2021. február 13., szombat

A romantikus várrom

Egyik soron következő túránk célpontja lesz a Vitányvár.A vár ahol majd négy éve már jártunk Gergővel.Akkoriban nem néztem annyira utána a várnak,a történetének,sokkal jobban magával ragadott a túra izgalma és abba lovagoltam bele inkább magam.Most azonban úgy gondolom nem árt kicsit utánajárni,hogy mi is az tulajdonképpen ahová megyünk.Ugye négy éve csak egyik állomása volt a túránknak a Vitányvár,mi ugyanis mentünk tovább akkor Gergővel egészen Vértessomlóig.Most azonban ez lesz majd túránk fő célpontja.Terveim szerint a várig ugyanazt az útvonalat követjük amit 2017-ben Gergővel is,ám a várnál majd visszafordulunk és annyiban lesz más a túra visszafelé,hogy majd felmegyünk a Körvélyesi kilátóhoz,amit viszont Gergővel elmulasztottunk hajdanán...A túra olyan érdekességeket érint majd mint a Mária szakadék és a Körvélyesi erdei temető.Ezen sorok írásakor úgy tűnik,hogy három héten belül meg is valósítjuk.Na,de erről majd akkor.Most nézzük meg mi tudható a Vitányvárról.A képek a négy évvel ezelőtti túráról valóak.

Magyarország egyik legromantikusabb várromjának tartják a Vértes északi lejtőjén, Körtvélyespuszta fölött elhelyezkedő, az Országos kéktúra által is érintett Vitányvárat. A falmaradványok a környező fák közül csak akkor bukkannak elő, ha elég közel kerültünk hozzájuk. A vár szabálytalan, nagyjából ötszög alaprajzú, és a történészek úgy vélik, a tatárjárás után építhették a Csák nemzetség tagjai.

Ahogy az már lenni szokott, a várnak számtalan birtokosa volt, kezdve Luxemburgi Zsigmonddal a Rozgonyiakon keresztül Héderváry Istvánig, az építtetőjét azonban nem ismerjük, csak annyit tudunk róla, hogy valószínűleg a Csák nemzetség egyik tagja volt. Az oklevelek először a Gutkeled nemzetségbeli II. Mihályt említik várnagyként 1319 és 1324 között, mint királyi vár pedig - "Castrum Vitam, Vytam vagy Wyttam" alakban - 1379-től tűnik fel.

Az országos kék is érinti,pontosabban pár méterre a vár mellett halad el

Egy monda is kapcsolódik hozzá. Újlaki Miklós, aki a Gerencsérvár ura volt, lányát, Krimhildát egy német grófhoz szerette volna feleségül adni, így rossz szemmel nézte, hogy az inkább Hédervári Imréért, Vitányvár tulajdonosáért rajongott. A lovag egy éjszaka meg is szöktette a leányt, és a várába vitte. Újlaki éktelen haragra gerjedt; először megostromolta a várat, de nem járt sikerrel. Ekkor egy áruló várbelitől megtudta, hogy az építménybe titkos út vezet. Ezen keresztül jutott be végül, leütötte Hédervárit, és magával hurcolta a lányát. Otthon aztán biztos, ami biztos, befalaztatta a vár egyik pincéjébe. Hédervári eközben Mátyás királyhoz ment panaszt tenni, aki nem akarta szó nélkül hagyni a dolgot, a Vitányvárhoz utazott. Mire azonban megérkezett, Újlaki már rájött, hogy hibát követett el. Keblére ölelte a leányát, és mégiscsak feleségül adta Vitányvár urához.

Romjaiban is látványos

A vár török kézen is volt: először 1529-ben ostromolták meg, 1543-ban pedig el is foglalták. A következő évtizedek során még kétszer gazdát cserélt, mielőtt Pálffy Miklós 1597-ben végleg felszabadította, rá egy évre azonban inkább felrobbantották, semhogy ismét a törökökhöz kerüljön. A 18. századtól az épület az Esterházyaké volt, ezután elhordták a köveit a környékbeli építkezésekhez. A Vitányvár Baráti Kör civilek bevonásával rendszeresen végez kisebb állagmegóvó munkálatokat a romokon.

A vár szabadon látogatható

A vár egész évben szabadon látogatható,a belépés dijtalan.Legalábbis normális időkben.Mert ugye jelenleg nem élünk normális időket,hála a koronavírusnak és az idióta korlázozásoknak...Talán ennek hatása,hogy azt olvastam,hogy a vár be van deszkázva (...) bár ez 2020 augusztusi állapot amikor is éppen nem voltak korlátozó intézkedések.Így ennek még próbálok utánajárni addig is...Azért jó lenne ha nem érnének kellemetlen meglepetések.

Ha sikerül a visszatérés,akkor természetesen újra Gergő nyomában járok majd.