2021. február 2., kedd

Kedvenc kilátóinknál (13.) - Sipos-hegyi kilátó

Második évfolyamába lépett a kilátókat bemutató sorozatom, ebben a kedvenc kilátóinkkal kapcsolatos élményeink elevenednek fel és ahol természetesen bemutatom eme nagyszerű építményeket.Túrázásaim lassan negyven éve alatt számtalan kilátóban jártam,majd jártunk Gergővel együtt is.Mindig is imádtuk ezeket a csodákat,ha utunkba került egy sosem hagytuk ki,de voltak olyan túrák amelyeknek kifejezett célja volt egy-egy kilátó.

A 2021 februári részben a Sipos-hegyi kilátó kerül teritékre

Az első találkozásunk...

A Fonyód látképét meghatározó két „hegy” mindegyikén találunk kilátót. A keleti csúcson egy csigalépcsős, kilátóteres telekommunikációs torony áll, ahonnan elképesztő panoráma jutalmazza az idelátogatókat.

A fonyódi Sipos-hegy tetején az esztétikai értéket nem a kilátó adja, hanem az onnan élvezhető, elképesztő körpanoráma. Az acéltornyot 1987-ben a Magyar Posta építtette, azért sokáig a környéken lakók csak Postás-kilátóként ismerték. A külső csigalépcsőn jutunk fel a nyitott, felső szintre, ahol már csak a rendkívüli panoráma köti le minden figyelmünket.

Kilátás...

A Balaton víztükre felett mindkét irányban messzire ellátunk, ez a kilátó sajátossága: nem sok helyről látni be a tavat szinte teljes hosszában. Kelet felé jól kirajzolódik a vízbe benyúló Tihanyi-félsziget, közepén az apátság tornyaival, míg a nyugati túlvégen a Keszthelyi-öbölbe is belátunk.

Az igazi csoda azonban a szemben látható képpel lesz teljes: a Badacsony uralta északi parton sorakoznak a Balaton-felvidék bazalthegyei. A tanúhegyek királynője mellett az innen szinte tökéletesen szimmetrikusnak tűnő Gulács, után a várrommal koronázott Csobánc lapos teteje nyújtózik, mellette a Tóti-hegy határozott kúpja után az Örsi-hegynél olvad össze a vulkáni hátság a környező hegyekkel.

Alattunk a kikötőből a vitorlások fehér szárnyaikat bontva siklanak szerte a Balaton vizén, hogy aztán fehér foltjaikkal tegyék mozgalmassá a színjátszó vízfelszínt.

A kilátószint

A kilátóba eddig egyszer sikerült eljutnom,méghozzá 2020 nyarán,amikor is Zolikával jöttünk el ide.Sajnos Gergőt nem sikerült ide elhoznom,bár távlati terveinkben,álmainkban benne volt ennek a lehetősége is,sajna nem sikerült...

A kilátó valóban kivételes élményt okozott,bár odafenn mi egyhe hintázást,kilengést éreztünk,ez némileg csökkentette a biztonság érzetünket,de ettől függetlenül eszméletlen klassz volt.Bátor szívvel ajánlom mindenkinek.Mi amikor ott jártunk 2020 augusztusában a belépő 500 forint volt,ez az idők során változhat még...

A kilátóról jól látni a szomszédos Várhegyi-kilátót amelyet akkor zárva találtunk.Így bőven benne van a pakliban,hogy még visszatérünk és ha már a Várhegyi-kilátóba eljövünk,ezt sem fogjuk kihagyni...

Nyáron készült filmünkben 4,57-nél érjük el a kilátót.