2021. február 19., péntek

Hátizsák történelem

 Túrázásaim elmaradhatatlan kelléke a hátizsák,sőt nyugodtan mondhaton,hogy a legfontosabb kelléke.A kezdetektől fogva azaz a legelső túrától számítva minden túrámon ott volt a hátamon egy hátizsák.Természetesen nincs már meg az elmémben hol és mikor milyen hátizsákom volt,egy-egy darabot meddig használtam,de próbálok visszaemlékezni,hogy legalább a jelentősebbek előjöjjenek... Ugye a hátizsákban cipelünk mindent ami egy-egy túra alkalmával fontos lehet - ki ne tudná ugye -, pl. az élelmiszert az innivalót,esetleges váltóruhákat,távcső,szeműveg,térkép,iránytű,fényképező,pénztárca amire útközben szükségünk lehet.Nagyobb túráknál akár a hálózsák,sátor vagy takaró szállítására is alkalmas lehet a zsákunk.Mindig nagy öröm bepakolni,hiszen ez mindig is azt jelentette,hogy indulunk.Kövezkezik egy újabb túra.

Minden túra alapja: a hátizsák

Megmondom az őszintét,nem tudom melyikkel kezdtem.Nem igazán tudom milyen hátizsákjaim voltak a kezdeti időkben.Egyre emlékszem,a zsákomon a moszkvai nyári olimpia kabala állata volt,persze mert anyám egyik ismerőse hozta nekem az akkori Szovjetunióból ajándékba.Igaz inkább iskolatáskának használtam,de alighanem velem jöhetett egy-egy túrára is.Aztán lehettek szimatszatyraim is,másra meg gyerekkoromból nem emlékszem.Biztos voltak valamilyen zsákjaim,külömben hogyan mehettem volna?Fontos mérföldkő volt hátizsák ügyben a nyolcvanas évek közepe.Akkoriban láttam,hogy Sándornak túramentoromnak,milyen jó zsákja van és valamilyen hasonlót szerettem volna én is.Ezt sikerült is megvalósitani.Arra már nem emlékszem,hogy én vettem-e vagy ezt is hozták szovjetből,vagy a szüleim ajándéka volt-e,mindenesetre megvolt álmaim hátizsákja,ami már fémvázas is volt.Mehettem bátran Sándorral túrázni!

Az a régi zsák... (89-ben készült fotó,én vagyok rajta)

Hosszú évekig ezzel a zsákkal jártam túrázni,ebbe minden belefért.Velem volt sok-sok klassz helyen.Ebbe aztán minden belefért és hála adottságainak,hozzá lehetett csatolni sátrat,hálózsákot vagy takarót is akár.Akkoriban voltunk többnapos túrákon is,így ezeket ki is használtam.A zsák mindent kibírt,még azt is amikor beleestem a sárba és csupa sáros lett.Ez a zsák volt velem életem egyik legklasszabb túráján is amikor a királynővel túrázhattam (lásd: a blogban).Szóval ez a zsák alaposan kiszolgált az évek alatt,szerettem is.Aztán a katonaság után egy időre kicsit leült a túrázási lázam.Kevesebbet jártam ekkor.Sándornak meg egyszer tönkrement a zsákja.Úgy döntöttem akkor,hogy meghálálom azt a sok jót amit már addig is kaptam tőle,így neki ajándékoztam a jó kis hátizsákom.Nagyon örült neki.Ez valamikor tán 97/98 környékén lehetett,mert emlékszem a 97-es mecseki bulin még velem volt a zsák.

Gergő kisebb túrahátizsákja,mert volt egy nagyobb is.Ilyen volt az enyém is,csak színre más.

Az ezredfordulóra nem volt álltalánosított túrahátizsákom,pedig akkoriban is járkáltam túrázni.Egy-egy otthoni zsákot,melós zsákot/táskát vagy másoktól kapott kisebb zsákokkal mentem a túrákra.Aztán volt,hogy Gergő iskolatáskáját fogtuk be a cél érdekében,valamint volt egy zöldes színű kisebb zsákom.Nem tudom,honnan vagy kitől de volt.Na,egy-két évig azt használtam.Aztán valahonnan lett egy nagyobb zsákom.Gergővel való túrázásaink pedig kezdtek beérni,szinte ugymondd mindennapossá válni.Ehhez pedig hátizsák kellett.Eleinte még a régi zsákokat használtuk,majd úgy döntöttünk újakat veszünk.Egy nagyot és egy-egy kicsit.A közeli vagy helyi túrákhoz használtuk a kicsiket (fenti kép),a nagy bakancslistás túrákhoz pedig a nagyot.

Nem zsákfesztivál,csak egy túra.A régi zsákjaink,jobb oldalt szélén az enyém.

Ennek a dátuma sem emlékszem pontosan mikor volt,de jó sok túrát tettünk az új hátizsákokkal.Ha messzebbre mentünk,ha nagyobb túrát tettük,akkor ugye több minden kellett,így olyankor a nagyobb zsák volt velünk,viszont itt a környéken elég volt a kicsi is.Gergő mikor elment megmaradtak a zsákjai.A nagyobbikat odaadtam az anyjának,de az idővel vett egy újat,így oda lett adva a mamának.A kicsi ami a fentebbi képen is látható,itt maradt emlékbe és ki tettem a falra,Gergőre emlékezvén erre is.Az én zsákjaimmal pedig folytattam a túrázásokat,mi mást tehettem volna?A zsákok állták a sarat,ahogy a kicsi,úgy a nagy is.

Napjainkban ezt használom,de mostmár csak a nagyobb túráknál

Aztán a nagy zsák,főleg nyáron igen csak volt,hogy melegítette a hátam,be-be izzadtam alatta.Bár jó szolgálatot tett a zsák,de úgy döntöttem veszek még egyet,egy valamivel kisebbet.Persze a régi is megmarad,ha több cucc kell,vagy messzebbre megyünk akkor az jön velem továbbra is.A legújabb pedig ma érkezett meg,hozta a futár.Holnap már fel is avatom a túrán,meglátjuk mit bír,milyen vele túrázni.Ami jó benne,az az,hogy jól ellehet pakolni benne.Hát ez durván a hátizsák történelmem.Azthiszem új zsák megvásárlását már nem tervezem.Ötven éves elmúltam,olyan nagyon sok nincs már hátra,remélhetőleg addig ezek a zsákok kibírják majd.Csak abban az esetben vásárolok újat,ha valamelyik tönkre találna menni.

A legújabb versenyző
Minden zsákhoz felejthetetlen élmények fűzödnek.Dehát zsákot nem nagyon tartogat az ember,mégha a szívéhez is nőtt.Gergő kis szákját őrzöm meg mindörökre.A többi addig marad míg kitart.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése