2024. február 29., csütörtök

Egész jó volt! - Téli összefoglaló

A mondhatni gyatra nyár és ősz után nem voltak már illúzióim a telet illetően.Sőt olyannyira negatív irányt vettek a dolgok,hogy még azt az iphone készülékem is elkellett adni,amivel a jó minőségű videóim készültek a túrákról.Bár aztán egész télen kamera gondokkal küszködtünk végig,mégis egész jóra sikerült a tél!A végére pedig a kamera gondok is megoldottak.Visszatekintve az elmúlt évtized teleire némi reményt adott azért,hogy azok rendre jól sikerültek (kivéve persze azt a telet amikor elvesztettük Gergőt).Minimálisan öt túra volt megálmodva a téli szezonra,ehhez képest a hét amit összehoztunk,kifejezetten jónak mondható.Na és persze kalandból sem volt hiány.Nézzük meg részletesen milyen volt a tél.

A Velencei-hegység lábánál,itt még minden rendben volt...

Szinte azonnal havazással indult a tél.Fő tervünk az évszakra a bakonyi Maderspach kilátóhoz vezető túra lett volna.Ám még időben értesültünk róla,hogy a kilátót a télre lezárták,így arról a túráról lekellett mondanunk.Ez nem szegte kedvünket.Zolikával úgy döntöttünk visszatérünk a már egy ideje részünkről elhanyagolt Velencei-hegységbe.Az ingókövekhez akartunk eljutni,de nem úgy mint eddig,hanem Székesfehérvárról kitúrázva.A tél első túrája végre igazi téli túra volt,hóval és keményecske hideggel párosulva.Egy ideig rendben is zajlott a túra,ám egy megduzzadt patak alaposan kibabrált velünk.Csala határában nem tudtunk átkelni a széles patakon,így kerülőre kényszerültünk.Aztán ez a kerülő azzal járt,hogy szinte soha nem látott módon eltévedtünk...hozzá kell tennem nem csak mi voltunk lúzerek,de az utak is a semmibe vezettek és szó szerint eltűntek a hegység sűrű erdeiben.Térerőnk meg nem volt,így a telefonos alkalmazást sem tudtuk használni,ez vezetett aztán minden idők legnagyobb eltévedéséhez...

Aztán ha mindez nem lett volna még elég,belecsöppentünk egy vadászat kellős közepébe.Szerencsére a vadászok észrevettek,így nem lőtték ki a seggünket...Aztán a pákozdi ingókövek helyett kilyukadtunk Székesfehérvár-Kisfaludon...Ma sem értjük,hogy keveredtünk oda,de itt legalább már tudtuk hol vagyunk.Nem volt messze Pákozd,így elsétáltunk oda és az egykori Piedone kocsmájában lenyomtunk egy babgulyást,majd kimentünk még megnézni Miska huszár szobrát.A szobornál már kegyetlenül hideg volt,vissza a meleg buszon melegedtünk egy jót.Minden bénaságunk ellenére,próbáltuk poénra venni a dolgokat,így utólag már jókat nevettünk az egészen.

Eltévedtünk,Zoli tanácstalan merre tovább...

Karácsony előtt került sor a tél második túrájára.Ekkor már lényegesen jobb idő volt,mint az első túrán,bár nagy szelet mondtak a nap második részére.Szinté Zolikával keltünk útra.Budaörsre tértem vissza,ahol sok év után mentem fel újra a Kőhegyre,majd elmentünk a Sorrento sziklákhoz is,onnan pedig a Normafához.Nagyon szép túra volt,de a Sorrentonál már pokoli szél fújt valóban.Gyönyörű volt a Budai-hegység,de a Normafára érve már ítéletidő kerekedett.Nem volt mit tenni,busszal lementünk a Déli pályaudvarhoz és az ott található Vagon étteremben ettünk egy jót.Azért ez is egész jó buli volt,ha nem romlik el az idő menetközben még jobb lehetett volna.Látható amúgy,hogy a téli filmjeink jó kamera híján elég remegősre sikerültek.

A csodálatos Kőhegy a kápolnával

A tél harmadik túrája ami a 23-as év utolsó túrája is volt egyben,karácsony után került sorra.Hosszú idő után csatlakozott hozzánk Viki is.A Bakonyt vettük célbe a már régóta kinézett Burok-völgyet szándékoztunk bejárni.Itt már azért erősen jó időnk volt!A csodás Bakonykútiból indult a túra és rendben elértük a Burok-völgyet.Ám nem számoltunk vele,hogy a völgyet direkt őserdőtipúsra hagyták az extrémebb túrákat kedvelőknek.A jó 10 km-es völgyben nagyjából ezer (!) fa volt kidőlve!Ezt nem takarították el és így valóban extrém jelleget ötlött a dolog.A vékonytól a hatalmas törzsű fákig mindenféle fa volt kidőlve és ezeken átkelni egy idő után már pokoli nehéz volt.Ráadásul rosszul mértük fel a távot,így félő volt az is,hogy sötétedésig nem érünk ki a völgyből!Ezzel az lett volna a baj,hogy teljes sötétségben kidőlt fák sokaságain igen nehéz lett volna átjutni...Kiérve a völgyből úgy volt még eltúrázunk egészen Várpalotára,ám ekkor már ránk sötétedett és egy erdőben ahogy mentünk szintén kidőlt fákra akadtunk.Így a sötétben ezt már nem vállaltuk be,visszamentünk a közeli buszmegállóig és úgy mentünk Várpalotára,majd haza.A nem várt extrém körülmények ellenére is hatalmas buli volt ez a túra!

