2017. július 14., péntek

A kisértetház

Egy régi, elhagyatott háznál nincs szomorúbb látvány. 
Mintha mindig csak a múlton merengene, és gyászolná a soha vissza nem térő napokat...
Üresen kong, és senki nem jár benne, csak a szél.Talán holdsütötte éjszakákon mind visszajárnak... a múltbeli kisgyermekek, a rózsák és a dalok lelkei... és egy pillanatra az öreg ház is újra fiatalnak és boldognak álmodhatja magát...

A Dornyay turistaház a Salgó északi lábánál
Megfordultam itt párszor 2009 és 2012 között,már akkor is így nézett ki mint a fenti képen.A Salgó alatt járunk,Eresztvénytől pár száz méterre délre.Az egykori turistaház üresen áll.Csak az erre tévedő túrázók fordulnak meg erre,azok közül sem megy be mindenki.Mi bementünk.Egyrészt azért mert itt kapott el egy eső az egyik túránkon és a házba tudtunk menedékre lelni.Belülröl valóban olyan volt mint egy szellemház.Bár én nem erre csodálkoztam rá,hanem az állapotára,hogyan hagyhatták ezt a komoly értéket így lepusztulni?Azt rebesgetik kisértet járta hely.Lehet,de valahogy nem volt bennem ilyen fokú félelem amikor bent jártam.

Bemernél jönni?
Pedig ez a ház..1935. október 20-án avatták fel a Salgó-Menedékházat.
1965-ben a kiváló honismerő tudós Dr.Darnay-Dornyai Béla nevét vette fel.A Salgó Menedékházban összesen 50 db jól felszerelt ágy várta a turistákat.Magyaros bútorzata és népies kézimunkái,domborművei,képei stb. pedig szinte páratlanná tették az egész országban.Tulajdonosa némi állagmegóvásról gondoskodozz,de valószinüleg nem tudott forrást szerezni a felújítására.Régen ez egy jól münködő panzió és étterem volt.A második világháború ideje alatt természetesen szállásoltak el itt menekülteket és katonákat.Talán kórházként is münködhetett a háború idején ahol szállást és gyógyítást kaptak a sérült katonák.Alighanem haltak is itt meg közülük...

A ház történetének legszebb napjain
Persze legendák sora járja a környéken...Lehet valóban kisértetházról van szó?

Néha ugyanis lánccsörgést lehet hallani a házból...
Fiatalok mentek erre autóval.Az egyiküket hívta a természet...kiszállt az autóból és a bokrok közé ment elvégezni a dolgát.A barátai gondolták jól megviccelik.Mennek egy kört majd visszajönnek érte.Tíz perc múlva jöttek vissza barátjukért aki falfehér arccal szállt vissza a kocsiba.Elmondta,hogy egy vörös szempár figyelt rá a házból és folyamatosan követte őt akármerre mozgott...

Egy másik legenda szerint egy motoros járt arra...Megállt pihenni.Észrevette,hogy a motor hátulja megnehezedik,tehát súly került rá.Belenézett a visszapillantó tükörbe és egy férfit látott.Éppen hátranézett és közben mondta,hogy szálljon már le a motorjáról,de mire hátranézett a férfi eltűnt.Sehol sem látta maga körül...

Valóságosak lehetnek a legendák?
Ezeken kivül is járja még pár legenda a környéken.Mondom én amikor itt jártam semmi ilyesminek nem tapasztaltam a nyomát.Simán mindenféle félelem nélkül mentem be a házba,persze akkor én még nem hallottam ezekről a legendákról.Tény,hogy nem egy vendégmarasztaló helynek tűnt és lehet,hogy belehetett ide képzelni szellemeket és kisérteteket.Ma már ezekről tudva,lehet elgondolkodnék rajta,hogy bemenjek-e...

Te kedves olvasó,aki betévedtél a blogomba.Bemernél menni?
Ha igen,egyszer írhatsz nekem és összehozhatunk ide egy közös bemenetelt...

Sötétben még rejtélyesebb
A házban található egykori étterem és panzió még a 80-as években is münködött.Késöbb a turisták számának jelentös csökkenése miatt zárt be.Olvastam olyasmiket is,hogy kiírtak rá egy pályázatot,felújítás és üzemeltetés érdekében,ám ez egy éve volt.Azóta se változott semmi,max a ház állaga romlott egyre csak tovább...

Mit is lehetne ide legjobban elképzelni?Elsösorban persze egy turistaszállót.Étteremmel,vagy legalább egy presszóval.
Vagy akár egy kórházat.A környék a levegő még mindig kifogástalan erre...
Lehetne valami szabadidő központ,múzeum féle kiállításokkal.
Persze volna-e látogatója?

Én legjobban ragaszkodnék a legendákhoz és valami szellemház vagy kisértetház néven valami fantasyt képzelnék itt el.Egy hátborzongató múzeumot,ami félelmet keltene a kirándulók körében,de egyben pont ez a félelem hozná ide a turistákat.A rejtélyek a legendák...mindenképp erre alapoznék.

Egyre romló állapotok
Nem tudni tehát jelenleg mi lesz a ház sorsa.Bármi is,csak egyvalami ne legyen - ne várják meg míg összedöl...azthiszem 24.-ik órában vagyunk.Mindenképpen tenni kéne valamit a ház megmentése érdekében!

Nem tudom mikor járok még erre.Járok-e valaha is.Kérdéses.
De ha ilyen marad,akkor is legendák és rejtélyek ide vagy oda,mindenképpen be fogok menni a házba!

3 megjegyzés:

  1. Szia én szivesen kimennék veled !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Erika!Én nagyon messze lakom innen,csak akkor vágok bele ha innen is akad kellö létszámú jelentkező.
      Amúgy nincs kizárva,hogy akad.Lehet áprilisban jövünk,de ez még képlékeny,nem biztos.

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés