor).Gergő és Mónika Bernadet tartott velem.Bátorkőt ekkor a Vár-völgy felöl értük el,mert van ám más útvonal is!Na persze páratlan szépségű volt ez az út is.Lenn még a völgyben Bátorkő tövében minden különösebb "előjáték" nélkül Gergő közölte velem,hogy Petőfi itt írta a Szeget szeggel c. versét.Na ezt meg honnan tudta Gergő?De így volt,igaza volt.Ezt követően mentünk fel Bátorkőhöz,ez volt az első találkozás.Persze nagyon tetszett,nagyon odáig voltunk.Valamiért sokkal jobban szerettük mindig is a romokat,mint a kész vagy a felújitott dolgokat.

Az egyik legikonikusabb képünk Gergővel Bátorkő alatt
Gergő ezután félévvel ment el,nem jutott el többé Bátorkőhöz.Én meg úgy gondoltam Bátorkőre mint az egyik legcsodásabb helyre ahol valaha is jártunk Gergővel.Ekkor még úgy nem fogant meg bennem a gondolat,hogy valaha is visszatérjek...De visszatértem.2020 decemberében valami különös láthatatlan erő vezetett el újra ide.Ekkor már újra elakartam jönni,hiszen előszeretettel jártam olyan helyeken újra,ahol Gergővel is valaha... így aztán úgy történtek a dolgok,hogy eltudjak jönni.Alighanem Gergő vezetett ide odaátról újra....Ekkor Manóval és Zolikával érkeztem.Misztikus ködös volt a Bakony ezen a decemberi napon,de éppen ettől fantasztikusan szép.Nem sok mindent láttunk a ködben mégis ez lett az egyik legjobb túránk a történelemben,valószinűleg top10-es.Ekkor is a völgy felül jöttünk,ám nem folytattuk a túrát Eplény felé mint régen Gergővel,hanem a szemközti Fajdas-hegyet megmászva tértünk vissza Várpalotára.A Fajdas-hegyről remek kilátás van Bátorkőre,persze a sűrű ködben ekkor semmit nem láttunk ebből.Mégis fantasztikusan jó túra volt.Nagyon jó lett volna,ha ott van velem Gergő is és ismét együtt éljük át ezt a csodát.

Bátorkő a misztikus ködben

Némileg tisztult aztán az idő

Zolikával Bátorkőnél
Ettől kezdve Bátorkő fogalommá vált.Zolikát két közös barátunk állandó jelleggel csesztette a közösségi oldalakon amiért ezen a túrán nem mászott fel velünk a toronyhoz ahogyan én meg Manó.A dolog persze vicces zirkálódás lett,de éveken keresztül előjött mindig a téma.Míg nem Zolika megfogadta ha majd újra eljövünk fel fog jönni ő is.Nem gondolta,hogy pár év és ismét eljövünk ide.2023 februárjában a Tési szélmalmokhoz vezető túra keretein belül érintettük újra az ekkora már kedvencünkké emelkedő Bátorkőt.Most nem a völgy felöl,hanem a Fajdas-hegyről jöttünk és végre megcsodálhattuk az eddig még nem látott kilátást Bátorkőre.Ekkor Zolikán kivül Viki és Tomi tartott velünk és ez is egy remek túra volt!

Végre a hegyről is láttuk Bátorkőt!
Közben Zolikára mentek a fogadások,hogy most fel mer-e mászni a toronyhoz közvetlen.Tudni kell,hogy Bátorkő tornyához nem olyan egyszerű felmenni,kőbe vájt lépcsőkön és sziklákon kell felmászni úgy,hogy jobb oldalt sziklafal van,balra pedig a szakadék.Oda kell figyelni mert balesetveszélyes!Ide nem mert feljönni korábban Zolika (én,Manó és Gergő különösöbb gond nélkül felmentünk mindig) és ezért csesztették a csajok évekig.Ezen a napon aztán eljött a revans lehetősége,hogy Zolika bízonyitson és,hogy ne csesztessék többé.Összeszedve minden bátorságát végül is sikerült neki és feljött a toronyhoz!Az ellene fogadók bukták  fogadást,Zolika pedig nagyon büszke volt magára.Ez a sztori is hozzátartozik Bátorkőhöz,ahhoz,hogy miért is tekintjük mi ikonikus helynek.

Jómagam,Viki és Zoli Bátorkőnél

Csodás kép a völgyből
Amúgy remek volt ez a harmadik túra is amely Bátorkőt érintette.Nem voltunk többet.Bátorkő három túra alatt is ikonikus helysziné vált túrázásaim történetében ahová mindig szívesen jövök vagy térünk vissza.Mert,hogy visszatérünk még az boritékolható (halál és egészségügyi problémák gátolhatnak meg csupán ebben).A torony a rom valamiért bejön nekünk,akárkivel is voltam itt mindegyiküknek tetszett.Olyan hely amiért az ember útra kel és nem beszélve arról,hogy remek túrák tehetők ide amelyeknek a nehézségi foka szinte elenyésző.Akár a völgy,akár a hegy felöl jövünk a nem mindennapi élmény garantált!Na meg nem mellesleg a rom a torony őrzi Gergő nyomait...

Gergő itt hagyta a nyomát...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése