2017. szeptember 10., vasárnap

Végig a Nagy-Mély-völgyön

Hát két hónap szünet után végre újra egy bakancslistás túra volt müsoron.A Mecsek középső részén található Nagy-Mély-völgyet terveztük bejárni,hisz bármily hihetetlen itt bizony még nem voltunk,legalábbis a völgyben.Mert a környéken azért igen.Szokás szerint az ideút nem volt a legegyszerűbb,de ezt már többször kitárgyaltam,nem akarok most sok időt vesztegetni erre.Lényeg,hogy a Dunaújvárostól 140km-re található Pécsre ezúttal majd három és fél órát utaztunk,kétszeri átszállással,igénytelen piroska vonatokon.Fél kilencre érkeztünk Pécsre ahonnan 9óra 5-kor volt helyijáratos busz ki a hegyekbe.Ám nem a Dömörkapuhoz ahonnan a túra indulását terveztük hanem a Misinára a Tv-toronyhoz.Kicsit átkozodtunk ezen,de aztán kiderült,hogy így jártunk jól.A Misinától induló túra már az első métereken elképesztően látványos volt!

A Misinai sípálya
A pécsi sípálya felső részénél kötöttünk ki,ahonnan elképesztően szép kilátás fogadott.Sajnos a környéken minden meglehetőesen lepusztult állapotban volt.A sílift látványa siralmas volt...Leballagtunk a sípályán a lentebb futó jelzett turistaútig.Útközben megállapitottam,hogy nincs az a pént amiért én itt lesíelnék.. Hamar leértünk a jelzésre amely a piros volt,a Dél-Dunántúli piros.Ez vezet majd végig a túránkon,de egyszer-egyszer letérünk majd róla.Még visszanéztünk a Tv-toronyra meg a másik pályánál megcsodáltuk a kilátást ahonnan a Zengő is látszodott már,majd a Kis-rét felé vettük az irányt ahol majd a reggelinket szándékoztuk elfogyasztani.

Sípálya és a Tv-Torony a Misinán

Kilátás.Jobbra a Zengő
A Kis-réten óriási embertömeg volt!Gyerekek sokasága szaladgált le-fől,nagy hangoskodással,de voltak felnőttek is.Valami iskolai összeröffenés lehetett hisz aztán még mi a reggelinket fogyasztottuk az egyik asztalnál,versenyeztek is.Ilyen ügyességi vetélkedő féle volt.Így aztán nem unatkoztunk reggeli közben,néztük a veresenyt.Kaja után folytattuk a túrát a piroson,magunk mögött hagyva az embertömeget.Lassan minden nyugisra váltott.Ez a környék rejti amúgy magában az ország legsürübb turistaút hálózatát.Volt,hogy mi is több jelzéssel együtt haladtunk,egy helyen kilenc jelet számoltunk meg az egyik fán!Volt egy furcsa jel is:mégpedig a kéksárga.Igen így együtt,mert ugye külön-külön semmi fura sincs benne.Ha együtt is megy a két út akkor nem így jelölik,hanem külön.Itt azonban egybe egymás alatt volt a két jelzés,fehér elválasztó csík nélkül.Nem tudtuk mire vélni a dolgot,a térkép se jelölte...

Jelzések sokasága a kék-sárgával
Hamarosan elértük a Kantavári leágazást,amelyet a piros L jelzés jelölt.Már jártunk itt néhány éve,de természetesen most sem hagytuk ki.Kb.150 méternyire lehet a piros jelzéstől maga a Kantavár,illetve az ami megmaradt belőle.A romos vár már egyáltalán nem emlékeztetett régi önmagára,de így is megkapó volt a hely hangulata.Kantavár uráról amúgy három bejegyzésemmel ezelött olvashattatok,ha elmulasztottad esetleg ajánlom,hogy nézd meg,szerintem érdemes.Története lebilincselö..

Kantalovag nyomában
Visszatérve a pirosra hamar elértük a Kantavári-forrást ahol egy remete fogadott!Egy a meséből előbukkanó szakállas öreg remete.Aki azonban úgy tünt jóságos volt!Még megtöltöttük kulancsainkat elbeszélgettünk vele.Éppen szalonnát sütött és a forrás melletti pihenőben a padon ágyazott meg magának.Azt mondta az egész napot itt akarja tölteni,majd alszik egyet a padon.Nem tudtam megítélni,hogy hajléktalan-e vagy annyira szereti az erdőt,hogy itt akar kint lenni a jó levegőn.Búcsút vettünk tőle és folytattuk a túrát a piroson.Nem soká elértük a Rábay fát amely a Mecsek egyik turistaút csomópontja.

A Kantavári-forrásnál

Szemben a Rábay fa
Itt öt jelzett turistaút talákozik vagyis a Mária zarándokúttal együtt hat!Mi a piroson mentünk tovább a Nagy-Mély-völgy felé.Kicsit később meg is kezdte az ereszkedést az út lefelé a völgybe.Kezdett is kibontakozni a gyönyörü völgy,rendkivül kellemes volt a levegő és a klima.Elértük a Mariska-forrást amelyből a völgy patakja eredt.Volt itt egy kis erdei pihenő is,majd Gergő elörement és felfedezte a közeli Kánya-forrást.Mint kiderül a Mecsek egyik legfrankóbb forrásával van dolgunk!Bőségesen ontotta a vízet és innen is eredt egy patak,majd a kettő egyesült és ment tovább a völgyben.Na de a forrás tényleg lenyügöző volt,itt tartottuk második pihenönket.

A Kánya-forrás
Folytatva az utat sajnos a Kőfülkét nem találtuk meg,lehet ott volt a forrás mögött.A patak mellett haladt az út és egy-két kilométer múlva elértük a Petnyák-völgyet amely ebbe a Nagy-Mély-völgybe torkolott.Erre letértünk mert a Petnyák-völgy közepén volt a Mecsek egyik legnagyobb vízesése az Ágnes-vízesés.Nem hagyhattuk ki.A vízesés nem folyt úgy mint három éve mikor itt jártunk,de azért igy is szép volt.Ez kb. oda-vissza másfél kilométeres kitéröt jelentett a Nagy-Mély-völgyből.Visszatérve folytattuk a Nagy-Mély-völgy végigjárását.

Az Ágnes vízesésnél
Elértük a völgy híres fahídját amely a patak meder mellett halad pár méteren.Azért volt szükség a hídra mert nélküle ezen a szakaszon nehézkes lenne a járás,max a mederben lehetne haladni.A hídra pár éve rádölt egy fa,nagy károkat okozva rajta.Nagyjából megtisztitották a környéket és a hídat rendbetették.Ám nincs jó állapotban,ráférne egy alapos felújítás.A híd után haladva következik egy vízmű!Ugyanis a Kőlyuki barlangból történik itt a közeli Komló vízellátása!Azonban ez a vízmű valahogy nem lóg ki a környezetből,mondhatni úgy van megcsinálva,hogy teljesen beleillik a környezetbe!Ügyes...

A fahíd

Ez már a vízmű része
A vízmű után pedig következett a völgy legnagyobb látványossága a Kőlyuk.A Kőlyuk egy barlang azonban a nagyközönség előtt sajnos le van zárva.Odabent olyan vízkészlet van,hogy bejárása egyszerü földi halandónak veszélyes.Ám az egész kivülről is lenyügöző...Szembefordulva vele első látásra olyan mint egy pina...egy szűk vályattal középen.A sziklás oldal nagyon szép,a barlang egy ajtóval és egy ráccsal van lezárva.Ennek ellenére megér egy kirándulást.A Kőlyukkal tulajdonképpen véget is érnek a völgy látványos szakaszai.Pár nem folyó forrás van még hátra meg egy elkeritett horgász tó.A völgy aztán a 66-os útnál hivatalosan is véget ér.

A női nem szerve hasonlitó Kőlyuk

Fent ráccsal lezárva...
Ezt a helyet amúgy Kőlyuki betérőnek nevezik,itt van a Kőlyuk étterem is.A piros jelzés pedig a 66-os út túloldalán folytatódik.Ha ezen a jelzésen túrázol,akkor innentől kezdve a túra jellege szinte teljesen más lesz.A völgy után egy dzsungeles kaptató következik a Palánk-tetőre ahol egy szokányos mecseki bükkösben találjuk magunkat.Az út kanyarog ide-oda,le-fel.Ingerszegényen haladunk egy-két kilométert.Ha Sikonda felöl jössz egész biztos elnyeri tetszésedet ez a szakasz.Ám a látványos völgy felöl jövet ez a szakasz csalódásnak tűnik.Ám pár kilométer tényleg csak,aztán leérünk Sikondára.

Ahol a völgy véget ér

Kőlyuki betérő

Sikonda
 Sikondán csend és nyugalom volt annak ellenére,hogy még egy kellemes nyári szombat délután volt éppen.Átmenve az üdölőfalun amely Komló része elértük a Kolossváry sétányt,amely bevitt a sikondai tavakhoz.Ezek nagyon szépek és rendezettek voltak.Volt egy kis sziget azon volt egy szinpad,itt a sétányon meg volt egy fedett lelátós nézőtér!Két tó volt a tavak mentén pedig üdülök melynek zöménél ott viritott a tábla,hogy eladó...A két tó között volt egy büfé ahova betértünk.Nem kellett volna...Két jégkrém és két üditö majdnem 2000 forint volt...egész biztos soha többé nem térek be ide...A második tó is szép volt annak végénél fejeztük be ezt a 19 kilométeres túrát.

A tavak után kiballagtunk a 66-os úthoz,itt volt egy buszmegálló ahol megvártunk egy Pécsre menő buszt.Magyarszék közelében voltunk,de oda már nem volt erőnk elmenni.A túra nagyon szép és látványos volt,különösebben nehéz szakasz nélkül.Így nagyon nem fáradtunk el.A hazautazás volt inkább fárasztó a lassú körülményes vonatokon.A Mecsek ezúttal sem okozott csalódást,továbbra is bakancslistáinknak egyik fő célpontja évi legalább két túrával.Idén szerencsére ez már a harmadik volt!