Eleinte jó mókának tűnt...

Aztán már nem volt olyan egyszerű...ilyen utak voltak a Burok-völgyben!

Az újév első túrája már a tél negyedik túráját hozta.Megint jó időnk volt és Vikin kivül csatlakozott hozzánk Manó barátom is.Így négyen kezdtük az évet.Megfogadtuk,hogy visszatérünk a Szent László kilátóhoz Mogyoródra ha hírét vesszük,hogy felújították.Megtörtént a felújítás,rajtunk volt a sor.Önmagában nem lett volna egy nagy túra csak a kilátó,így kicsit megtoldottuk a dolgokat és Budapest Örs Vezér térről indult a buli és fél Pesten és Csömörön át a Hungaroring érintésével túráztuk ki a mogyoródi kilátóhoz.Útközben aztán olyan csodákat fedeztünk fel mint a Reformátorok tere a Kertvárosi kilátóval.Aztán a Hungaroring csalódást okozott,olyan értelemben,hogy szinte semmit nem láttunk belőle.A Szent László kilátót és környékét pedig szépen rendbe hozták,ennek öszintén örültünk.Ez is jó buli volt,ráadásul négyen aztán tényleg nem unatkoztunk!

Manóval és Vikivel a Kertvárosi kilátónál

Valóban szépen felújították a mogyoródi kilátót!

Januárban aztán nem volt több túra,de a február hasonlóan a decemberhez remekül alakult.Idei évre egy másik nagy célunk a Balatoni kéktúra bejárásának megkezdése volt.Manó vett rá minket,hogy vágjunk bele,ő már végigjárta a Tizedes barátommal karöltve.Végül is hallgattunk rá,így február elején megkezdtük a több szakaszra bontott balatoni kéktúrát Pétfürdőtől Litérig.Zoli és Viki tartott velem.Még az eddigieknél is jobb időnk volt ezen a túrán!Remekül sikerült aztán ez a túra is.Itt már nem voltak akadályok,csupán egy ötszáz méteres szakasz volt ami nehezebb volt az átlagnál hála a nagy dagonyának.Ám rendkivül szép tájakon mentünk keresztül amelynek csúcspontja a Litér előtti Mogyorós-hegyen volt amikor a távolban elláttunk egészen a Balatonig!Jó buli volt,jó túra amit a tavasszal folytatjuk a második szakaszzal.

Mindenki nyugodjon le Vikivel,készen állunk a balatoni kékre!

A tél hatodik túrájának útvonalával már régóta szemeztem.Egy környékbeli túra következett.A közeli Mezőfalváról túráztunk le egészen Dunaföldvárra.Már idehaza egy sajtos-tejfölös lángossal melegítettünk a túrára.Majd Mezőfalván olcsó vendéglátóhelyekre akadtunk ahol egy kávéval és somlóival fejeltük meg még a dolgokat.Mondani sem kell újra szuper időnk volt!A tavaszi tél eredménye tíz kullancs volt amit útközben szedtünk le magunkról.Zolikával voltam ezen a túrán és rendben zajlott minden.Kivéve az utolsó kilométereket ahol alaposan benéztük az útvonalunkat...Az M6-os sztárda alatt átkelve nem vettük észre a Dunaföldvárra bevezető útat,így az egyszerű megoldás helyett a bonyolúltabbat választottuk és a síneken mentünk be Dunaföldvárra.Ez hosszú 4 km-es nehezen járható szakasz volt,a lábam meg is fájdult.Végül elértük Dunaföldváron az Aranyfácán éttermet ahol haverunk Pampi már várt és megvendégelt minket egy jó babgulyással.Végül is jó buli volt ez is!

A tél hetedik,utolsó túrájára végre megoldottak a kamera problémáink.Újra minőségibb videókat tudunk gyártani.A sokadik alkalommal megrendezett Dunán innen,Dunán túl teljesítménytúrára neveztünk be a tavalyi év után újra.Zolikán kivül Manó is eljött.Ezen a túrán választani lehet a távok közül, 8,15,20,30,50 km-es táv szerepel a kínálatban.Mi ahogy tavaly is most is a 20-ast választottuk.Most sem bántuk meg,hiszen a kulcsi Szent Mihály erdő milliónyi hóvirága felejthetetlen látvány volt!Természetesen most is jó időnk volt.Manó ugyan ott hagyott minket mint eb a szarát és előre ment,mi élveztük a bulit a saját tempónkban.A tavalyi 5 óra 20 perc alatt megtett távot most 5 óra 43 perc alatt tettük meg,belefértünk a 6 órás szintidőben,de ellentétben a tavalyi túrával most ugye filmet is forgattunk menetközben.Jó buli volt ez is,remek szervezés.Adtak enni,inni menetközben és a végén is.Ez a túra pedig hagyomány lesz immár nálunk minden február végén.A hóvirág tengerért nagyon megéri!

Hóvirágok milliói több száz méteren át!

Ez volt tehát a tél ami a gyenge nyár és ősz után remekül sikerült!Hét túra volt a télen amely felülmúlta a reményeim.Nagyon jó buli volt mind a hét és csodásabbnál,csodásabb helyeken jártunk! Mind a hét alkalommal velem tartott Zolika,Viki háromszor,Manó pedig kétszer jött velünk.Egyszer voltunk négyen a túrákon,Háromszor hárman.Háromszor pedig ketten Zolikával.Nem számoltam össze,ez becsült adat,de kb,olyan 125 kilométert trappoltunk a télen.A tél tehát kellemes meglepetés volt.Nagyon reménykedem egy hasonló tavaszban...