2023. november 1., szerda

Különleges temetők

November első napjai a halottakról való megemlékezés,a temetőbe járás időszaka.Mostani bejegyzésemben olyan temetőket mutatok be amelyek valamilyen okból különlegesek számomra,köztünk olyanokkal amelyekkel akár túrázásaim közben is találkoztam már vagy találkozhatunk.Nem feltétlen csak a látványviláguk alapján,hanem az érzelmi oldaláról is rangsoroltam most ezeket.Amolyan top 10-es rangsor.

10.Kiskunhalasi katolikus temető

Bár ez a temető kívül esik túrázásaim szemszögéből,mégis fontos része az életemnek.Itt nyugszik ugyanis a keresztanyám és a keresztapám,valamint az ő lányuk aki nekem unokatestvérem volt.Na és ha mindez még nem elég itt nyugszik apai nagyanyám is.Hozzá köthető az alábbi sztori.Soha nem láttam őt és soha nem ismertem,hiszen évekkel az én születésem előtt hunyt el.Annak ellenére,hogy a közelben laktak keresztanyámék,csak nagy sokára tudtam meg,hogy a nagyanyám is ebben a temetőben nyugszik.Ekkor apám már nem élt,akitől közelebbit is megtudtam volna.Mégis úgy határoztam megkeresem a sírt.Egy Kiskunhalason lakó unokanővérem segített ebben és amikor 98-ban nála töltöttem egy hétvégét úgy döntöttünk kimegyünk megkeresni a sírt.Ez a temető hatalmas ám az unokanövérem szegről-végről emlékezett rá,hogy merre is van a sír.Így mondhatni viszonylag könnyen kb.20 percnyi keresgélés után rá is akadtunk.A Temető utca felőli harmadik kapun kellett bemenni és az ottan úton haladni 80-100 méter,majd jobbra benn ha jól emlékszem a harmadik sorban van a sír.Szóval ekkor megtaláltuk,kicsit rendbe tettük,de azóta nem jártam itt.A temetőben igen,mert aztán itt temették el keresztszüleimet,de a sírnál nem voltam többet.Ha jól emékszem 1958-ban halt meg nagyanyám és a sírt már 98 tájékán is magáévá tette a természet.Kevés az esély rá,hogy meglehet még,de most,hogy írok róla kezdi birizgálni a fantáziámat.A temető amúgy szép és rendezett nagyrészt,de ezen a részén már magáévá tette a természet szinte,de ez mondom 98-as állapot,feltehetően azóta sok a változás.

A Kiskunhalasi temető

Jómagam 98-ban miután megtaláltam néhai nagyanyám sírját

9.Dunavecsei temető

Ez a temető többször is szembeköszönt túrázásaim történetében már.Azonban csak 2008 táján az akkori munkatársnőmtöl tudtam meg aki mellesleg dunavecsei,hogy itt nyugszik Nagy Zsuzsika,Petőfi egykori szerelme és akiről már bőven volt szó ebben a blogban is régebben.Azóta birizgálta a fantáziámat,hogy eljöjjek és felkeressem a sírt,mert a kolleganő úgy mondta,hogy az ma is megvan és létezik.Így egyszer kifejezetten ezzel a céllal inditottunk ide egy túrát Gergővel.Akkor bejártuk keresztül-kasul a temetőt de nem találtuk meg a híres sírt.Évekkel később Zolikával jöttünk el újra,mert úgy éreztem tartozom annyival Gergő emlékének,hogy megtaláljuk a sírt.Érdekes volt mert rendkivül könnyen megtaláltuk!Nem is értettem ez Gergővel miért nem sikerült,pedig annyira egyszerű volt és annyira egyszerű helyen volt...A temető Dunavecse dél-nyugati részén van,közel a Pentele-hídhoz és éppen Zsuzsika sírja teszi különlegessé.

Zsuzsika sírja a dunavecsei temetőben

8.Szászvári temető

A szászvári temető egy kisebb domboldalon helyezkedik el a falunak nagyjából a középtáján.A Mecsek lábánál.Számomra azért különleges mert itt nyugszik Sándor túra mentorom,atyai jóbarátom és nagybátyám.A temetőt érinheti elméletileg pár túránk,de amikor itt jártam az sosem túra közben volt.Terveztünk ugyan Gergővel ide egy Sándor emléktúrát,de Gergő halála ezt meghiúsította,így ez a túra örökre elmaradt.Talán háromszor jártam a temetőben,Sándor temetésén természetesen és utána kétszer voltam a sírjánál eddig.Éppen ideje lesz hamarosan,hogy tiszteletemet tegyem újra itt.Talán 2024-ben összejön.A temetőt a szép fekvése és Sándor sírja teszi számomra különlegessé.

