2024. január 6., szombat

Visszatérés a Szent László kilátóhoz

Nem kellett sokat várni,hogy elinduljanak a 2024-es túráink.Kezdett ugyan hagyománnyá válni,hogy az újévet Kunszentmiklós környékén kezdjük nem messze az otthonunktól.Van arra is látnivaló és most éppen az érdekesnek mondható kunszentmiklósi kilátóhoz szerettünk volna menni.Igen ám,de meglehetősen csapadékosak voltak az utóbbi hetek és ahol ez a kilátó áll benn a szántóföldön meglehetősen sok a belvíz mostanság.Ilyen körülmények között természetesen az a túra nem volt megvalósítható.Na,de sebaj,ez nem szegte kedvünket.Elővettünk egy régóta a "polcon porosodó" túrát és ezzel kezdtük a 2024-es évet.Szintén egy kilátó,sőt mindjárt kettő!Négy fő,viszonylag jó idő,vidám hangulat és kezdődhetett is az új évad!

Szokatlan helyről indult ez a túra...

Négy éve jártunk a Gödöllői-dombság egyik legnevezetesebb helyén a Hungaroring felett található Szent László kilátónál.Az a túra remek volt,de magát a kilátót katasztrófális állapotban találtuk.Olyan fokon levolt amortizálva az építmény amihez foghatót még kilátók esetében nem láttunk.Többek között azért is volt furcsa,mert egy mindössze húsz éves kilátóról volt szó!Az akkori bejegyzésemet ide kattíntva el lehet olvasni!Akkor úgy vettünk búcsút a kilátótól,hogy reméltük nem következik be a legrosszabb és ne adj isten,de megsemmisül.Megfogadtuk,hogy ha egy szép napon rendbehozzák,akkor visszatérünk és megnézzük.Nem bíztunk ugyan benne,de megtörtént a csoda!A kilátót rendbehozták!Már egy éve elakartunk jönni,de akkor olyan hírek jutottak el hozzánk,hogy a kilátó zárva tart.Év közben meg másfelé csavarogtunk.Most akkor végre eljött az idő,hogy valóra váltsuk ígéretünket.Alaposan utánajárva megtudtam,hogy a kilátó nyitva tart,így már semmi sem tarthatott vissza tőle,hogy akkor visszatérjünk ide!

Túratársaim ezen a túrán:Viki,Zoli,Manó.Régen voltunk már négyen egy túrán!

Eredetileg úgy terveztem,hogy Csömörről megyünk majd ki a kilátóhoz,de így ezt a túrát rövidnek éreztem.Így kissé megvarriáltam a dolgokat és talán Gergőtől érkező súgallatra más útvonalat választottam.És azt is tudom miért.Azért mert útközben akadt még egy kilátó!Úgy alakultak a dolgok,hogy az év első túrájára négyen is összegyűltünk!Jómagam,Zoli állandó túratársam,valamint Viki is újra eljött és ezúttal csatlakozott hozzánk Manó barátom is.A túrát pedig szokatlan helyszínről a budapesti Örs Vezér térről kezdtük.Mi hárman fiúk a fél hetes vonattal jöttünk fel Pestre,Viki pedig ott várt minket az Örsön.A terv az volt,hogy innen kitúrázunk a Szent László kilátóhoz Mogyoródra!Útközben érintve azt a másik kilátót is,Csömört és a Hungaroringet is!Kezdésként az Örsön beültünk egy kávéra,majd fél kilenckor kezdődhetett is a túra!Jó húsz kilométer várt ránk!

Az első kilométerek a városban haladtak

Az első kilométerek Budapest utcáin vezettek.Látnivalót a Rákos-patak jelentett csak igazán.Ezt követően értünk be a XVI.kerületbe Rákosszentmihályra.Itt kertvárosi jelleget váltott a túra,mert eddig panelházak árnyékában jöttünk.A patak után nem sokkal értünk a kellemesnek mondható Sashalmi erdőbe.Nem volt túl nagy az erdő,de a kellemes sétányok feledtették velünk,hogy tulajdonképpen egy városban túrázunk.Miután kiértünk az erdőből nem sokkal utána elértünk egy nem egészen szokványos játszóteret,ahol leginkább a nagy csúzdák voltak érdekesek.A játszótér mögötti dombon meg már figyelt ránk a kilátó amely ott a Reformátorok terén állt.Egy lépcsőn kellett felmenni.

Játszótér és felette a kilátó

Felérve egy nagyon szép téren találtuk magunkat.Itt voltak a reformátorok szobrai,valamint maga a kilátó amely Kertvárosi kilátó névre hallgatott.Ezenkivül voltak padok,asztalok,valami kőszobrok is,na és egy kávézó is!Azonban csak később nyitott,most még zárva tartott.Körülnéztünk lenn és mielőtt felmentünk volna a kilátóba az egyik asztalnál tartottunk egy reggeli szünetet.Január eleje ellenére szuper idő volt,nem fáztunk!Eszembe jutottak az elmúlt évek,az év első túrája az elmúlt négy évben szuper időben került sorra.19-ben egy havas és hideg túrával nyitottunk,de 18-ban is szuper időnk volt,előtte pedig 17-ben volt szintén havas az első túra.Hihetetlennek tűnt,de a Budai várral azonos tengerszintfeletti magasságban voltunk itt!Régebben úgy hittem,hogy Pest az teljesen sík és Buda a dombos-hegyes.Nos Pest sem sík teljesen,ezzel most szembesültem először!A parkot amúgy 2017-ben hozták létre,ha ezt akkor tudom nyilván eljöttem volna ide Gergővel is....de talán most ő vezetett ide.

A reformátorok

Reggeli után,csúcstámadás előtt

Kaja után neki indultunk a kilátónak.Természetesen kilátós sorozatomban lesz majd erről a kilátóról is részletesen szó,így most csak annyit árulok el róla,hogy 17 méter magas volt és teljesen jó állapotban volt.Főleg betonból és vasból készült és meglehetősen stabilnak tűnt.Felérve is teljesen rendben volt.Egyetlen egy kivetni valót találtunk,mégpedig azt,hogy felérve a kilátószintre bár körpanorámánk volt a keleti oldalhoz nem lehetett odamenni,mert pont ott jött fel a lépcső.Sebaj.Körbe volt táblázva,hogy merre mit látunk.A kilátás pedig fenomenális volt!Szerencsére jó időnk is volt hozzá!Főleg nyugat felé volt felejhetetlen a panoráma.Központban természetesen a fővárossal amelynek jelentős része látszódott!Nagyon frankón kilehetett venni a Budai-hegység vonulatát,arébb kicsit látni lehetett a Pilist is,valamint a Visegrádi-hegységből is jó darabot!Észak felé pedig kivehető volt maga a Naszály is! Délre és keletre és szép volt a látóhatár,de nem volt ennyire érdekes.Mindenesetre érdemes volt feljönni a kilátó pedig jelesre vizsgázott!

Kilátás északra

Kilátás nyugatra

A kilátó után búcsút vettünk a szép tértől és Budapest utcáin keveregtünk,nagy részt hosszú egyenes utcákon.Az egyhangúságot a Hermina biciklipark törte meg.Egy erdőn át vezetett az utunk amely itt már jelzett turistaút volt méghozzá a mária zarándokút.Egy,hogy is mondjam amolyan biciklisek és rollerosok számára kialakított cross pálya volt az út mentén,majd a Szilas patakon egy szép hídon keltünk át.Ezután erőléti játszóterek majd sima játszóterek voltak az út mellett.A végén pedig egy büfé ahol használhattuk a vécét annélkül,hogy fogyasztottunk volna bármit is.Ez a kb.500 méteres szakasz igazán kellemes volt!

Híd a Szilas-patakon

Újabb hosszú utcák következtek,néha az az érzésem volt,hogy soha nem érünk ki a fővárosból.Egy kisebb templom adott látnivalót,majd a csömöri hév pályáját kereszteztük.Végül kiértünk Pestről!Együtt ment a jelzés a bicikliúttal.Nem sokkal Pest után kereszteztük az M0-ást szintén egy szép hídon,a túloldalon pedig pár méter után el is értük Csömört!A településről azt kell tudni,hogy bár több mint tízezren lakják mégsem város.Sok ilyen van a fövárosi aglomerációban.Itt aztán különösen figyelnünk kellett,hiszen mária utunkat hamarosan felváltotta a sárga4 jelzés.Egy büfében itallal tartottunk kis szünetet,majd már a sárga4 mentünk kifelé a településről.

Híd az M0-on

Csömöri evangélikus templom

Több kilométeren át tartott a település.Ráadásul dombot is kellett másznunk,így már melegünk volt.A dombon egy helyen megleltük a csömöri kilátópontot,ahonnan szintén elsősorban a Budai-hegység felé láttunk ki.Érdekes neve volt itt ennek az utcának amúgy,ez volt a Vízmüsor utca!Végül kiértünk a házak öleléséből.Feltűnt célpontunk a távolban a domb a kilátóval,de legalább még hét kilométerre volt... Csömör pedig csak jó másfél kilométer múlva ért véget.Ott volt csak a helységnévtábla,egy jelzett földúton!Egy lovarda mellett haladtunk,egy tábla jelezte,hogy a Szent László kilátó még 5,8 km...tehát az előbbi hetes becslésünk jónak tűnt.Vagy újabb másfél kilométer után váltott újra az út betonra,közben feltűnt a Hungaroring kerítése!

Valahol Csömör és Mogyoród között

Aztán óriási csalódást okozott a Hungaroring!Alig lehetett belátni a rend marcona őre pedig be sem engedett minket,hogy kicsit fotózkodhassunk.Aztán szinte sehonnan sem lehetett belátni...Hát ez számomra nagy csalódás volt,szerettem volna látni végre testközelből a magyar versenypályát,de nem jött össze...Közben beértünk Mogyoródra,szintén egy sok lakosú falu... nem nagyon mentünk beljebb a településre,mert a jelzett utunk ugyan bevitt,de mi letértünk róla.A Kerek-tó mellett mentünk visszafelé a Hungaroring irányába egy másik utcát,majd ez szerpetin szerűen haladt fel a dombra,mi pedig az egyik hajtűkanyarban tértünk le róla.Itt kezdetben nem oly nehéz,de aztán fokozatosan egyre nehezebb kaptató jött felfelé a kilátóhoz.Kb.a 18.kilométer után nem volt oly egyszerű és most én bírtam a legnehezebben.Persze azért bírtam és végül felértünk végre a kilátóhoz!

Trappolás a Hungaroring mellett

A Kerek-tó Mogyoródon

Valóban újjá volt varázsolva a kilátó!Na és nem csak a kilátó,hanem a környék is.Akkor 2020-ban pocsék volt itt minden a rengeteg szeméttel az erdőben.Most nem volt egy deka szemét sem!Nagyon örültem az itteni újjászületésnek!A kilátó fantasztikusan nézett ki!Mielőtt felmentünk volna előtte a padoknál tartottunk egy uzsiszünetet.Ránk fért,azért ha nem is volt egy nehéz túra a 18,5 km után egy kissé elfáradtunk.Sok betonos szakasz volt,ez Manónak a derekát,nekem a talpamat csinálta kissé ki.Zoli és Viki jól bírta.Sajnos részben beborúlt az ég és kezdett hideg lenni,de a kaja végeztével felmentünk a kilátóba.Örültem neki,hogy ilyen szépen helyrehozták!

Rendben a kilátó!

Belépve is láttam,hogy rendbehozták az épületet.Az ablakon ahol annak idején Zolika kiszökött,most rács volt.A Szent László szobor is nagyobb becsben volt tartva mint négy éve.A lépcső az első emeletre jól járható volt.Nem voltak lyukak a födémen,sem a padlókon.A második emeletre meredek de szintén rendbehozott lépcső vitt fel.Itt is mindent megcsináltak!Az erkélyek elé ugyan tettek egy védőkorlátot,ezt nem értettem miért,hiszen az erkélyre kimenés adta a kilátó értelmét...és láthatóan az erkélyeket is rendbehozták.Így viszont annyira nem volt élvezhető a kilátás.Délre a Hungaroringre láttunk ki,de nem az egészre.Nyugatra és északra maga Mogyoród tűnt fel a távolban pedig a Visegrádi-hegység,valamit a közelebbi Somló-hegy ahol talán 22-ben jártunk.A távolban pedig vagy a Cserhát,vagy a Mátra tűnt fel.Rendben volt az épület,de voltak hiányérzeteim,elsősorban a lezárt erkélyek miatt.

Most akkor kilehet menni az erkélyre,vagy nem?

Kilátás a Hungaroringre

Végül is az öröm nem volt így teljes,de azért,hogy örültem,hogy a kilátó nem vált az enyészetté.Búcsút vettünk a kilátótól,valószínűleg a közeljövőben nem jövünk ide.Trappoltunk lefelé a hév állomásra.Négyünk közül Manónak kezdett elege lenni,nyilván a fájós dereka végett.Lefelé még egy pottyantósra akadtunk ahol mi hárman még ökörködtünk egy sort.A hévig végig lefelé vezetett az út és a kilátótól hát olyan 1,5 km-re volt.Így jött össze a húsz kilométerünk.A hév aztán jött amivel visszamentünk az Örsre.Majd metróval a Délibe.Viki a Deák térig jött,ő ment a Népligetbe,onnan busszal ment Adonyba.Mi pedig a Déliben elértük a negyed hatos zónázót,így fél hétre már itthon is voltunk.Végül is egy kellemes nap volt egy jó túrával.Jól nyitott tehát az év.

Végállomás

Ez volt akkor az év első túrája amelyen húsz kilométert mentünk.Így persze az átlagunk is még húsz/túra.A folytatás egyelőre bizonytalan,szar idő jósolnak a közelgő napokra,nekem meg szemüveget kell csináltatnom hamarosan ha dolgozni akarok még a cégnél...így most még nem tudom mikor jutunk el a következő túrára.Na és egy stabilizátoros telefont is bekéne szereznem mert így a videóink nem igazán jók.Na de bízunk egy jó folytatásban....!