2022. március 6., vasárnap

Régi márciusok

Mivel nem volt túra a hétvégén,ideje folytatnom a visszapillantós sorozatomat,amelyben most a régi márciusi túrázós eseményeket elevenitem fel.Már amelyekre emlékszem,mert előfordulhat,hogy kimarad ez-az.A márciusok nem arról voltak híresek régebben,hogy folyton túrázni jártunk.Ez sajnos csak az utóbbi években alakult így ki.Túrázásilag az első említésre méltó márciusra egészen 1989-ig kell visszamennem.Ekkoriban zajlottak a mai bakancslistás túrák ősei.Nevezetesen akkori cimborámmal egy gondosan megtervezett bakancslista szerint jártunk túrázni.Az akkori márciusi túra a Visegrádi-hegységbe vezetett.

Visegrádhoz kellemes emlékek fúznek

Visegrádra érkezvén egy pazar túrát tettünk amely főleg a hegység gerincén vezetett Pilisszentlászlóra.Remek idő volt már március 15-én,a túrát pedig akkor könnyű szerrel abszolváltuk.Fiatalok voltunk és fittek.Két év múlva ugyanezt a túrát ismételtem meg.Ez volt az a bizonyos királynői túra amelyről már volt szó ebben a blogban.Egykori kedvesemmel és annak unokanővérével és annak férjével (aki Pisti,talán ismerős jelenlegi túratársaim közül) tettük meg ugyanezt a túrát.Az 1991 március 15-én megtett túra az egyik legszebb volt az életemben.Ezután aztán sokáig nem történt semmi a márciusokban.Talán megemlítem,hogy egy év múlva 1992-ben ugyanezt a napot kórházban töltöttem ahol sérvemet mütötték meg.

Ünneplés a Bartók téren

1996 márciusa a következő ami említésre méltó.Ekkor nyerjük meg a város első bajnoki címét,mégpedig jégkorongban.Ott voltunk a régi Budapest Sportcsarnokban a bajnoki döntőn amit megnyerünk.Jól megdobálnak a fradisták,de aztán Dunaújvárosban a márciusi éjszakában óriási örömünnep veszi kezdetét.Hétfőről-keddre váltó éjszaka van amúgy.Aztán ez 1998-ban megismétlődik,majd 2000-ben újra.Aztán újra eseménytelen márciusok sora jön,nagyon sokáig.

Gergőt ari kutyusok fogadják a Vértesben

Lehet,hogy van egy-egy túra valamelyik év márciusában,de ezek úgy nem maradtak meg.Talán Rácalmásra túrázhattuk ki olykor,meg a helyi szigetek parti oldalán elhelyezkedő  ártéri erdőben olykor,de ezek úgy nem nagyon maradtak meg...2017 csak a következő dátum.Ekkor már bakancslista szerint túrázgatunk Gergővel és márciusban a Vitányvárhoz túrázunk,ekkor látjuk először a várat és olyan érdekes helyeket mint a Mária-szakadék,a Körtvélyesi temető vagy a Rockenbauer fa.Gergővel ekkor egészen Vértessomlóig túrázunk,ott felmegyünk a Somlyói.kilátóba is.Remek örökre emlékezetes túraként vonul ez be életem történetébe,

Gergővel rajtra készen a Kevélyek túra előtt Pilisborosjenőn

2018-ban Gergő halálának évében a március még igen szép volt és élveztük az életet.Március elején a Pilisbe mentünk és a Kevélyeken mentünk végig.Érintve olyan érdekes helyeket mint a Teve szikla,a Kamu Egri vár vagy a Mackó barlang.A túrára ekkor velünk tart Zolika is és Mónika Bernadett is.Március ellenére ez egy havas túra.Végig hóban trappolunk,van ahol térdig érő hóban!Aztán hideg is van,de mégis egy szuper túra sül ki ebből is.

Március 15-én meglehetősen rossz időben pedig a Vértes felé vesszük az irányt.Ekkor járunk először a Csókakői várban,majd a Csóka-hegyi gerincen egészen Mórig trappolunk.A túrára szintén Mónika Bernadett jön el velünk és Gyuri bácsi.Végül is jó túra jön össze ebből is.

Gergő kapaszkodik a Csókakői várhoz

2019-ben már sajnos Gergő nélkül köszönt rám a március.A padlóról felkapaszkodva teszünk egy túrát a Csepel-szigeten.A Zichy kápolnához térek vissza,majd lemegyünk Makádra és vissza a kápolnához.Zoli és Móni jön el velem ekkor.Ezen a túrán még nagyon érzem Gergő hiányát és ez nagyon fáj.Nem tudok kellőképpen kikapcsolódni.Amúgy nem olyan rossz ez a túra sem.Jó újra látni a kápolnát ahová édes emlékek fűznek Gergővel...

Zolikával a Csepel-szigeten

Aztán a hónap közepén már kellemes időben túrázunk ki Mónival a közeli Csiprik-rétre.Előtte résztveszünk egy szeánszon ahol Gergő lelke arra kér minket,hogy menjünk ki egy hozzá méltó helyre és emlékezzünk meg róla kellőképpen.Gergő utolsó kívánságaként fogjuk fel a dolgot amit teljesítünk.A Csiprik-rétet Pálhalma közelében találjuk meg,sok szép élményünk van innen is Gergőve,így aztán ezt választom amikor egy hozzá méltó helyet kell keresni...A túra fájdalmas a réten a könnyeinkkel küszködünk,de kellően elbúcsúztatjuk így is Gergőt...

Gergő képe és zsákja a Csiprik-réten

Még marad egy túra 19 márciusára.Egykori exem Julcsi keres meg Gergő halála után akivel próbálunk baráti kapcsolatba kerülni és összehozunk egy túrát márciusra is.Mert februárra már sikerült egyet összehozni.A Budai zöldön szándékozunk végigmenni.Julcsi tervezi meg,pontosabban mintha valaki súgalná neki az útvonal tervét...Úgy gondoljuk Gergő az.Nagyon szép túra kerekedik a dologból egy kellemes jó időben,amely aztán a Tündérsziklánál végződik...(a Tündérszikla jelentőségéről már sok szó esett a blogban,most nem részletezem).Ekkor jól érzem magam,Julcsival is kicsit már olyan mint a régi szép időkben...

A budai zöldön szuper helyeket érintettünk

2020 ban megérkezik életünk megkeserítője a koronavírus.Mivel látom mi fog történni a közeljővőben,március elején még gyorsan bedobunk egy túrát.Zolikával elmegyünk és megvalósítjuk Gergő egyik régi tervét/álmát.A Ferihegyi repülőteret járjuk körbe kis kitérővel a Merzse mocsárhoz.Nagyon szuper túra sül ki ebből is.Jó látni a fel és leszálló gépeket.Fáj ugyanakkor,hogy Gergő nem lehet itt,mert ez az ő álma volt... Mostanában agyalok amúgy rajta,hogy ezt a túrát majd a közeljövőben megismételjük,kicsit az útvonalon változtatva esetleg.

Reptér...

Én még a koronavírus küszöbén kitúrázom spontán Rácalmásra,de ennyi a 20-as március.Kijárási tilalom jön hetekre...

2021 márciusa már jól alakul.Először Zolival és Mónival elmegyünk Nagylókra ahol az Iringó-tanösvényt járjuk körbe.A tanösvény Szopatós tanösvényként vonul be a történelembe.Pocsék jelzések,rossz útvonalak...bár a táj az szép.Végül is megcsináljuk.A túra érdekessége Móni viselkedése.Elképesztően ügyesnek bizonyul ezen a túrán,ez rá nem igazán jellemző,de itt ott van a szeren!Sokszor ő tudja az utat merre kell menni.Engem elgondolkodtat a dolog,hogy nem-e Gergő áll a háttérben és valahogy segíti őt,mert mondom Móni nem szok ilyen ügyes lenni...

Jómagam a Szopatós tanösvényen

Hónap közepén Tassra tartunk Zolival és Manóval.A zsiliphez térek vissza,majd a Csepel-sziget déli részét körül ölelő töltésen elmegyünk újra egészen a Zichy kápolnáig.Jó idő van,de nagy a szél.Végül is jó ez a buli is.Túra végén Adonyban találok egy telefont az úton,amit némi kis facebook segítséggel sikerül visszajutatnom a gazdájához.

Hónap végén a Tolnai-hegyhát felé vesszük az irányt.Manó ötlete alapján Döbröközről túrázunk  a Hegyhát déli részén egészen Dombóvárra.Nagyon szép túra,viszonylag jó időben,de az utolsó 5 kilométer az országúton vezet ami nem igazán kedvez a lábamnak.Zoli tart még velem ekkor és Manó.

Manóval a Tassi zsilipnél

Itt tartunk most 2022 márciusánál.Nehezen indul be az idei tavasz túrázásilag,de hamarosan beindul!A világ retteg a háborútól,viszont a koronavírus (egyelőre) véget ért.Így vannak terveim és mecsctúrás terveim is immár újra.Reméljük jól alakulnak a dolgok,hogy a történet tovább írodhasson...!

Zoli és Manó a Tolnai-hegyhátban (én voltam a fotós)