A szászvári temető

7.Dunaújvárosi köztemető

A helyi temetőt természetesen az teszi különlegessé,hogy minden szerettem itt nyugszik.Anyai nagyanyám,apai nagyapám,szüleim,két testvérem és a fiam Gergő is.Na és persze egyre több ismerös és barát..A temető nagyon nagy és gyakorlatilag állandó látogatója vagyok mióta az eszemet tudom.Túrák nem érintik a temetőt,ide túrák nélkül szoktam kijönni,persze gyalog otthonról az felér egy túrával na és körbejárni az összes sírt az sem kis séta.Feltehetőleg ide kerülök majd én is,hiszen anyai nagyanyám sírját megvettem saját használatra,szeretném addig Gergő hamvait is majd ide áthelyeztetni,remélem lesz még rá módom és lehetőségem.A temető nagy mint írtam,nagyon sokáig szépen karbantartott és rendezett sírkert volt,az utóbbi években azonban elment rossz irányba a dolog és vannak úgymondd hibái.Mivel itt nyugszik minden szerettem a temető elsősorban ezért különleges számomra.

A dunaújvárosi köztemető

6.Kisújbányai régi temető

A hegyek között az erdőben megbújva a turistaút mellett találjuk meg a misztikus kisújbányai temetőt.Szinte csak turistaútakon érhetjük el,így természetesen csak túra közben jártam eddig itt.Legutóbb három éve amikor a Kelet-Mecseket szeltük át északtól - délig,de járhattam itt Sándorral is 1989-ben,de azok az emlékek már nem kristálytiszták.Úgy tudom már nem temetnek ide,amit találtunk legújabb sírt az a 80-as évekből való volt,ami persze nem zárja ki,hogy vannak itt újabbak is.Könnyen elképzelhető,hogy járunk még erre a jövőben.Különlegességét a misztikus erdei hangulat adja.

Kisújbányai régi temető

5.Dunaújvárosi kistemető

A másik helyi temető,itt nem nyugszik senki szeretteim közül.Különlegességét itt is a misztikumos hangulat adja.A város egyik dombján fák között terül el a hangulatos temető amelyben kellemes sétányok és csupa-csupa régi sír van.Különösen az őszi finálé idején nyújt felejthetetlen látványt a temető.Apróbb bibi,hogy a temető mellett épült fel a város egyik hipermarketje és ez az itt készült képekbe bezavar olykor.A temető közepén egy hangulatos kápolna is áll,valamint több helyi érdekeltségű híres ember sírja is megtalálható a sírkertben.

A kistemető és a Tesco

4.Mélykútpusztai temető

Szintén egy misztikusnak mondható temető amely egyben szürreális is.Szinte minden évben érintjük,ugyanis itt halad el Gergő emléktúrája az Egyenesen át.A misztikus jelzőt azért érdemli ki mert egy hangulatos erdőben található,szűrreális pedig azért,mert a temető melleti út túloldalán egy börtön van.A temető nem nagy.Minden évben itt megyünk el az emléktúrán,de nem minden évben megyünk be a temetőbe.A temető észak-keleti részén van pár réginek mondható sír,de zömében újkori sírok találhatóak a sírkertben.Északi végében van még a ravatalozó is.

Mélykútpusztai temető

3.Farkasréti temető

A temetőt Budán találjuk meg a Sas-hegy nyugati lábánál.Hatalmas temető,könnyen lehet,hogy az ország legnagyobb temetője.Különlegessége pedig az,hogy számtalan híres ember sírját megtalálhatjuk itt.Rengeteg sportoló,olimpiai bajnok,színész,énekes stb.sírja köszönhet szembe.Érdemes felkeresnie annak,aki kiváncsi a hírességek síremlékeire.Eddig egyszer voltunk itt,de nincs kizárva,hogy jövünk mi,annál is inkább mert van olyan híresség akinek sírja előtt szeretnénk leróni tiszteletünket és ezt korábban nem találtuk még meg.

Farkasréti temető

2.Fiume úti sírkert

A szintén hatalmas sírkertet Pesten a Keleti pályaudvar szomszédságában találjuk meg.Különlegessége az,hogy itt is számtalan sok híres ember sírját találhatjuk meg,de itt már vannak írók,költők,miniszterelnökök,tábornokok síremlékei is.Olyan hírességek nyugszanak itt,mint Ady Endre,vagy Jókai Mór,de itt van Kossuth mauzóleuma vagy Kádár János és Deák Ferenc síremléke is.Ezenkivül a szokványostól eltérő sírokat találhatunk itt,hiszen rengeteg sírnál van szobor is,nem is akármilyenek.Érdemes felkeresni,aki ide téved nem fog unatkozni!Sokáig terveztük Gergővel,hogy eljövünk ide,de nem sikerült sajna.Zolival és Mónival pótoltuk Gergő iránti tiszteletből egy ide vezető kirándulással.

Fiumei úti sírkert

1.Körtvélyesi temető

A misztikus temetőt a Vértes hegység északi részén találjuk meg a Vitányvártól keletre a Mária szakadék felső végénél.Az erdőben található parányi kicsi temető gondosan elvan kerítve.Csupán pár régi sír található benne valamint előtte hét katona sírját láthatjuk még.Én már kétszer is jártam itt,mindkét alkalommal gondosan karban volt tartva a temető.Ám a napokban voltak ott Vikiék (túratársaink) az ő képeiken láttam,hogy meglehetősen gazos a sírkert.A temető amúgy az Országos Kék túra mentén van.Valószínűsíthető,hogy jövünk még erre.

Körtvélyesi temető

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése