2024. január 12., péntek

Kedvenc kilátóink (47.) - Szent László kilátó és kápolna

Az újévben 2024-ben is folytatódik kilátós sorozatom,amelyben közelebbről ismerkedhetünk meg kedvenc kilátóinkkal.A sorozat aranyszabálya,hogy csak olyan kilátók kerülhetnek ide be amelyekben legalább már egyszer jártam.Akár Zolikával,akár Gergővel,akár Sándorral vagy bárki mással,de a lényeg,hogy van róla személyes élmény és tapasztalat is.

Az új esztendő első kilátója most kezd ikonikussá válni túrázásaink történetében.Egyfelől nagyon készültünk már ide Gergővel is,de sajnos vele sohasem jutottunk el ide.Aztán amikor eljutottam végre a kilátóhoz,azt valami elképesztő állapotba találtuk.Megfogadtuk,ha egyszer felújítják,helyrehozzák akkor eljövünk majd újra.Megtörtént a feljújítás,mi pedig eljöttünk!

A kilátó 2020 februárban és 2024 januárban
A dimbes-dombos táj legmagasabb pontja a Somlyó-hegy (Gyertyános 326 m) melyen a Makovecz Imre által tervezett Szent László kilátó-kápolna található.A fazsindelyes kilátót 2000-ben kezdték építeni a bő évtizede leégett korábbi épület helyére.Az új építmény megvalósításának ötlete a Mogyoródi Nőegylettől származik.A történet 1997-ben kezdődött,amikor egy televíziós vetélkedőn kétszázötvenezer forintot nyertek.Ezt pedig teljes egészében felajánlották a kilátó újjáépítésére!Az összeg gyarapítására Jótékonysági bálokat,gálaesteket rendeztek.Mikor összegyűlt másfélmillió forint,felkérték Makovecz Imrét a kilátó megtervezésére.

Sikerült megnyerniük az építész rokonszenvét,aki ingyen vállalta a munkát,mi több egy kápolnát is tervezett a torony mellé,hogy ne csak kirándulóhellyé,hanem kultikus hellyé is válljon a Somlyó.A kápolna a torony tövéből nyílik,a tervező elképzelései szerint föld boríítja.A kápolnába került egy két és fél méter magas Szent László szobor,amelyet a helyi műkedvelő,fafaragó Sebestyén Zoltán készített.Az építmény látványterve egy hét alatt elkészült,a kilátó tetejére kereszt került.

Mint egy tündérmesében.A kilátót 2001-ben átadták.

Ekkor 19 éves volt a kilátó...
Ám a tündérmese nem várt fordulatot vett,a történet pedig rémálommá fajult.Sajnos nem találtam róla érdemleges infót,hogy mikortól és hogyan és legfőképp,hogy miért,de a kilátó állapota elképesztő romlásba torkolott.Mi 2020-ban jártunk ott és egyszerűen nem értettük,hogy 19 év alatt,hogy mehetett így tönkre egy még akkor is újnak számító kilátó?A vakolat kivül lejött,lemállott,belül pedig gyakorlatilag életveszélyessé vált az épület.Leszakadt lépcsők és födémek,padlók,kitört védőkorlátok,elképesztő állapotok.A 2011-ben elhunyt Makovecz úr is alighanem foroghatott a sírjában a kilátó állagát "látva"...

Le is zárták a kilátót évekig,nem volt látogatható.Ez persze minket 2020 februárjában semmiben sem akadályozott meg!Behatoltunk a kilátóban (további kárt nem tettünk benne).Képeket és videókat készítettük a megdöbbentő állapotokról (a bejegyzés végén ott lesz a 2020-as filmünk).Egyszerűen ma sem értem,hogy mi történhetett.Mi okozta az épület ilyen fokú tönkremenetelét?Alighanem időjárás és vandalizmus a kiváltó ok....A döbbennettől szóhoz sem jutottunk.Aztán megfogadtuk,hogy ha úgy alakul,hogy egyszer felújítják vagy rendbehozzák a kilátót akkor majd visszatérünk.

A felújítás 2022-ben megtörtént,de mielőtt ebbe belemerülnénk nézzük meg a kilátó tulajdonságait!

Állapotok 2020 február...
A kilátó tehát a 326 méter magas Somlyó hegyen található Mogyoród település felett.Infót nem találtam a kilátó magasságáról.Az épület két emeletes,kilátásunk inkább a második emeletről van amely becslésem szerint nyolc - tíz méter magasságban lehet.Az első emeletre jól járható fél körös csigalépcső vezet fel amely betonból készült.Azonban a második emeletre már egy egyenes meredek szűk lépcsőfokú falépcsőn juthatunk fel.A második emeleti kilátószinten három erkély is van amelyek jelenleg egy védőkorláttal levannak zárva.Alattuk átbújva ugyan kilehet menni az erkélyekre,így ennek szerepét nem tudjuk mire vélni...

A kilátóból 270 fokos panoráma élvezhető.A közeli településeken és dombokon kivül jól látszik a Hungaroring valamint a Pilis a Visegrádi-hegység,de a Börzsöny és a Mátra is!

Az épület betonból és téglából készült,masszív.Nem kell félni inogástól vagy hintázástól.Mint írtam 2020-ban majd 24-ben jártunk itt.Az első alkalomkor borzalmas állapotok voltak,de nem csak a kilátó volt borzalmas,hanem az egész környék is,főleg az irdatlan méretű szeméttel!Azonban igazán örvendetes,hogy 2024 januárjában egy rendkivül rendezett kilátóra és környékre akadtunk!Mindent rendbehoztak,csak remélni tudjuk,hogy így is marad sokáig!

Jó,hogy ilyen is történik! Rendbehozva 2024-ben!

Állapotok 2024 január
A Szent László-kilátó kápolna is egyben, amely középkori királyunk védelme alatt áll; egy földszinti fülkében őrködik a legendákkal övezett alak fából készült szobra is. Miután az időjárás viszontagságai és a vandálok alaposan megrongálták a szép épületet, ezért évekig zárva volt, de 2022-re teljes körűen felújították. Ennek keretében új tűzrakó helyeket alakítottak ki mellette, a fák árnyékában pedig egy pad-asztal garnitúránál is megpihenhetünk. A kilátóra egy napelemmel táplált webkamera vigyáz. A toronyhoz a Gyertyános oldalában fekvő földek mentén, a Természetes Energia Állomás érintésével kalauzol el a szintén 2022-ben létesített, Mogyoród központjából induló Szent László tanösvény is.

Egy kis kilátás
A kilátó még mindig fiatal kilátónak számít,története azonban mint olvasható is volt,igen eseménydús.A tündérmesét rémálom követte,azonban a rémálmot újra tündérmese.A slusszpoén,hogy a kilátó 2023-ban elnyerte az év kilátója címet is!

Mint írtam a kilátóban mi kétszer jártunk.Noha Gergővel is mindig terveztük,de nem jutottunk el ide közösen soha (sajnos...).2020-ban Zolikával voltam itt,majd e sorok írásakor egy hete éppen,hogy szintén Zolikával,de eljött velünk Manó és Viki is.Az állapotokról írtam.

Két filmünk van innen,az elsőben látható a tragikus állapotok,míg a másodikban az újjászületés.A hely immár igazán élvezhető,így mindenkinek ajánlom,hogy térjen egyszer be ide.Nem fog csalódni!

A kilátó egész évben ingyenesen látogatható!